Huseyni
Müdavim
Soru:
Besmelenin birinci sırrında Uluhiyetin kainat simasıyla, Rahmaniyetin arz simasıyla, Rahimiyetin insan simasıyla ilişkilendirilmesinin sebebi nedir?
Cevap:
Bu risalede, besmelede geçen üç ilahi ismin, yani Allah, Rahmân ve Rahîm isimlerinin bu dizilişlerindeki bir sır nazara verilmektedir. Bilindiği gibi, Lafza-i Celal olan Allah ismi bütün alemlerdeki her nevi rububiyet tecellilerinin tümünü içine almaktadır. “Çünkü lâfza-i Celâl, Zât-ı Akdes’e delâlet eder: Zât-ı Akdes de, bütün sıfat-ı kemaliyeyi istilzam eder.” (İşârat-ül İcaz)
Rahman’ın en zahir manasının Rezzak olduğu nazara alındığında, Allah isminden sonra bu ismin gelmesiyle yeryüzündeki rububiyet tecellileri nazarımıza sunulmuş olur.
Rahîm ismi ise yeryüzündeki bir milyonu aşkın canlı türünden özellikle insana bakmaktadır. Zira bu türler içerisinde dünyada imtihana tabi tutulan, cennet ve cehenneme aday kılınan sadece insan türüdür. Zaten Rahîm isminin bir açıklaması “müminleri lütfuyla cennete, kâfirleri adliyle cehenneme koyan” demektir.
Allah isminin bütün alemlere, Rahmân isminin dünyamıza, Rahîm isminin ise insana bakması, besmeledeki bu sıranın da ayrı bir ilahi sır olduğunu bize ders vermektedir. Besmelenin Türkçe’ye tercümesinde bu sır kaybolur.
Besmelenin birinci sırrında Uluhiyetin kainat simasıyla, Rahmaniyetin arz simasıyla, Rahimiyetin insan simasıyla ilişkilendirilmesinin sebebi nedir?
Cevap:
Bu risalede, besmelede geçen üç ilahi ismin, yani Allah, Rahmân ve Rahîm isimlerinin bu dizilişlerindeki bir sır nazara verilmektedir. Bilindiği gibi, Lafza-i Celal olan Allah ismi bütün alemlerdeki her nevi rububiyet tecellilerinin tümünü içine almaktadır. “Çünkü lâfza-i Celâl, Zât-ı Akdes’e delâlet eder: Zât-ı Akdes de, bütün sıfat-ı kemaliyeyi istilzam eder.” (İşârat-ül İcaz)
Rahman’ın en zahir manasının Rezzak olduğu nazara alındığında, Allah isminden sonra bu ismin gelmesiyle yeryüzündeki rububiyet tecellileri nazarımıza sunulmuş olur.
Rahîm ismi ise yeryüzündeki bir milyonu aşkın canlı türünden özellikle insana bakmaktadır. Zira bu türler içerisinde dünyada imtihana tabi tutulan, cennet ve cehenneme aday kılınan sadece insan türüdür. Zaten Rahîm isminin bir açıklaması “müminleri lütfuyla cennete, kâfirleri adliyle cehenneme koyan” demektir.
Allah isminin bütün alemlere, Rahmân isminin dünyamıza, Rahîm isminin ise insana bakması, besmeledeki bu sıranın da ayrı bir ilahi sır olduğunu bize ders vermektedir. Besmelenin Türkçe’ye tercümesinde bu sır kaybolur.