Kader-i ezeliyenin bir işaretidir ki, Asya'da din hâkimdir

Sergerdan

Well-known member
Ekser enbiyanın şarkta ve Asya'da zuhurları ve ağleb-i hükemanın garpta ve Avrupa'da gelmeleri, kader-i ezeliyenin bir işaretidir ki, Asya'da din hâkimdir, felsefe ikinci derecededir. Bu remz-i kadere binaen, Asya'da hüküm süren, dindar olmazsa da din lehine çalışanlara ilişmemeli, belki teşvik etmelidir.(şualar)

Asya'da uyanan akvam, fikr-i milliyete sarılıp, aynen Avrupa'yı her cihetle taklit ederek, hattâ çok mukaddesatları o yolda feda ederek hareket ediyorlar. Halbuki her milletin kamet-i kıymeti başka bir elbise ister. Bir cins kumaş bile olsa, tarzı ayrı ayrı olmak lâzım gelir. Bir kadına bir jandarma elbisesi giydirilmez. Bir ihtiyar hocaya tango bir kadın libası giydirilmediği gibi, körü körüne taklit dahi çok defa maskaralık olur. Çünkü:

Evvelâ: Avrupa bir dükkân, bir kışla ise, Asya bir mezraa, bir cami hükmündedir. Bir dükkâncı dansa gider, bir çiftçi gidemez. Kışla vaziyeti ile mescid vaziyeti bir olmaz.

Hem ekser enbiyanın Asya'da zuhuru, ağleb-i hukemanın Avrupa'da gelmesi, kader-i ezelînin bir remzi, bir işaretidir ki, Asya akvâmını intibâha getirecek, terakki ettirecek, idare ettirecek, din ve kalbdir. Felsefe ve hikmet ise din ve kalbe yardım etmeli, yerine geçmemeli. (mektubat)
 

Sergerdan

Well-known member
Ey evliya-i umûr! Tevfîk isterseniz, kavanîn-i adetullaha tevfîk-ı hareket ediniz; yoksa, tevfîksizlikle cevab-ı red alacaksınız. Zîra, maruf umum enbiyanın memalik-i İslamiye ve Osmaniyeden zuhuru kader-i İlahiyenin bir işaret ve remzidir ki, bu memleket insanlarının makine-i tekemmülatının buharı diyanettir; ve bu Asya ve Afrika tarlasının ve Rumeli bostanının çiçekleri, ziya-i İslamiyet ile neşv ü nema bulacaktır.
 

Sergerdan

Well-known member
islam alimlerinin, evliyaların genel olarak bu topraklarda (ortadoğuda) çıkmasında ne gibi hikmetler olabilir?

Hikmetleri mutlaka vardır abi.Beşerin cennetten ihracında imtihan meydanının açılmasının saklı oldugu gibi.Fakat bildigim kadarıyla miracın hikmetleri ve hakikatlerinde,Adem a.s a esmanın ögretilmesinde oldugu gibi bir tafsilat yok bu konuda.Kader-i ezelinin bir işaretidir denmiş.Bu incelik bir hads-i kat’i ile bilinir,görülür şeklinde anladım ben.Yani fıtratın veya fıtri olanın şehadeti gibi beşerin kaderine feraset ile bakan üstad bu ince noktanın şehadetini beyan etmiş.

Mesela kavunun tadı ve kokusu yenmek için yaratıldıgına,dünyanın güneş etrafında dönüp mevsimlerin tebeddül etmesi insan için hazırlanmış bir yer olduguna fıtraten şehadet ettikleri gibi nev’i beşerin bir cihette kanunu sayılabilecek bu ince nokta da ekser enbiyanın asyadan zuhuruna,ve asyadakilerin intibahının din ile olacagına işaret ediyor.


Vaktâ ki, Mûsa o müddeti bitirdi ve ailesiyle yola çıktı. Tûr tarafından bir ateş gördü. Ailesine dedi ki: «Durunuz, ben şüphe yok ki bir ateş gördüm, olabilir ki, ondan size bir haber getiririm veya o ateşten bir parça, umulur ki ısınırsınız.» Kasas,29

Hattâ her bir nevi -meselâ, nev-i beşer -dahi bir ağaçtır. Kökü ve çekirdeği mazide ve semereleri, neticeleri müstakbelde olarak hayat-ı cinsiye ve beka-yı nevi içinde gayet muntazam kanunların bulunması gibi, hâl-i hazır vaziyeti dahi, hayat-ı şahsiye ve hayat-ı içtimaiye düsturlarının hükmü altında bir sikke-i tevhid ve zâhirî karışıklıklar altında gizli, muntazam bir hâtem-i vahdet ve müşevveş ahvâl-i beşeriye altında mukadderat-ı hayatiye denilen kaza ve kaderin düsturlarının hükmü altında bir mühr-ü vahdâniyet taşıyor.(2.şua)

Kader, ilm-i ezelîden olduğu için; ilm-i ezelî, hadîsin tâbiriyle, manzâr-ı âlâdan, ezelden ebede kadar Her şey, olmuş ve olacak, birden tutar, ihâta eder bir makam-ı âlâdadır.

Kader-i ezelinin bu işareti,o aynanın birden tuttugu hale bakabilmek,göz gezdirebilmek gibi

Nur İklimi » Hads hakkında bilgi verir misiniz?



 
Üst