İlim-irfan
Well-known member
Hazreti Yahya, İsa aleyhisselama sordu: - Dünya ve ahirette en şiddetli olan şey nedir?
- Allahü teâlânın gazabıdır.
- Beni Allahü teâlânın gazabından koruyan şey nedir?
- Gazabı terk etmendir.
- Gazabın, öfkenin başlangıcı ne iledir?
- Büyüklenmek, insanlara karşı övünmek iledir.
Hadis-i şerifte, “Allahü teâlâ, hilmi, yumuşaklığı sever.”, “Hilm sahibi olmak Peygamberlerin sünnetidir” buyuruldu. İnsan bazan bir şeye kızabilir. Bunun da ifratı ve tefriti vardır. Öfkenin aşırı olmasına saldırganlık denir. Saldırgan kimse, hiddetli olur, kendine ve başkasına zarar verir, bu hâl, küfre götürebilir. Hadis-i şerifte, “Öfkenin ifratı imanı bozar” buyuruldu. Öfkenin lüzumlu olanına, şecaat yani kahramanlık, yiğitlik, lüzumundan az olmasına da korkaklık denir. Şecaat orta yoldur. Şecaat halindeki öfke iyidir.
Müslümanın aşırı kızgınlık göstermesi uygun olmadığı gibi, korkak olması da uygun değildir. Çünkü, korkak olan kimse, hanımına ve akrabâsına karşı gayretsizlik ve hamiyyetsizlik gösterir. Onları koruyamaz. Zillete ve zulme boyun eğer. Harâm işleyeni görünce susar, nasîhat etmez. Allahü teâlâ, Tevbe sûresinde kahramanlığı övüyor. Nûr sûresinde, suçluya cezâsının verilmesinde merhamet olunmamasını emir ediyor.
Allahü teâlâ, Fetih sûresinde, Eshâb-ı kirâmı, “Kâfirlere gadab ederler”, harbde sert davranırlar, diyerek övmektedir. Tevbe sûresi, yetmiş dördüncü âyet-i kerîmesinin meâlen, “Kâfirlere karşı sert ol!” yanî saldırdıkları zaman korkma, buyurulmaktadır.
Bir hadîs-i şerîfte, “Ümmetimin hayırlısı, demir gibi dayanıklı olanıdır” buyuruldu. İmam-ı Şafii, “Şecaat gereken yerde, korkan kimse, eşeğe benzer” buyurdu. Fakat bu sertliğin ölçülü olması, dinin bildirdiği sınırları aşmaması lazımdır. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruldu ki:
“Ey iman edenler, bir millete olan öfkeniz, sizi adaletsizliğe sürüklemesin, adil olunuz!” (Maide 8)
Mehmet Oruç (Türkiye)
- Allahü teâlânın gazabıdır.
- Beni Allahü teâlânın gazabından koruyan şey nedir?
- Gazabı terk etmendir.
- Gazabın, öfkenin başlangıcı ne iledir?
- Büyüklenmek, insanlara karşı övünmek iledir.
Hadis-i şerifte, “Allahü teâlâ, hilmi, yumuşaklığı sever.”, “Hilm sahibi olmak Peygamberlerin sünnetidir” buyuruldu. İnsan bazan bir şeye kızabilir. Bunun da ifratı ve tefriti vardır. Öfkenin aşırı olmasına saldırganlık denir. Saldırgan kimse, hiddetli olur, kendine ve başkasına zarar verir, bu hâl, küfre götürebilir. Hadis-i şerifte, “Öfkenin ifratı imanı bozar” buyuruldu. Öfkenin lüzumlu olanına, şecaat yani kahramanlık, yiğitlik, lüzumundan az olmasına da korkaklık denir. Şecaat orta yoldur. Şecaat halindeki öfke iyidir.
Müslümanın aşırı kızgınlık göstermesi uygun olmadığı gibi, korkak olması da uygun değildir. Çünkü, korkak olan kimse, hanımına ve akrabâsına karşı gayretsizlik ve hamiyyetsizlik gösterir. Onları koruyamaz. Zillete ve zulme boyun eğer. Harâm işleyeni görünce susar, nasîhat etmez. Allahü teâlâ, Tevbe sûresinde kahramanlığı övüyor. Nûr sûresinde, suçluya cezâsının verilmesinde merhamet olunmamasını emir ediyor.
Allahü teâlâ, Fetih sûresinde, Eshâb-ı kirâmı, “Kâfirlere gadab ederler”, harbde sert davranırlar, diyerek övmektedir. Tevbe sûresi, yetmiş dördüncü âyet-i kerîmesinin meâlen, “Kâfirlere karşı sert ol!” yanî saldırdıkları zaman korkma, buyurulmaktadır.
Bir hadîs-i şerîfte, “Ümmetimin hayırlısı, demir gibi dayanıklı olanıdır” buyuruldu. İmam-ı Şafii, “Şecaat gereken yerde, korkan kimse, eşeğe benzer” buyurdu. Fakat bu sertliğin ölçülü olması, dinin bildirdiği sınırları aşmaması lazımdır. Kur’an-ı kerimde mealen buyuruldu ki:
“Ey iman edenler, bir millete olan öfkeniz, sizi adaletsizliğe sürüklemesin, adil olunuz!” (Maide 8)
Mehmet Oruç (Türkiye)