Kalbin Acayip Halleri

Ashab

Member
Insanin serefi ve bütün yaratiklara kendisini üstün kilan fazileti,ALLAH'in marifetine hazirlanmakla elde edilir.

Öyle marifet ki dünyada,dünyanin güzelliği, kemali ve medar-i iftiharidir. Öyle marifet ki ahiretin zahiresi ve azığıdır.

Insanoğlu ancak kalbiyle ALLAH'in marifetine hazirlanabilir. Kalbindisinda herhangi bir azasiyla marifete hazirlanamaz.

O halde ALLAH'i bilen,ALLAH'a yaklastiran,ALLAH için çalisan ve ALLAH için gayrette bulunan,ALLAH nezdindeki sirlari kesfeden kalptir.

Diğer azalar ise Kalbin yardimcilaridir.Kalbin çalistirdiği aletlerdir.

Efendinin,kölesini çalistirdiği,çobanin (idarecinin) halkini güttüğü ve sanatkarin aletini çalistirdiği gibi,kalp de diğer azalari çalistirmaktadir.

Bu bakimdan ALLAH nezdinde makbül olan kalptir.su sartla ki,ALLAH'in gayrisinde bos olmalidir.

ALLAH'in gayrisiyle dolu olduGu zaman da ALLAH'tan (cemalinden) mahcub (perdelenmis) olan da kalptir. Kendisine hitap edilen, kendisine itab edilen de kalptir.ALLAH'a yaklasmakla said olan da kalptir.

Bu bakimdan insanoğlu kalbini temizlediği zaman felaha kavusur, kalbini kirlettiği ve gaflete daldirdiği zaman sekavete sapar ve rahmetten mahrum olur.

Hakikatte ALLAH'a itaat eden kalptir. Ibadetlerden gelen nürlarini azalar üzerine saçan kalptir.

ALLAH'a karsi inat ve isyan bayraGini açan kalpten baska hangi aza olabilir?

âzalara sirayet eden fuhsiyat ancak onun eseridir.Zahirin güzellikleri ve çirkinlikleri ancak ve ancak Kalbin karanlik ve nürlu olmasindan ileri gelir.

Zira her kalp,içindekini disariya sizdirir.Kalp,öyle bir seydir ki insanoğlu onu tanidiGi zaman,muhakkak nefsini tanimistir.Nefsini tanidiGi zaman muhakkak rabbini tanimistir.

Insan kalbini tanimadiGi zaman, kendi nefsini tanimamistir. Kendi nefsini tanimadiGi zaman da rabbini tanimamistir. Kalbini bilmeyen de kalbinin gayrisini haydi haydi bilemez.

Zira insanlarin çoğu,kalplerini ve nefislerini bilmemekte,kalpleri ve nefisleri arasinda perdeler gerilmis bulunmaktadir.

çünkü ALLAH Teala,bazen insanoğlu ile kalbi arasina kuvvet ve kudretiyle girer.

ALLAH'in kuvvet ve kudretiyle insanoğlu ile kalbi arasina girmesinin manasi, kendisinin müsahedesinden,murakabesinden, sifatlarinin marifetinden ve Rahman olan ALLAH'in kudret parmaklarinin ikisi arasinda nasil evrilip çevrildiGini görmekten men eder esfel-i safiline nasil indiğini,seytanlarin ufkuna doGru yuvarlandiGini ve nasil a'la-i illiyyin'e yükseldiğini, mukarreb meleklerin alemine nasil yükseldiğini ona bildirmez demektir.

Kalbini murakebe ve gözetmek için meleküt aleminin hazinelerinden kalbinin üzerine akan ve kalpte beliren incelikleri gözlemek için kalbini tanimayan bir kimse ALLAH Teala'nin su ayetinin mefhumuna dahil olmus olur!

''O kimseler gibi olmayin ki, ALLAH'i unutmuslar, ALLAH da onlari kendilerine unutturmustur. Iste bunlar fasik olanlardir''.(Hasr/19)

Bu bakimdan Kalbin marifeti ve vasiflarinin hakikati, dinin temeli, salihlerin yolunun esasidir.

İMAM GAZALİ
 
Üst