müdavim
Üye Sorumlusu
Bilgiye Dayalı Öğrenme Derin Uykuda Pekişiyor
Öğrendiğiniz bir bilgiyi hafızanıza yerleştirmek için gün içinde 45 dakika veya en fazla bir saat uyku uyumak ciddi avantajlar sağlıyor.
Uykunun bilgiye dayanan öğrenme üzerindeki etkisinin nasıl ve ne zaman olduğu son yıllara kadar tam açık değildi. New York Üniversitesi öğretim üyesi Matthew Tucker ve arkadaşlarının yaptığı bir araştırma gündüz rüyasız bir uyku şeklindeki bir kestirmenin bile hafıza gücünü pozitif olarak etkilediğini göstermiştir.
Matthew Tucker ve arkadaşlarının yaptığı araştırmaya katılan gönüllülerden, verilen çeşitli ikili kelime kombinasyonlarını hafızalarına yerleştirmeleri (bilgiye dayanan öğrenme) istenmiştir. Yine aynı gönüllülerden bazı şekillerin aynadaki yansıma görüntülerini çizmek için egzersiz yapmaları (beceriye dayanan öğrenme) istenmiştir. Araştırmaya katılan gönüllüler öğrendikleri konularla ilgili olarak hemen öğrenme sonrası ve 6 saat sonra tekrar teste tabii tutulmuşlardır. 6 saat sonra test edilmeden önce bir saat kadar uyku uyuyanların bilgiye dayalı öğrenme konularında uyumayanlara göre % 15 daha başarılı oldukları görülmüştür. Ancak öğlen uykusunun beceriye dayalı öğrenme konularında bir avantaj sağlamadığı görülmüştür.
Özet olarak bu araştırma öğlen uykusunun beynin öğrenme kapasitsini ciddi bir şekilde artırdığını ortaya koymuştur.
Beceriye Dayanan Öğrenme Gece Uykusunda Pekişiyor
Aynada yansıma görüntüleri şeklinde yazı yazmak gibi motor becerilerle ilgili öğrenme de uyku sonrası pekişiyor. Ancak bu pekişme bilgiye dayalı öğrenmede olduğu gibi bir saatlik bir kestirme sonucunda oluşmuyor. Yedi, sekiz saatlik bir gece uykusundan sonra motor becerilere dayanan öğrenme aşama kaydediyor. Bu sebepten dolayı beceriye dayanan öğrenmede uzun süre rüyalı uyku etaplarının etkili olduğu düşünülmüştür ve bu hala bir gizemdir.
Bu konuyla ilgili bilimsel Neuron dergisinde yayınlanan bir araştırmada, deneye katılanlara bilgisayar klavyesindeki bazı tuşlara verilen bir düzende ve hızlı olarak basmaları öğretilmiştir. Bu eğitim 12 dakika sürmüş ve bu sürenin sonunda iyi bir seviyeye geldikleri görülmüştür.
Deneyde iki farklı grup kullanılmıştır. Birinci gruptakilere bu 12 dakikalık eğitim sabah verilmiş ve 12 saat sonra akşam test edildiklerinde ortalama % 2’lik bir gelişme kaydettikleri görülmüştür.
12 dakikalık eğitim ikinci gruba akşam verilmiş ve gece uykusunu da içeren 12 saatlik süre sonunda ertesi gün test edildiklerinde ortalama % 20’lik bir gelişme kaydettikleri görülmüştür. Ayrıca araştırma performanstaki ilerleme miktarının gece uykusunda uyunan derin uykunun ikinci fazının miktarı ile doğru orantılı olduğunu göstermiştir.
Derin uykunun içindeki ikinci faz denen kısım uykunun başlangıcında daha kısa iken, uykunun ilerleyen dönemlerinde kısmen daha uzundur. Kişinin tam 7-8 saat uymadan erken kalkması veya az uyuması uyunan derin uykunun ikinci fazının da az olmasına sebep olmaktadır, ki bu durum beceriye dayanan öğrenmenin tamamlanmasını negatif olarak etkilemektedir.
Özet olarak gece uykusunun tam uyunması motor becerilere dayalı öğrenmenin pekişmesinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Kısacası, modern hayatın uykuyu kısaltan etkisi öğrenmeyi negatif etkilemektedir.
Bir piyanistin, dansçının veya sporcunun bir ritmi veya beceri kalıbını saatlerce egzersiz yaparak çalışması ve buna rağmen istediği performansa ulaşamamasının nedeni de budur. Bu nedeni bilmeyen müzisyen veya sporcu çoğu zaman hüsrana uğramakta ve yaptığı işten tamamen vazgeçmektedir. Yapmaları gereken şey, aynı gün içinde yoğun egzersiz yapmak yerine, öğrenmenin üzerinden bir gece uykusu geçtikten sonra tekrar denemeleridir. Motor becerileri içeren öğrenmelerde belli bir etaptan sonra yoğun egzersiz yapmak mükemmellik sağlamamaktadır. Mükemmele ulaşmak için sağlam bir gece uykusuna ihtiyaç vardır.
Küçük çocukların yetişkinlere göre çok daha fazla uykuya ihtiyaç duymalarının nedeni de çocukların gün içinde yetişkinlere göre çok daha fazla şey öğreniyor olmalarıdır.
Öğrendiğiniz bir bilgiyi hafızanıza yerleştirmek için gün içinde 45 dakika veya en fazla bir saat uyku uyumak ciddi avantajlar sağlıyor.
Uykunun bilgiye dayanan öğrenme üzerindeki etkisinin nasıl ve ne zaman olduğu son yıllara kadar tam açık değildi. New York Üniversitesi öğretim üyesi Matthew Tucker ve arkadaşlarının yaptığı bir araştırma gündüz rüyasız bir uyku şeklindeki bir kestirmenin bile hafıza gücünü pozitif olarak etkilediğini göstermiştir.
Matthew Tucker ve arkadaşlarının yaptığı araştırmaya katılan gönüllülerden, verilen çeşitli ikili kelime kombinasyonlarını hafızalarına yerleştirmeleri (bilgiye dayanan öğrenme) istenmiştir. Yine aynı gönüllülerden bazı şekillerin aynadaki yansıma görüntülerini çizmek için egzersiz yapmaları (beceriye dayanan öğrenme) istenmiştir. Araştırmaya katılan gönüllüler öğrendikleri konularla ilgili olarak hemen öğrenme sonrası ve 6 saat sonra tekrar teste tabii tutulmuşlardır. 6 saat sonra test edilmeden önce bir saat kadar uyku uyuyanların bilgiye dayalı öğrenme konularında uyumayanlara göre % 15 daha başarılı oldukları görülmüştür. Ancak öğlen uykusunun beceriye dayalı öğrenme konularında bir avantaj sağlamadığı görülmüştür.
Özet olarak bu araştırma öğlen uykusunun beynin öğrenme kapasitsini ciddi bir şekilde artırdığını ortaya koymuştur.
Beceriye Dayanan Öğrenme Gece Uykusunda Pekişiyor
Aynada yansıma görüntüleri şeklinde yazı yazmak gibi motor becerilerle ilgili öğrenme de uyku sonrası pekişiyor. Ancak bu pekişme bilgiye dayalı öğrenmede olduğu gibi bir saatlik bir kestirme sonucunda oluşmuyor. Yedi, sekiz saatlik bir gece uykusundan sonra motor becerilere dayanan öğrenme aşama kaydediyor. Bu sebepten dolayı beceriye dayanan öğrenmede uzun süre rüyalı uyku etaplarının etkili olduğu düşünülmüştür ve bu hala bir gizemdir.
Bu konuyla ilgili bilimsel Neuron dergisinde yayınlanan bir araştırmada, deneye katılanlara bilgisayar klavyesindeki bazı tuşlara verilen bir düzende ve hızlı olarak basmaları öğretilmiştir. Bu eğitim 12 dakika sürmüş ve bu sürenin sonunda iyi bir seviyeye geldikleri görülmüştür.
Deneyde iki farklı grup kullanılmıştır. Birinci gruptakilere bu 12 dakikalık eğitim sabah verilmiş ve 12 saat sonra akşam test edildiklerinde ortalama % 2’lik bir gelişme kaydettikleri görülmüştür.
12 dakikalık eğitim ikinci gruba akşam verilmiş ve gece uykusunu da içeren 12 saatlik süre sonunda ertesi gün test edildiklerinde ortalama % 20’lik bir gelişme kaydettikleri görülmüştür. Ayrıca araştırma performanstaki ilerleme miktarının gece uykusunda uyunan derin uykunun ikinci fazının miktarı ile doğru orantılı olduğunu göstermiştir.
Derin uykunun içindeki ikinci faz denen kısım uykunun başlangıcında daha kısa iken, uykunun ilerleyen dönemlerinde kısmen daha uzundur. Kişinin tam 7-8 saat uymadan erken kalkması veya az uyuması uyunan derin uykunun ikinci fazının da az olmasına sebep olmaktadır, ki bu durum beceriye dayanan öğrenmenin tamamlanmasını negatif olarak etkilemektedir.
Özet olarak gece uykusunun tam uyunması motor becerilere dayalı öğrenmenin pekişmesinde çok önemli bir rol oynamaktadır. Kısacası, modern hayatın uykuyu kısaltan etkisi öğrenmeyi negatif etkilemektedir.
Bir piyanistin, dansçının veya sporcunun bir ritmi veya beceri kalıbını saatlerce egzersiz yaparak çalışması ve buna rağmen istediği performansa ulaşamamasının nedeni de budur. Bu nedeni bilmeyen müzisyen veya sporcu çoğu zaman hüsrana uğramakta ve yaptığı işten tamamen vazgeçmektedir. Yapmaları gereken şey, aynı gün içinde yoğun egzersiz yapmak yerine, öğrenmenin üzerinden bir gece uykusu geçtikten sonra tekrar denemeleridir. Motor becerileri içeren öğrenmelerde belli bir etaptan sonra yoğun egzersiz yapmak mükemmellik sağlamamaktadır. Mükemmele ulaşmak için sağlam bir gece uykusuna ihtiyaç vardır.
Küçük çocukların yetişkinlere göre çok daha fazla uykuya ihtiyaç duymalarının nedeni de çocukların gün içinde yetişkinlere göre çok daha fazla şey öğreniyor olmalarıdır.