Konuya cevap cer

Secde yalnız Allah'a yapılacağına göre, Meleklerin Hz. Adem'e 

secdesini nasıl değerlendirmeliyiz? Yaratılış yönünden şeytanla melekler 

arasında nasıl bir münasebet vardır?



Cenab-ı Hak insanı kuru bir çamurdan, cinleri ateşten, melekleri de

nurdan yaratmıştır. Yaratılışta ilk sırayı melekler, sonra cinler, ondan

sonra da insanlar almıştır. İlk yaratılan insan, aynı zamanda ilk peygamber

Adem Aleyhisselamdır.


   Cenab-ı Hak, Hz. Adem'i yarattığında meleklerin ona secde etmelerini

emretti. Bütün melekler secde ettiği halde İblis secdeden kaçındı. Bundan

sonra da kıyamete kadar şeytanlığını devam ettirmek için Allah'tan izin

istedi. İsteği kabul edilince de insanları hak yoldan çıkarmaya devam etti.

Meleklerin Hz. Adem'e secde etmeleri gaybi bir mesele olduğu halde hadisenin

seyri ve şekli hakkında tefsirlerimizde bazı izahlar bulunmaktadır. Ebu's-Suud'un

izahlarına göre, İblis meleklerle birlikte yaşıyordu, onlar gibi ibadet

ediyordu. Secde emri gelince İblis meleklerden ayrıldı. İkinci bir görüşe

göre, meleklerin bir cinsi vardır ki, doğup büyürler, bunlara cin denir.

İblis de işte bunlardandı. Başka bir görüşe göre, secde emri bütün

cinlereydi. Fakat Cenab-ı Hak melekleri zikretmekle cinlere de hitap etmiş

olmaktadır. Böylece sadece melekler değil, bütün ruhani varlıklar secde ile

emredilmiştir.(1)


   Cin hakkında iki görüş vardır:

   1. Bütün ruhani varlıklara cin denir. Bu durumda melekler ve şeytanlar

cin mefhumunun içine girerler. Böylece melek ile cin arasında hem umumi, hem

de hususi manada bir durum vardır. Her melek cindir; fakat her cin melek

değildir.

   2. Cin ruhani varlıkların bir kısmına denir. Çünkü ruhaniler üç

kısımdır:

   a. İyiler: Melekler.

   b. Kötüler: Şeytanlar.

   c. Hem iyisi, hem de kötüsü bulunanlar: Cinler.


   Safvetü't-Tefasir'de verilen bilgiye göre:

   1. İblis meleklerden değildir.

   2. Melekler masum varlıklardır, hiçbir zaman Allah'a asi

olmamışlardır. Halbuki, İblis secde etmemekle Allah'a karşı gelmiştir.

   3. Melekler nurdan, İblis ateşten yaratılmıştır.

   4. Melekler doğup üremezler, halbuki İblis ürer ve çoğalır. Kehf

Sûresinde geçtiği gibi "İblis cinlerdendir."(2)


   İbni Abbas'tan gelen bir rivayete göre, bazı müfessirler, "şeytan

tabiri" insanların ve cinlerin sefih ve fitnekar kısmına denildiği

görüşündedirler. Cinlerden olan şeytanlar var olduğu gibi, insanlardan olan

şeytanlar da vardır.


   Meleklerin Adem Aleyhisselama secde ediş şekline gelince; emredilen bu

secdenin Hz. Adem'e ibadet niyetiyle yapılmadığı açıktır. Çünkü Allah'tan

başkasına ibadet etmek şirktir. Hz. Adem, yeryüzünün halifesi olunca,

meleklerin ona secdesi bu halifeliği kabul etme yani ona biat etme şeklinde

olmuştur. Bu hal, Hz. Adem'e bir hürmet olmakla beraber, esasta Allah'a

yapılan bir ibadettir.


   Nitekim, eski ümmetlerde selamlaşma, ibadet kasdı olmaksızın, yere

kapanarak secde etme şekilde vaki olmuştur. Mesela, Yusuf Aleyhisselamın

kardeşlerinin kendisine secde etmeleri bir tazim ve saygıdan ibarettir


   Bunlarla beraber, meleklerin Hz. Adem'e secde etmelerinin ibadet

manasına alınması da mümkündür. Bu durumda secde edilen gerçekte Cenab-ı

Haktır. Hz. Adem ise bu secdede kıble vazifesi görmüştür. Dolayısıyla secde

yine doğrudan doğruya Allah'a yapılmıştır.(3)


   Diğer taraftan, Cenab-ı Hak melekleri Hz. Adem'e secde ettirmek

sûretiyle kainatın insana boyun eğdiğini göstermiş; İblis'in ona karşı

üstünlük davasında bulunmasını zikretmekle de, insanlığın maddi ve manevi

gelişmesinde şeytanların ne kadar büyük bir engel teşkil edeceklerine

onların dikkatini çekmiştir.


   Kaynaklar

   1. Tefsir-i Ebu`s-Suûd, 1:87.

   2. Safvetü`t-Tefasir, 1:52.

   3. Hülasatü`l-Beyan, 1:97.


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst