Bir Meclis-i İhvanda Güzel Karı Girdikçe, Riya İle...

Huseyni

Müdavim
Soru
Sözler, Lemeât: "Mimsiz medeniyet, taife-i nisâyı yuvalardan uçurmuş, hürmetleri de kırmış, mebzul metâı yapmış. Şer’-i İslâm onları, Rahmeten davet eder eski yuvalarına. Hürmetleri orada, rahatları evlerde, hayatı âilede. ... Bunca esbab-ı ifsat, demir sebat kararı lâzımdır, tâ dayansın. Bir meclis-i ihvanda güzel karı girdikçe, riyâ ile rekabet, haset ile hodgâmlık depretir damarları." Bu sözler neyi kastediyor? Üstad kadınların sosyal yaşamda erkeklerle çalışmalarını, okumalarını red mi ediyor?


Cevap
Eğitim ve sosyal aktiviteler, insanın temel hakları arasındadır. Bu yüzden ne İslam dini, ne de Üstad, kadınların eğitim ve sosyal aktivitelerine karşı değildir. Lakin bu eğitim ve aktiviteler ifa edilirken, İslam kurallarına uygun olması iktiza eder. Erkek ile kadının aynı ortamda tesettüre riayet etmeden bulunmaları fıtri ve İslami değildir. Üstad'ın tenkit ettiği nokta burasıdır. Yoksa tesettüre ve kaidelere uygun olan eğitim ve aktiviteler caizdir ve fıtrata uygun olan da budur.

Günümüzdeki batı medeniyeti, kadına haklarını vereyim derken, onu adi ve basit bir şehvet materyali haline dönüştürmüştür. Kadının fıtri zaafiyeti ve nezaketi, çalışmaya ve içtimai hayatın ağır şartlarına münasip değildir. Batı medeniyeti bu realiteyi görmeden, kadınları içtimai hayata ve açık-saçıklığa teşvik ediyor. Üstad'ın şiddetle tenkit ettiği nokta burasıdır.

Günümüzde kadınların araba lastiğinden tutun, bilmem ne ürününe kadar her şeyde çıplak vücudunun kullanılması, basit ve bayağı bir konuma indirilmesi, kadının onur ve şerefini vermek değil, zedelemek demektir. Halbuki kadının fıtratı çalışmaya ve içtimai hayatta adi bir materyal olmaya değil, evinde ve yuvasında yavrusu ile meşgul olmaya müsait olarak yaratılmıştır. Ama kadının yuvasında ve yavrusu ile meşgul olması, ilim tahsil etmesine ve sosyal aktivitelerde bulunmaya mani değildir. Kadının en masum ve tatlı meşguliyeti; yavrusu ile meşgul olmasıdır.

Toplum hayatında şayet kadın çalışmaya mecbur ise, yani nafakasını temin edecek kimsesi yok ise, tesettüre ve İslam’ın edebine riayet etmek kaydı ile çalışabilir, bunun bir sakıncası yoktur. Ama sırf bunları bahane ederek, bütün kadınlar çalışmalı ve içtimai hayata atılmalıdır, diye hüküm çıkartmak yanlış olur.

Selam ve dua ile...
Sorularla Risale-i Nur Editör
 
Üst