Konuya cevap cer

VII - İsimlerin Tasnifi:

  Allah'ın isimlerini kesin hatlarla birbirinden ayırmak ve tam  bir taksimata tabi tutmak mümkün değildir. Çünkü içiçe daireler gibi isimleri de  birbirine mütedahildir, birbiriyle irtibatlıdır. Buna rağmen bir derece de olsa  bazı âlimler Esmâ-ı Hüsna'yı taksime tabi tutmuşlardır. Allah'ın bazı isimleri  "müzdevice"dir. Yani tek başına kullanılmazlar. Mesela el-Muizz-el-Müzill,  el-Hafıd-er-Rafi, el-Kabıd ve el-Basıt gibi.76



Bazı isimlerin de  mânâları birbiririe yakındır. Mesela Gafur ve Gaffar gibi. İmam Gazali bunları  aynı kabul etmiyor. "Müteradif isim yoktur" diyor. Alim, ilmi ifade ederken,  Habîr batıni bilgilere vukufiyetini ifade eder.77



Bazı yazarlar  isimleri Allah'ın zatiyle, rızık ve ihsanlarla, rahmet, af ve gufranla, Allah'ın  ilmiyle, azametiyle, kudretiyle, hesap-hüküm ve adaletle ve son olarak Nur oluşu  ile ilgili isimler olmak üzere dokuz kısma ayırmışlardır. Buna rağmen tam bir  ayırım sözkonusu değildir. Yani ilmiyle ilgili olan aynı zamanda azametiyle de  ilgilidir.78



El-Halimi (v.403/1012) isimleri beş gruba ayırır: (1)  Varlığını, (2) Birliğini, (3)Yaratıcılığını, (4) Benzersiz oluşunu ve (5)  Kâinatı yönettiğini anlatan isimler.79



İmam Gazali ise (v.05/1111)  isimleri zât ve sıfatlarla irtibatları bakımından on gruba ayırır, her grup için  örnek isimleri zikreder.80



Bekir Topaloğlu'nun yaptığı bir tasnife  göre ise Allah'ın isimleri dört kısma ayrılır:



a) Zatî isimler: Allah, Hak,  el-Evvel, el-Ahir, el-Baki, el-Varis, es-Samed, el-Kuddüs gibi isimler, 


b) Kâinatı ilgilendiren isimler: Halık, el-Bari', el-Mübdi, el-Muid, el-Muhyî,  el-Mümit, 


c) Tabiatın idare edilişiyle ilgili isimler: Maliku'lmülk, el-Melik,  el-Kayyum, el-Vali, elMuheymin, el-Hafiz gibi, 


d) İnsanı ilgilendiren isimler:  Adl, Hakem, Fettah, Afuvv, Gafur, Tevvab, Halim, Mucib, Hasib, Vehhab, Vedüd  gibi isimler örnek verilebilir.81



Görüldüğü gibi isimleri kesin  olarak birbirinden ayırmak mümkün değildir. Nitekim bir isim hem tabiatla, hem  insanla, hem yaratılışla, hem varlığı ve birliği ile alakalı olabilir. "Kâinatın  herbir âleminde, herbir taifesinde, Esmâ-ı Hüsnadan bir ismin ünvanı tecelli  eder. O isim o dairede hakimdir. Başka isimler orada Ona tabidirler, belki Onun  zımnında bulunurlar."82 Dolayısıyla bu tasnifler çok kaba çizgilerle  ifade edilebilecek birer tasnif olarak kabul edilebilir.



  İsm-i A'zam: İsimlerin taksimatı yapılırken bir de Allah'ın  "İsm-i Azam"ından bahsetmek gerekmektedir. Bir rivayete göre bir zat  Resûlullahın yanında şöyle bir duada bulunmuştur: "Allah'ım, şehadet ettiğim şu  hususlar sebebiyle senden taleb ediyorum: Sen kendisinden başka ilah olmayan  Allah'sın, Birsin, Samed'sin, doğurmadın, doğmadın, bir eşin, bir benzerin  yoktur." Bu duâyı işiten Resulullah şöyle buyurmuştur: "Nefsimi kudret elinde  tutan Zâta yemin olsun, bu kimse Allah'tan İsm-i Azam'ı adına talepte bulundu.  Şunu bilin ki kim ism-i Azamla dua ederse Allah ona icabet eder. Kim onunla  talepte bulunursa Allah ona dilediğini mutlaka verir."83 Bu hadisten  İsm-i Azam'ın İhlas Sûresi içerisinde olduğu anlaşılmaktadır.84

  Ancak Razî gibi bazı âlimler İsm-i Azam'ın muayyen ve belirli  bir isim olmadığı kanaatindedirler. Kulun rabbini, istiğrak halinde fikir ve  aklını bütün masivadan çeker, öylece Rabbini hangi isimle zikrederse işte o  İsm-i Azamdır. Hatta her ismin bir azamiyet noktası vardır. Ebu Yezid el-Bistami  de aynı şekilde "Kalbini masivadan arındırdıktan sonra hangi isimle dua edersen,  o isim İsm-i Azamdır"der.85 Bediüzzaman'ın ise bu konuda şöyle bir  tesbiti vardır: "İsm-i Azam herkes için bir olmaz." Buna göre Hz. Ali hakkında  tecelli eden ism-i Azam ile İmam-ı Azam Ebu Hanife hakkında tecelli eden İsm-i  Azam aynı değildir. Hz. Ali hakkındaki İsm-i Azam "Ferd, Hayy, Kayyum, Hakem,  Adl, Kuddûs" şeklinde altı isimdir. İmam Azam hakkında tecelli eden İsm-i Azam  ise "Hakem ve Adl"dir.86



Devam edecek...


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst