Konuya cevap cer

Cevap: Zühre - Sayfa: 230



İşte, herbir hayvan, öyle bir kasr-ı İlâhîdir. Hususan insan, o kasırların en güzeli ve o sarayların en acibidir. Ve bu insan denilen sarayın cevherleri, bir kısmı âlem-i ervahtan, bir kısmı âlem-i misalden ve Levh-i Mahfuzdan ve diğer bir kısmı da hava âleminden, nur âleminden, anâsır âleminden geldiği gibi; hâcâtı ebede uzanmış, emelleri semâvat ve arzın aktârında intişar etmiş, rabıtaları, alâkaları dünya ve âhiret edvârında dağılmış bir saray-ı acip ve bir kasr-ı gariptir.


İşte, ey kendini insan zanneden insan! Madem mahiyetin böyledir; seni yapan ancak o Zât olabilir ki, dünya ve âhiret birer menzil, arz ve semâ birer sahife, ezel ve ebed, dün ve yarın hükmünde olarak tasarruf eden bir Zât olabilir. Öyle ise, insanın mâbûdu ve melcei ve halâskârı O olabilir ki, arz ve semâya hükmeder, dünya ve ukbâ dizginlerine mâliktir.


İKİNCİ REMİZ: Bazı eblehler var ki, güneşi tanımadıkları için, bir âyinede güneşi görse, âyineyi sevmeye başlar. Şedit bir his ile onun muhafazasına çalışır—tâ ki içindeki güneşi kaybolmasın. Ne vakit o ebleh, güneş, âyinenin ölmesiyle ölmediğini ve kırılmasıyla fenâ bulmadığını derk etse, bütün muhabbetini gökteki güneşe çevirir. O vakit anlar ki, âyinede görünen güneş, âyineye tâbi değil, bekàsı ona mütevakkıf değil. Belki güneştir ki, o âyineyi o tarzda tutuyor ve onun parlamasına ve nuruna medet veriyor. Güneşin bekàsı onunla değil; belki âyinenin hayattar parlamasının bekàsı, güneşin cilvesine tâbidir.


Ey insan! Senin kalbin ve hüviyet ve mahiyetin bir âyinedir. Senin fıtratında ve kalbinde bulunan şedit bir muhabbet-i bekà, o âyine için değil ve o kalbin ve mahiyetin için değil. Belki o âyinede istidada göre cilvesi bulunan Bâkî-i Zülcelâlin cilvesine karşı muhabbetindir ki, belâhet yüzünden, o muhabbetin yüzü başka yere dönmüş. Madem öyledir; يَابَاقِى أَنْتَ الْبَاقِى 1 de. Yani, madem Sen varsın ve bâkisin. Fenâ ve adem ne isterse bize yapsın, ehemmiyeti yok!





[NOT]Dipnot-1 Ey Bâkî! Sadece Sen bâkisin, ebedîsin.

[/NOT]





Bâkî-i Zülcelâl: kendi varlığı sonsuz olan, sınırsız heybet ve haşmet sahibi olan AllahLevh-i Mahfuz: her şeyin bütün ayrıntılarıyla yazıldığı kader levhası; Allah’ın ilminin bir adı
Zât: Allahacib: hayret verici, şaşırtıcı
adem: yokluk, hiçlikaktâr: bölgeler
alâka: ilişkianâsır: unsurlar, elementler
arz: yeryüzübekà: devamlılık, kalıcılık
belâhet: aptallıkbâki: devamlı olan, sonsuz
cilve: görüntü, yansımaderk etmek: anlamak, algılamak
ebed: sonsuzlukebleh: ahmak
edvâr: devirler, dönemlerehemmiyet: değer, önem
emel: arzu, istekezel ve ebed: başlangıcı ve sonu olmaksızın bütün zamanlar, öncesizlik ve sonsuzluk
fenâ: son bulmafıtrat: yaratılış, mizaç
halâskâr: kurtarıcıhayattar: canlı
hususan: özelliklehâcât: ihtiyaçlar
hükmetmek: emri altında tutmak, hâkim olmakhüviyet: temel, özellik
intişar etmek: yayılmakistidad: kabiliyet
kasr-ı garip: şaşkınlık uyandıran saraykasr-ı İlâhî: İlâhî köşk
kasır: saraymahiyet: nitelik, özellik
medet: yardımmelce: sığınak
menzil: konaklama yerimuhabbet: sevgi
muhabbet-i bekà: sonsuz yaşamayı sevme, arzu etmemâbûd: kendisine ibadet edilen
mâlik: bir şeyin sahibimütevakkıf: bağlı
rabıta: bağlantıremiz: işaret
saray-ı acip: hayranlık uyandıran saraysemâ: gökyüzü
semâvât: göklertabi: bağlı
tasarruf etmek: dilediği gibi kullanmak ve yönetmekukbâ: ahiret, öbür dünya
âhiret: öldükten sonra yaşanacak olan sonsuz hayatâlem: dünya
âlem-i ervah: ruhlar âlemiâlem-i misal: bütün varlıkların ve olayların görüntülerinin yansıdığı madde ötesi âlem
şedit: şiddetli




Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst