Olumlu ve Olumsuz Kişilikler

Tarihci

Marmara Tarih
Olumlu ve Olumsuz kişiliklerin bakışları..

Olumlu her zaman çözümün bir parçasıdır,
Olumsuz her zaman problemin bir parçasıdır.

Olumlu "Bu işi senin için yaparım." der,
Olumsuz "Benim işim değil ki..." der.

Olumlu her sorunda bir çözüm görür,
Olumsuz her çözümde bir sorun görür.

Olumlu "Uzak ama yolu biliyorum." der,
Olumsuz "Yakın ama yolu bilmiyorum." der.

Olumlu çakılların yanındaki çimeni görür,
Olumsuz çimenin yanındaki çakılları görür.

Olumlu "Zor olabilir ama mümkün." der,
Olumsuz "Mümkün ama çok zor." der.
 

müdavim

Üye Sorumlusu
Alan Loy McGinnis, başarılı ve popüler bir psikoterapist. California’da kurduğu danışma merkezinin yönetimi dışında, kitaplar ve makalelerle insanlara ulaşmak, başlıca çabası.
“İyimserliğin Gücü” (Beyaz Yayınlar) adlı kitabını kaleme almadan önce McGinnis, insanda iyimser tutumun oluşması konusunda “bulabildiği bütün çalışmaları” okumuş. Bununla de yetinmeyip bine yakın biyografi taramış; çok sayıda başarılı insanın yaşamını, “iyimserlik” noktasında, çözümlemeye çalışmış.
McGinnis’in vardığı sonuç, çok net: İyimserliğin, doğuştan gelen bir yetenek olmadığını, zamanla öğrenildiğini düşünüyor McGinnis. Yani ona göre, iyimser ile kötümser arasındaki fark, yarım bardak suyun durumunu dile getirmek kadar “sıradan” bir bakış açısı farkına dayanmıyor.
Elbette McGinnis de “Polyanna’cılık” oynanmasını sevmiyor ve “saflık” ile “iyimserlik” arasına net bir çizgi çekiyor. Ama onu ilgilendiren, insanların “neşeli ve enerjik” bir yaşam tarzına sahip olabilmelerini sağlamak.
McGinnis kitabında, hayatta ne istediğini bilen bir eylem adamı olmanın akılcı tekniklerini aktarıyor bize. Ama bu arada, dikkat çekici bir kavram da geliştiriyor: “Kararlı İyimserler”. McGinnis’in geliştirdiği bu ilginç ‘insan türü’nün özelliklerini açıklamakta fayda var…

Kararlı iyimserlerin12 özelliği, şöyle sıralanabilir:
1. Sorunlar karşısında bocalamazlar: Kendilerini “problem çözücü” olarak görür; çok sayıda seçenek aramaya yönelirler.
2. Kısmi çözüm aramaya önem verirler: Eylem adamıdırlar. Kesin çözüm uzak görürse de, konuya, bir noktasında dalar ve ilerlemeye çalışırlar.
3. Geleceklerini kontrol altına alabileceklerine inanırlar: Prensipleri, “gerçekle yüzleşmesini bil, gerek kalmadan değiştir ve kendi yazgını başkalarından önce kontrol altına al” şeklinde özetlenebilir.
4. Sürekli olarak kendilerini yenilerler: Yeni ve özellikle de “umutlu” insanlar tanımaya, entellektüel alışkanlıklarını değiştirmeye özen gösterir, böylece enerjilerini artırırlar.
5. Düşüncelerinin olumsuz yöne kaymasını önlerler: Kendi düşüncelerini sürekli denetim altında tutar ve onların gerçekten kendilerine ait olup olmadıklarını kontrol ederler.
6. Takdir güçlerini geliştirirler: Teşekkür etmesini bilmek ve minnet duygusunu öğrenmek, onlar için çok önemlidir.
7. Başarıları, önceden hayal etmesini öğrenmişlerdir.
8. Mutlu olmadıkları zaman bile neşelidirler.
9. Neredeyse sınırsız bir kapasiteleri olduğuna inanırlar: Birer Vollkswagen motoru gibidirler; “çalıştıkça açıldıklarını” düşünürler.
10. Yaşamlarına, çok sayıda sevgi sığdırabilirler: Seginin çeşitleriyle zenginleştirilmiş bir yaşamdan güç alırlar.
11. İyi haberler duymayı severler: İyi haber alışverişinden hoşlanırlar; “şikayet alışkanlığı” karşısında, şerbetlidirler.
12. Değiştiremediklerini kabullenirler: Esnek olma sanatı konusunda uzmanlaşmaya önem verirler.
Lütfü TİNÇ
 

müdavim

Üye Sorumlusu
İletişim kurmakta güçlük çeken insanları uzmanlar, ‘Zor İnsanlar’ diye adlandırıyor. Onlar, toplumdan topluma,farklı tanımlansa da temelde benzer davranışlar gösteriyor.

Ortak noktaları inat, hırs ve kapris. Ancak unutmayın ki, insanları değil ama davranışlarını değiştirmek elinizde.

Pek çok kişi çevresindeki zor insanlardan şikayet eder. Evde, işte, okulda kısacası her ortamda bir zor insan bulunur. Oysa aslında “zor insan” diye bir şey yok. Zorlayıcı davranışlar var. Ve maalesef bazı insanlar sürekli bu şekilde bir davranış içinde bulunuyorlar. ‘Coping With Difficult People / Zor İnsanlarla Başa Çıkmak’ kitabının yazarı Robert M. Bramson bazı insanların neden farklı tavırlar sergilediklerini şöyle açıklıyor: “Bazı insanlar karşılarındakinin performansını düşürmek ve onların şevkini kırmak için bilerek ‘zor’ tavırlar sergiler.”

DAVRANIŞLARINI ÖĞRENİN

Her zor insan birbiriyle aynı davranışları sergilemez. Bazı zor insanlar sürekli konuşup hiç dinlemezken, diğerleri de hep son sözü söylemeyi tercih eder. Kimisi sürekli sizi eleştirir. Bazısı sessiz, bazısı agresif olabilir. Acıbadem Sağlık Grubu Psikiyatri Uzmanı Doç. Dr. Kültegin Ögel zor insanların davranışlarını şu şekilde belirtiyor: n Eğitimi, bilgisi ve deneyimi yetersiz olmasına rağmen kendisini çok iyi sananlar

Öncelikleri belirlemede beceri sahibi olamayanlar

Hatasını olgunlukla kabul edemeyen, sürekli açıklama yapıp kendisini temize çıkarmak isteyenler

Yavaş düşünen ve hareket edenler

İşleri karıştıranlar

Yanlış anlamakta ısrar edenler

Karşısındakinin söylediklerine önem vermeyenler

Konum farklılıkları nedeniyle görüşürken o farkı hissettiren kişiler

Karşılarındakine saygı göstermeyenler

Yavaş hareket eden ve birçok defa tekrar edilmesi zorunda kalınan insanlar

Sadece kendi yaptığı şeyin önemli olduğunu düşünenler

Sürekli olaylar ve etrafındakiler üzerinde kontrol oluşturmaya çalışanlar

Empati kuramayanlar

Her zaman ‘ben haklıyım’ diyenler

YAKLAŞIM NASIL OLMALI?

Zor insanları ve onlara 5 ana başlık altında toplamak mümkün. Agresif İnsanlar: Saldırgan davranışlar içinde bulunana sakin bir şekilde kendinizi ifade edin ve saldırgan tavırlara emin bir şekilde karşılık verin. Her Şeyi Bilenler: Bu kişilerle mücadele ederken iyi hazırlanmak gerekir. Asla meydan okumayın. Aksine yeteneklerini övün. Gerektiğinde hatalarını ortaya çıkaracak sorular sormaktan çekinmeyin. Şikayetçiler: Karşılarındakine güvenmezler. Kendilerine olan güvenleri de çok değildir. Bu insanlara ‘Başkalarının göremediklerini görüyorsun’ şeklinde onların güvenlerini arttıracak cümlelerle yaklaşın. Dinleyin ama asla tartışmaya girmeyin. Ona karşı savunmacı davranmayın. Mağdurlar: İyi dinleyin ve onu anladığınızı gösterin. Soruna odaklanarak onu değişim için motive edin. Gizlice Saldıranlar: Bu insanlara karşı ne kadar geri çekilirseniz o kadar üstünüze gelmeyi severler. Geri çekilmeyin. Şakaya vurun.
 
Üst