GuLSerbeti
Well-known member
ALLAH–U TEALA'NIN ZATİ SIFATLARI
Allah–u Teala'nın zatına ait olan sıfatlar vardır. Bunlar zatından ayrılması mümkün olmayan sıfatlardır. Bu sıfatlar sadece Allah–u Teala'ya ait olan sıfatlar olup misli veya bezeri, kullarında bulunmaz. Bu sıfatların zıtları ise Allah–u Teala'nın hakkında mümteni olan (O'nun hakkında düşünülmesi imkânsız olan) sıfatlardır.
1–VÜCUD: Var olmak. (Zıddı yok olmaktır.) Allah–u Teala'nın varlığı haktır ve en büyük varlık O'na mahsustur. O'nun varlığı, yarattığı şeyler bakımından yaratıkların hepsinden daha açık ve zahirdir. Çünkü Allah–u Teala olmasaydı hiçbir şey olmazdı.
2–KIDEM: Allah–u Teala'nın evveli yoktur. (Zıddı sonradan olmaktır.) Allah–u Teala ezelidir. Varlığının evveli yoktur. Allah–u Teala'dan başka her şey sonradan Allah–u Teala'nın kudreti ile yaratılmıştır.
3–BEKA: Sonu yoktur. (Zıddı yok olmaktır.) Allah–u Teala'nın varlığının sonu yoktur, yok olacağı bir zaman düşünülemez.
4–VAHDANİYET: Bir olmaktır. (Zıddı, ortağı ve benzeri bulunmaktır.) Allah–u Teala zatında, ulûhiyetinde, mabudiyetinde ve diğer bütün sıfatlarında birdir. Ortakları, eşi ve benzeri bulunmaktan beridir.
5–MUHALEFETÜN LİL HAVADİS: Benzeri olmamak, hiçbir yaratılmışa benzememektir. (Zıddı benzeri olmaktır.) Allah–u Teala sonradan yaratılan şeylerin hiç birine, hiçbir yönden benzemez, hepsine muhaliftir. Allah–u Teala insanın hatırına gelen her şeyden mutlak surette başkadır. Allah–u Teala'nın zatı düşünülemez.
6–KIYAM BİNEFSİHİ: Muhtaç olmamaktır. (Zıddı başkasına muhtaç olmaktır.) "Varlığı ve durması kendi zatıyla olmak." Manasında bir sıfattır. Var olması için hiçbir varlığa ihtiyacı yoktur.
ALLAH–U TEALA'NIN SUBUTİ SIFATLARI
Bunlar Allah–u Teala'nın zatında bulunup, kullarına da suretleri verilen sıfatlardır. Bu sıfatlar da Allah–u Teala'nın zatı gibi ezeli ve ebedidir. Bu sıfatların zıtları da Allah–u Teala hakkında mümtenidir (O'nun hakkında düşünülmesine imkân yoktur).
1–HAYAT: Diri olmaktır. Allah–u Teala kendi şanına mahsus bir hayat sıfatı ile vasıflanmıştır. Allah Teala diridir, canlıdır, hareketlidir, ancak bizim maddi planda algıladığımız hareket, canlılık ve dirilikte değildir.
2–İLİM: Bilmektir. O'nun ilmi yaratıkların ilmi gibi basit ve sınırlı değildir, bütün kâinatı kuşatır. Allah–u Teala her şeyi bilir. O'nun bilgisinden hiçbir zerre hariçte kalmaz. Hiçbir varlık düşünce ve hareketini Allah–u Teala'dan saklayamaz. O'nun ilminin bizim anlayacağımız manada ne başı nede sonu vardır.
3–SEMİ: işitmektir. Allah–u Teala'nın işitmesi yaratıkların işitmesi gibi noksan ve hudutlu değildir. Allah–u Teala her şeyi vasıtasız olarak işitir. Oysaki bizim işitmek için kulak gibi bir vasıtaya ihtiyacımız vardır. O gizli ve aşikâr söylenenlerin hepsini işitir, hiçbir şey O'nun işitme sıfatının dışında kalamaz.
4–BASAR: Görmektir. Allah–u Teala alet ve vasıta olmaksızın her şeyi görür. Bazı şeyleri görmesi diğer şeyleri görmesine engel değildir. En karanlık gecelerde karıncaların ve daha küçük yaratıkların kımıldamalarını, hareketlerini görür ve bilir.
5–İRADE: Dilemektir. Allah–u Teala yaratacağı şeyleri irade sıfatıyla hikmetine göre meydana getirmeyi diler ve dilediği şey muhakkak olur. O dilemedikçe hiçbir şey meydana gelmez. Her şey Allah–u Teala'nın dilemesiyle var olur ve yine O'nun dilemesiyle yok olur.
6–KUDRET: Gücü her şeye yetmektir. Allah–u Teala mevcut olan bütün varlıklar üzerinde dilediğini yapmaya kadirdir. O'nun gücünün, kudretinin nihayeti yoktur.
7–KELAM: Söylemek, konuşmak demektir. Allah–u Teala'nın söylemesi harf ve sesten beri ve kadimdir. (Başlangıcı yoktur.) Allah–u Teala kendi kelamını dilediği zaman ve şanına uygun bir şekilde meleklerine işittirir, bildirir ve anlatır.
8–TEKVİN: İcad etmektir. Allah–u Teala Tekvin sıfatı ile dilediği herhangi bir şeyi yoktan var eder veya var iken yok eder. Allah–u Teala'nın bu âlemleri yaratıp yok etmesi kullarını yaratıp yaşatması, onları beslemesi ve sonrada öldürüp başka bir âleme onları götürmesi hep bu tekvin sıfatının tecelli etmesi ile olur.
Allah–u Teala'nın zatına ait olan sıfatlar vardır. Bunlar zatından ayrılması mümkün olmayan sıfatlardır. Bu sıfatlar sadece Allah–u Teala'ya ait olan sıfatlar olup misli veya bezeri, kullarında bulunmaz. Bu sıfatların zıtları ise Allah–u Teala'nın hakkında mümteni olan (O'nun hakkında düşünülmesi imkânsız olan) sıfatlardır.
1–VÜCUD: Var olmak. (Zıddı yok olmaktır.) Allah–u Teala'nın varlığı haktır ve en büyük varlık O'na mahsustur. O'nun varlığı, yarattığı şeyler bakımından yaratıkların hepsinden daha açık ve zahirdir. Çünkü Allah–u Teala olmasaydı hiçbir şey olmazdı.
2–KIDEM: Allah–u Teala'nın evveli yoktur. (Zıddı sonradan olmaktır.) Allah–u Teala ezelidir. Varlığının evveli yoktur. Allah–u Teala'dan başka her şey sonradan Allah–u Teala'nın kudreti ile yaratılmıştır.
3–BEKA: Sonu yoktur. (Zıddı yok olmaktır.) Allah–u Teala'nın varlığının sonu yoktur, yok olacağı bir zaman düşünülemez.
4–VAHDANİYET: Bir olmaktır. (Zıddı, ortağı ve benzeri bulunmaktır.) Allah–u Teala zatında, ulûhiyetinde, mabudiyetinde ve diğer bütün sıfatlarında birdir. Ortakları, eşi ve benzeri bulunmaktan beridir.
5–MUHALEFETÜN LİL HAVADİS: Benzeri olmamak, hiçbir yaratılmışa benzememektir. (Zıddı benzeri olmaktır.) Allah–u Teala sonradan yaratılan şeylerin hiç birine, hiçbir yönden benzemez, hepsine muhaliftir. Allah–u Teala insanın hatırına gelen her şeyden mutlak surette başkadır. Allah–u Teala'nın zatı düşünülemez.
6–KIYAM BİNEFSİHİ: Muhtaç olmamaktır. (Zıddı başkasına muhtaç olmaktır.) "Varlığı ve durması kendi zatıyla olmak." Manasında bir sıfattır. Var olması için hiçbir varlığa ihtiyacı yoktur.
ALLAH–U TEALA'NIN SUBUTİ SIFATLARI
Bunlar Allah–u Teala'nın zatında bulunup, kullarına da suretleri verilen sıfatlardır. Bu sıfatlar da Allah–u Teala'nın zatı gibi ezeli ve ebedidir. Bu sıfatların zıtları da Allah–u Teala hakkında mümtenidir (O'nun hakkında düşünülmesine imkân yoktur).
1–HAYAT: Diri olmaktır. Allah–u Teala kendi şanına mahsus bir hayat sıfatı ile vasıflanmıştır. Allah Teala diridir, canlıdır, hareketlidir, ancak bizim maddi planda algıladığımız hareket, canlılık ve dirilikte değildir.
2–İLİM: Bilmektir. O'nun ilmi yaratıkların ilmi gibi basit ve sınırlı değildir, bütün kâinatı kuşatır. Allah–u Teala her şeyi bilir. O'nun bilgisinden hiçbir zerre hariçte kalmaz. Hiçbir varlık düşünce ve hareketini Allah–u Teala'dan saklayamaz. O'nun ilminin bizim anlayacağımız manada ne başı nede sonu vardır.
3–SEMİ: işitmektir. Allah–u Teala'nın işitmesi yaratıkların işitmesi gibi noksan ve hudutlu değildir. Allah–u Teala her şeyi vasıtasız olarak işitir. Oysaki bizim işitmek için kulak gibi bir vasıtaya ihtiyacımız vardır. O gizli ve aşikâr söylenenlerin hepsini işitir, hiçbir şey O'nun işitme sıfatının dışında kalamaz.
4–BASAR: Görmektir. Allah–u Teala alet ve vasıta olmaksızın her şeyi görür. Bazı şeyleri görmesi diğer şeyleri görmesine engel değildir. En karanlık gecelerde karıncaların ve daha küçük yaratıkların kımıldamalarını, hareketlerini görür ve bilir.
5–İRADE: Dilemektir. Allah–u Teala yaratacağı şeyleri irade sıfatıyla hikmetine göre meydana getirmeyi diler ve dilediği şey muhakkak olur. O dilemedikçe hiçbir şey meydana gelmez. Her şey Allah–u Teala'nın dilemesiyle var olur ve yine O'nun dilemesiyle yok olur.
6–KUDRET: Gücü her şeye yetmektir. Allah–u Teala mevcut olan bütün varlıklar üzerinde dilediğini yapmaya kadirdir. O'nun gücünün, kudretinin nihayeti yoktur.
7–KELAM: Söylemek, konuşmak demektir. Allah–u Teala'nın söylemesi harf ve sesten beri ve kadimdir. (Başlangıcı yoktur.) Allah–u Teala kendi kelamını dilediği zaman ve şanına uygun bir şekilde meleklerine işittirir, bildirir ve anlatır.
8–TEKVİN: İcad etmektir. Allah–u Teala Tekvin sıfatı ile dilediği herhangi bir şeyi yoktan var eder veya var iken yok eder. Allah–u Teala'nın bu âlemleri yaratıp yok etmesi kullarını yaratıp yaşatması, onları beslemesi ve sonrada öldürüp başka bir âleme onları götürmesi hep bu tekvin sıfatının tecelli etmesi ile olur.