1.Madde, İlmi fıkh mesail i şeriyye i ameliyyeyi bilmektir. Fıkhın tanımı..
1.Madde: El- fıku el- ilmü bi’l- ahkami’l -şer’iyyeti’l -ameliyye.
İlm i fıkh mesail i şer’iyye i ameliyyeyi bilmektir.
Fıkh ilmi pratik şeri meseleleri bilmektir. İslam dininin emirleri, iman amel ve ahlak olarak üçe ayrılır. İşte şeriatin amel denilen kısmını, yani insanların yapması gereken hususları bildiren ilim dalına fıkıh ilmi denir. Fıkıh, lügatta blimek anlamak ıstılahta ise beden ile yapılacak şeri hükümleri bildiren ilim dalıdır. İmamı azam fıkhı, kişinin lehine ve aleyhine olan şeyleri bilmesidir, şeklinde tarif etmektedir. Daha sonra gelen fakihler bunu “fıkıh şeriatın yani İslamiyetin ameli meselelerini bilmektir.” Şeklinde tarif etmişlerdir.
Fıkhi meseleler ya ahiret işine dairdir ki ibadet hükümleridir veya dünyaya dairdir ki münakehat(aile) muamelat(alış-veriş) ve ukubat(suç ve ceza) kısımlarına ayrılır. Cenabı Hak bu dunya düzeninin takdir edilen zamana kadar devam etmesini irade edip bu ise insan neslinin devamlılığına ve bu da insanın üreyip çoğalmasına ve bu da evliliğe bağlıdır. İnsan ise mizacının itidali dolayısıyla sürekli mesken gıda ve elbise bakımından sınai işlere muhtaçtır. Bu da fertler arasında dayanışma ve ortaklık doğmasına bağlıdır. Özetle insan medeni yaradılışta olduğundan diğer hayvanlar gibi tek başına yaşamayıp medeniyet örtüsünün genişlemesi üzerine birdiğeriyle yardımlaşma ve ortaklığa muhtaçtır.
Halbuki herkes kendine uygun olan şeyi ister ve zahmet veren şeye kızar. Bu sebeble aralarında adalet ve düzenin bozulmadan korunması içn gerek evlilik ve gerek medeniyet için gerekli olan yardımlaşma ve ortaklık husularında bir takım şer i sağlam kanunlara ihtiyaç vardır ki ilki fıkhın münakehat kısmı ve ikincisi muamelat kısmıdır ve medenileşme işinin bu yönde devamlı olması için ceza hükümlerinin düzenlenmesi gerekir, bu da fıkhın ukubat kısmıdır.
Derin hukuçular fıkhi meseleleri bir takım külli kaidelere indirgemişlerdir ki her biri çok meseleleri içine alarak fıkh kitaplarında genellikle kabul edilmiş esaslardan olmak üzere bu meselelerin isbatı için delil alınırlar.Öncelikle bu kaidelerin anlaşılması meselelere aşinalık hasıl eder ve meselelerin zihinlerde yerleşmesine vesile olur. Dolayısıyla doksan dokuz fıkhi kaide toplanarak maksada başlamadan önce aşağıda zikredilmiştir. Gerçi bunlardan bazısı tek başına alındığında bazı istisnaları bulunur ise de bir diğerini tahsis ve takyid ettiklerinden (şarta bağlayıp ve istisna getirdiklerinden) toptan küllilik ve umumiliklerine halel gelmez.