memluk
Hatim Sorumlusu
"Üstad Bediüzzaman Said Nursi'yi, neden asmadılar veya asamadılar?" sorusuna nasıl cevap verebiliriz?
Öncelikle hayatı veren Allah olduğu gibi, onu alan da Allah’tır. Kader fetva vermedikten sonra; en zalim ve gaddar insanlar da olsa bir halt edemezler. Yani insanların yaşamasına ve ölmesine hakimler değil, Allah karar verir.
Tarihte birçok Peygamberler ve Allah dostları, güçlü ve kudretli zalimlere karşı meydan okumalarına ve onlara karşı mücadele etmelerine karşın, onları idam edemediği gibi, en küçük bir zarar da verememişlerdir. Demek zarar da menfaat de Allah’ın elindedir. Hazreti Musa (as)’in Firavuna karşı mücadelesi ve onun zulüm ve şerrinden muhafaza edilmesi buna güzel bir örnektir. Üstad Hazretlerinin hayatına dikkat ile bakanlar, Allah tarafından nasıl muhafaza edildiğini görür. Sadece İstiklal Mahkemeleri değil, Üstad'ın bütün hayatında yüzlerce ölümden korunma hakikati hükmediyor. Bu açıdan bakacak olursak; Üstad'ın idam edilememesi kaderin bir fetvasıdır.
Üstad Hazretleri İstiklal Mahkemelerine karşı boyun eğmemiştir. Boyun eğmemesi Cumhuriyet karşıtı olmasından dolayı değil, yapılan haksızlık ve zulümlere karşı olmasındandır. Boyun eğmemek, bugünkü tabirle sivil itaatsizlik anlamındadır. Yani Üstad hiçbir zaman o dönemde tatbik edilen keyfi ve gayr-i İslami kanunlara uymamıştır. Bu uymamanın cezası olarak da hapis ve sürgün hayatı yaşamıştır.
Yani Üstad Hazretleri belki idam edilmemiştir; ama idamdan daha ağır bir sürgün ve hapis hayatı çekmiştir. Bu da Üstad'ın onların haksızlıklarına boyun eğmediğinin en büyük vesikası hükmündedir.
İdam edilenler haklı davasında şehit olmuşlar, edilmeyenler de başka cezalara çarptırılmışlardır. Yoksa hakkın ve mücadelenin tek ölçüsü idam olunmak değildir. Yani idam edilenler haklı idi, idam edilmeyenler haksız ve sistemle barışıktı önermesi doğru ve sağlıklı bir önerme değildir.
Hazreti Bilal (r.a) ve Hubab (r.a) çok eziyet çektiler, Hazreti Ebu Bekir (r.a) ve Hazreti Osman (r.a) daha az sıkıntı çektiler, öyle ise onlar Mekke düzenine daha az karşı idiler demek nasıl yanlışsa, Üstad ve diğer bazı İslam alimlerinin idam edilmemesi, sisteme taraftar oldukları anlamına gelmez.
sorularla risale editörü.
Öncelikle hayatı veren Allah olduğu gibi, onu alan da Allah’tır. Kader fetva vermedikten sonra; en zalim ve gaddar insanlar da olsa bir halt edemezler. Yani insanların yaşamasına ve ölmesine hakimler değil, Allah karar verir.
Tarihte birçok Peygamberler ve Allah dostları, güçlü ve kudretli zalimlere karşı meydan okumalarına ve onlara karşı mücadele etmelerine karşın, onları idam edemediği gibi, en küçük bir zarar da verememişlerdir. Demek zarar da menfaat de Allah’ın elindedir. Hazreti Musa (as)’in Firavuna karşı mücadelesi ve onun zulüm ve şerrinden muhafaza edilmesi buna güzel bir örnektir. Üstad Hazretlerinin hayatına dikkat ile bakanlar, Allah tarafından nasıl muhafaza edildiğini görür. Sadece İstiklal Mahkemeleri değil, Üstad'ın bütün hayatında yüzlerce ölümden korunma hakikati hükmediyor. Bu açıdan bakacak olursak; Üstad'ın idam edilememesi kaderin bir fetvasıdır.
Üstad Hazretleri İstiklal Mahkemelerine karşı boyun eğmemiştir. Boyun eğmemesi Cumhuriyet karşıtı olmasından dolayı değil, yapılan haksızlık ve zulümlere karşı olmasındandır. Boyun eğmemek, bugünkü tabirle sivil itaatsizlik anlamındadır. Yani Üstad hiçbir zaman o dönemde tatbik edilen keyfi ve gayr-i İslami kanunlara uymamıştır. Bu uymamanın cezası olarak da hapis ve sürgün hayatı yaşamıştır.
Yani Üstad Hazretleri belki idam edilmemiştir; ama idamdan daha ağır bir sürgün ve hapis hayatı çekmiştir. Bu da Üstad'ın onların haksızlıklarına boyun eğmediğinin en büyük vesikası hükmündedir.
İdam edilenler haklı davasında şehit olmuşlar, edilmeyenler de başka cezalara çarptırılmışlardır. Yoksa hakkın ve mücadelenin tek ölçüsü idam olunmak değildir. Yani idam edilenler haklı idi, idam edilmeyenler haksız ve sistemle barışıktı önermesi doğru ve sağlıklı bir önerme değildir.
Hazreti Bilal (r.a) ve Hubab (r.a) çok eziyet çektiler, Hazreti Ebu Bekir (r.a) ve Hazreti Osman (r.a) daha az sıkıntı çektiler, öyle ise onlar Mekke düzenine daha az karşı idiler demek nasıl yanlışsa, Üstad ve diğer bazı İslam alimlerinin idam edilmemesi, sisteme taraftar oldukları anlamına gelmez.
sorularla risale editörü.