Anne Baba ve Çocuklar İçin Tatil Önerileri...
Okulöncesi, ilköğretim ve ortaöğretimdeki yaklaşık 15 milyon öğrenci yaz tatiline yelken açtı. Sınavlarla zorlu bir eğitim-öğretim sezonu geçiren öğrenciler, 3 ay boyunca yılın stresini atacak.
Tatilini verimli geçiren öğrenciler, yeni eğitim dönemine daha formda girecek. Uzmanlar, tatilin çocukların hem psikolojik hem de zihinsel gelişimlerine olumlu katkıda bulunması gerektiğini söylüyor.
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı Ece Nur Debgici, "Tatilin anlamı, eğlenmek, dinlenmek, rahatlamak, anne-baba, akraba, arkadaş vs. ile daha bol ve keyifli zaman geçirmektir. Çocukların yaz tatilini eğlenerek, dinlenerek ve enerji depolayarak hem psikolojik gelişimlerini hem de zihinsel gelişimlerini olumlu etkileyecek şekilde geçirmeleri önemli." diyor. Tatil aktivitelerinin de bu amaca hizmet etmesi gerektiğini vurguluyor.
Tatilin seyrine etki eden en önemli unsur şüphesiz karne. Bir kısım öğrenci için karne, neşe ve heyecan faktörüyken bazıları için 'kriz veya kâbus' gibi ifadelerle adlandırılabiliyor. Çocuğun yaşı büyüdükçe ailede kötü karne kriz ya da çatışma nedeni olabiliyor.
Psikolojik Danışman Debgici'ye göre küçük yaşlarda çocuklar, 'pekiyi'lerle dolu karnelerini anne-babalarıyla coşkuyla paylaşırken yaşları büyüdükçe karnedeki notların durumuna bağlı olarak bu paylaşım gittikçe azalıyor. Oysa getirilen her karne aslında emeğin her türlüsünü (erken kalkmalar, hasta bile olsa okula devam etme zorunlulukları, ödevler, sınıf-sıra problemleri, sosyal uyum-uyumsuzluklar, öğretmen-öğrenci iletişimi gibi zorluklarla baş edebilme) en az notlar kadar gözler önüne seriyor. Bu nedenle anne-babalar, çocuklarının karnelerini sakin, soğukkanlı, pozitif ve kıyaslama yapmaksızın değerlendirebilmeli.
Hazırlayan: GÖKSEL ÇAKIR
Danışman: ECE NUR DEBGİCİ (Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı)
İnfografik: YUNUS EMRE HATUNOĞLU, erhan balıkçı
TATİL PROGRAMI YAPMAYI İHMAL ETMEYİN
Yaz tatilini verimli ve güzel geçirmek için öğrencilerin kendilerine mutlaka bir tatil programı hazırlaması gerekiyor. Bu programda dinlenmeye, eğlenmeye ağırlık verildiği gibi zayıf derslerin telafisi ya da öğrencinin kendini eksik bulduğu konuların tekrarı için de zaman ayrılmalı. Özellikle okuldaki akademik başarısı düşük ve eksikleri fazla olan öğrencilerin diğer arkadaşlarına yetişmesi için tatil bulunmaz bir fırsattır. Konu yetiştirmede problemi olmayan, akademik başarısı iyi öğrenciler ise tatilde öğrendikleri konuların tekrarını yapmalı. Her bireyin gelişim özelliklerinin, farklılıklarının olduğunu düşünecek olursak, hazırlanacak olan tatil programının da bu bireysel farklılıkları içeriyor olması gerekiyor. Bu nedenle, her öğrenci kendi durumuna göre bir çalışma stratejisi belirlemeli. Günün, haftanın ve tatilin sonunda ulaşılması düşünülen yeni hedefler saptanmalı. Bu hedefler, öğrencinin çalışma isteğini artıracak nitelikte olmalı. Hayali ve gerçekleşmesi imkânsız hedefler, belli bir süre sonra öğrencinin ümidinin kırılmasına ve çalışma isteğinin azalmasına neden olabilir. Tatilde uygulanabilecek iyi bir program örneği şöyle:
Konu tekrarı yapmak: İnsan öğrendiklerinin yüzde 75'ini bir hafta içerisinde, yüzde 66'sını bir gün içerisinde, yüzde 54'ünü de bir saat içerisinde unutur. Unutmayı önlemenin en iyi yolu tekrar yapmaktır. Özellikle geçmiş konulardan çok fazla hatası çıkan öğrenciler genel tekrara ağırlık vermeli.
Eksik kalan konuları tamamlamak: Konu eksiği fazla olan, konuları sınava kadar yetiştirememe korkusu yaşayan öğrenciler, tatilde önceliği eksik konularını tamamlamaya ayırmalı. Çünkü eksik bilgilerin üzerine yapılan öğrenme verimli sonuçlar vermez, yeni bilgilerin tam ve bilinçli olarak öğrenilmesini engeller.
Çalışılmış olunmasına rağmen zayıf hissedilen derslere ya da konulara yoğunlaşmak: Örneğin öğrencinin matematikten çok fazla eksiği varsa, öğrenci tatil döneminde bu derslere daha fazla vakit ayırarak bu zayıflığını gidermeli.
Yeni konular çalışmak: Konu eksiği olmayan ve çalıştığı konulardan çok az soru kaçıran öğrenciler, yeni konulara çalışabilirler.
Sakin ve soğukkanlı olun
Karne dönemleri, çocukların aile desteğine ve güvenine her zamankinden daha fazla ihtiyaç duydukları bir dönem. Bu nedenle anne-babanın karneyi incelerken takındığı sakin ve soğukkanlı tavır, çocuğun da kendisine sunulan öneri ve değerlendirmeleri sakinlik içinde dinlemesine yardımcı olur.
Pozitif olun
Eleştirmek, kesinlikle kırmak dökmek değildir. Eleştiri, geliştirici önerileri de içerebilmeli, yol gösterici olabilmeli. Ailenin, çocuğa karşı pozitif yaklaşımı eleştirinin etkisini artırır ve çocuğun savunmacı tutumu benimsemesini engeller.
Kesinlikle tehdit etmeyin
Çocuğunuzu önümüzdeki seneye motive etmek için kesinlikle tehdit etmeyin. "Sen bu gidişle önümüzdeki sene sınıfta kalırsın; bu çalışmayla başarılı olamazsın" türündeki ifadeler çocuktaki kaygıyı artırır, özgüveni azaltır.
Çocuğunuzla birlikte çözüm üretin
Sağlıklı düşünen bir öğrenci düşük not almaktan hoşlanmaz. Bu nedenle düşük notlar, yaşanan bir güçlüğün, bir yardım ihtiyacının ifadesidir. Anne, baba ve çocuk, düşük notların nedenlerini birlikte tartışarak çözüm üretmeli. Aile içerisinde yapılabilecek toplantılarda çocuğun da bu karar içerisinde yer almasını sağlayarak sorumluluk bilincinin gelişmesine katkıda bulunulmalı.
Davranış notları da önemli
Karnede ders notlarının yanı sıra çocuğun davranış gelişimi notları da yer alır. Ancak genellikle davranış gelişimi notları hem veliler hem de öğrenciler tarafından ihmal edilir. Oysa, bilgi deposu olan, ancak davranışsal açıdan yeterli olgunluğa ulaşamamış çocuğu hiçbirimiz istemeyiz. Günümüzde gelişen zekâ ve öğrenmeye ilişkin yeni kuramlara göre, davranış gelişimi, duygusal zekâ, sosyal gelişim, temel evrensel değerler vb. birçok yeni kavram ders notları kadar önemli hale gelmiştir.
Geleceğe ilişkin planlar yapın
Elbette karne, geçmişin değerlendirilmesi demektir. Bu değerlendirme sırasında geçmişteki hatalardan, harcanan çabanın ne ölçüde yeterli olduğundan, sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğinden ve tüm bunların nedenlerinden söz etmek doğaldır. Aynı zamanda ailenin ve çocuğun, geleceğe ilişkin kararları birlikte oluşturma, planlar yapma, yeni hedefler belirleme gibi bir çaba içinde olmaları da son derece önemli.
Güven verin
Anne-baba, geleceğe ilişkin değerlendirme ve öngörülerinde çocuklarının karşılaşacağı güçlüklerde yalnız olmadığını hissettirmeli. Çocuk, kötü karneye rağmen, koşulsuz sevildiğini, değer verildiğini ve kendisine güvenildiğini bilmeli.
Kıyaslama hatasına düşmeyin
Çocuğunuzun dönem boyunca sergilediği performansı diğer çocuklarla karşılaştırılıp kıyaslamayın. Yetenek, ilgi ve beceri olarak bakıldığında her çocuğun kendine özgü özellikleri olduğunu unutmayın. Çocuğun not durumunun bir başkasıyla kıyaslanması, ona "anne-babası tarafından yeterince güvenilmediği ve değerli bulunmadığı" mesajı verir.
Başarılı karneyi ödüllendirin
Çocuğunuzun başarılı karnesini sadece maddi olarak değil içten bir takdir, sıcacık bir dokunuş ve öpücükle de ödüllendirmeyi ihmal etmeyin. Manevi takdir, her tür maddi değer içeren ödülün üstündedir.
İyi notları takdir edin
Karnedeki bir iyi notu görüp takdir etmek yerine, direkt olarak düşük nota odaklanmak ve sanki çocuğun hiç iyi notu yokmuş gibi onu eleştirmek, çocuğun kendine güveninin azalmasına neden olur. Bunun için, başarı hangi derste olursa olsun mutlaka takdir edilmeli. Bu tutum çocukta, anne-babasının önyargısız bir yaklaşım içinde olduğu inancını pekiştirir.
Akrabaları unutmayın
Tatilde ders çalışmak ve kitap okumaktan ziyade zihni ve bedeni dinlendirecek etkinliklere daha çok zaman ayrılmalı. Eğlenceli faaliyetler; sevilen ve zararsız televizyon programlarını izleme, tarihi, kültürel ve turistik yerlere seyahat, yaz okuluna gitme, akraba ziyareti, arkadaşlarla ortak aktiviteler yapma, hobilere daha çok yoğunlaşma şeklinde sıralanabilir.
Kitapların eğlenceli dünyasını ziyaret edin
Öğrenci için tatil, kendisini geliştirmek adına çok iyi bir fırsattır. Bireyin kendini geliştirmesini sağlayacak en önemli etkinlik ise kitap okumak. Kitap okumayı sevmeyen öğrencilerin kalıcı başarıları yakalaması çok zor. Birçok çocuk, tatilde kitap okuyarak bunu alışkanlık haline getirebilir.
ANNE, BABA VE ÇOCUK İÇİN TATİL ÖNERİLERİ
- Okul zamanında belli rutinlere (kalkış saati, çalışma saati vb.) alışmış çocuklar için tatil, sıkıcı geçen 'boş zamanlar' halini alabiliyor. Bu nedenle tatilde de kalkış ve yatış saatlerinin düzenli olmasına çalışın. Yeni uğraş ve aktiviteler bularak çocuğunuzun vaktini eğlendirici ve eğitici geçirmesine yardımcı olun.
- Tatil, ebeveynlerin çocuklarıyla birlikte vakit geçirmeleri için çok iyi bir fırsat. Bu zaman diliminde mümkün olduğu kadar çocuğunuzla birlikte zaman geçirin.
- Birlikte mektup yazın. Eski dergileri veya fotoğraf albümlerini karıştırın.
- Tatil boyunca alınan besinlere dikkat edin. Çocuğunuzun sağlıklı beslenmesini ve öğünlerini düzenli yemesini sağlayın.
- Bilgisayar ve internet kullanımı konusunda sözleşme yapabilirsiniz. Televizyon ve bilgisayar başında günlük 2 saatten fazla kalınmamalı.
- Evde internet varsa internete bağlanmak için sadece ailenin bildiği bir şifre kullanın.
- Bilgisayar veya televizyonu, çocuk odası yerine herkesin kullandığı bir odaya koyun.
- İnternette 'geçmiş' bölümünden çocuğunuzun bağlandığı siteleri kontrol edin ve filtre programları kullanmayı ihmal etmeyin.
- Anlamsız, önemsiz, şiddet içeren ve uygun olmayan televizyon programlarını izlemeyin.
- Eve misafir davet edin ve televizyonsuz bir ziyafet verin.
- İmkânınız varsa tatil beldelerine gidin. Tarihi ve kültürel yerleri ziyaret edin.
- Hobilerinize daha çok zaman ayırın. Yeni bir el becerisi veya hobi başlatın.
- Piknik yapma, bisiklete binme, uçurtma uçurma, top oynama, yürüyüş yapma, balık tutma, yüzme, gezi gibi eğlenceli aktiviteleri deneyin. Ama riskli faaliyetlerden sakının.
- Ailenizi, okumanın heyecan dolu dünyası ile tanıştırın. Bunun için bir kütüphane ya da kitapçıları ziyaret edebilirsiniz.
Zaman
Tatilini verimli geçiren öğrenciler, yeni eğitim dönemine daha formda girecek. Uzmanlar, tatilin çocukların hem psikolojik hem de zihinsel gelişimlerine olumlu katkıda bulunması gerektiğini söylüyor.
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı Ece Nur Debgici, "Tatilin anlamı, eğlenmek, dinlenmek, rahatlamak, anne-baba, akraba, arkadaş vs. ile daha bol ve keyifli zaman geçirmektir. Çocukların yaz tatilini eğlenerek, dinlenerek ve enerji depolayarak hem psikolojik gelişimlerini hem de zihinsel gelişimlerini olumlu etkileyecek şekilde geçirmeleri önemli." diyor. Tatil aktivitelerinin de bu amaca hizmet etmesi gerektiğini vurguluyor.
Tatilin seyrine etki eden en önemli unsur şüphesiz karne. Bir kısım öğrenci için karne, neşe ve heyecan faktörüyken bazıları için 'kriz veya kâbus' gibi ifadelerle adlandırılabiliyor. Çocuğun yaşı büyüdükçe ailede kötü karne kriz ya da çatışma nedeni olabiliyor.
Psikolojik Danışman Debgici'ye göre küçük yaşlarda çocuklar, 'pekiyi'lerle dolu karnelerini anne-babalarıyla coşkuyla paylaşırken yaşları büyüdükçe karnedeki notların durumuna bağlı olarak bu paylaşım gittikçe azalıyor. Oysa getirilen her karne aslında emeğin her türlüsünü (erken kalkmalar, hasta bile olsa okula devam etme zorunlulukları, ödevler, sınıf-sıra problemleri, sosyal uyum-uyumsuzluklar, öğretmen-öğrenci iletişimi gibi zorluklarla baş edebilme) en az notlar kadar gözler önüne seriyor. Bu nedenle anne-babalar, çocuklarının karnelerini sakin, soğukkanlı, pozitif ve kıyaslama yapmaksızın değerlendirebilmeli.
Hazırlayan: GÖKSEL ÇAKIR
Danışman: ECE NUR DEBGİCİ (Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Uzmanı)
İnfografik: YUNUS EMRE HATUNOĞLU, erhan balıkçı
TATİL PROGRAMI YAPMAYI İHMAL ETMEYİN
Yaz tatilini verimli ve güzel geçirmek için öğrencilerin kendilerine mutlaka bir tatil programı hazırlaması gerekiyor. Bu programda dinlenmeye, eğlenmeye ağırlık verildiği gibi zayıf derslerin telafisi ya da öğrencinin kendini eksik bulduğu konuların tekrarı için de zaman ayrılmalı. Özellikle okuldaki akademik başarısı düşük ve eksikleri fazla olan öğrencilerin diğer arkadaşlarına yetişmesi için tatil bulunmaz bir fırsattır. Konu yetiştirmede problemi olmayan, akademik başarısı iyi öğrenciler ise tatilde öğrendikleri konuların tekrarını yapmalı. Her bireyin gelişim özelliklerinin, farklılıklarının olduğunu düşünecek olursak, hazırlanacak olan tatil programının da bu bireysel farklılıkları içeriyor olması gerekiyor. Bu nedenle, her öğrenci kendi durumuna göre bir çalışma stratejisi belirlemeli. Günün, haftanın ve tatilin sonunda ulaşılması düşünülen yeni hedefler saptanmalı. Bu hedefler, öğrencinin çalışma isteğini artıracak nitelikte olmalı. Hayali ve gerçekleşmesi imkânsız hedefler, belli bir süre sonra öğrencinin ümidinin kırılmasına ve çalışma isteğinin azalmasına neden olabilir. Tatilde uygulanabilecek iyi bir program örneği şöyle:
Konu tekrarı yapmak: İnsan öğrendiklerinin yüzde 75'ini bir hafta içerisinde, yüzde 66'sını bir gün içerisinde, yüzde 54'ünü de bir saat içerisinde unutur. Unutmayı önlemenin en iyi yolu tekrar yapmaktır. Özellikle geçmiş konulardan çok fazla hatası çıkan öğrenciler genel tekrara ağırlık vermeli.
Eksik kalan konuları tamamlamak: Konu eksiği fazla olan, konuları sınava kadar yetiştirememe korkusu yaşayan öğrenciler, tatilde önceliği eksik konularını tamamlamaya ayırmalı. Çünkü eksik bilgilerin üzerine yapılan öğrenme verimli sonuçlar vermez, yeni bilgilerin tam ve bilinçli olarak öğrenilmesini engeller.
Çalışılmış olunmasına rağmen zayıf hissedilen derslere ya da konulara yoğunlaşmak: Örneğin öğrencinin matematikten çok fazla eksiği varsa, öğrenci tatil döneminde bu derslere daha fazla vakit ayırarak bu zayıflığını gidermeli.
Yeni konular çalışmak: Konu eksiği olmayan ve çalıştığı konulardan çok az soru kaçıran öğrenciler, yeni konulara çalışabilirler.
Sakin ve soğukkanlı olun
Karne dönemleri, çocukların aile desteğine ve güvenine her zamankinden daha fazla ihtiyaç duydukları bir dönem. Bu nedenle anne-babanın karneyi incelerken takındığı sakin ve soğukkanlı tavır, çocuğun da kendisine sunulan öneri ve değerlendirmeleri sakinlik içinde dinlemesine yardımcı olur.
Pozitif olun
Eleştirmek, kesinlikle kırmak dökmek değildir. Eleştiri, geliştirici önerileri de içerebilmeli, yol gösterici olabilmeli. Ailenin, çocuğa karşı pozitif yaklaşımı eleştirinin etkisini artırır ve çocuğun savunmacı tutumu benimsemesini engeller.
Kesinlikle tehdit etmeyin
Çocuğunuzu önümüzdeki seneye motive etmek için kesinlikle tehdit etmeyin. "Sen bu gidişle önümüzdeki sene sınıfta kalırsın; bu çalışmayla başarılı olamazsın" türündeki ifadeler çocuktaki kaygıyı artırır, özgüveni azaltır.
Çocuğunuzla birlikte çözüm üretin
Sağlıklı düşünen bir öğrenci düşük not almaktan hoşlanmaz. Bu nedenle düşük notlar, yaşanan bir güçlüğün, bir yardım ihtiyacının ifadesidir. Anne, baba ve çocuk, düşük notların nedenlerini birlikte tartışarak çözüm üretmeli. Aile içerisinde yapılabilecek toplantılarda çocuğun da bu karar içerisinde yer almasını sağlayarak sorumluluk bilincinin gelişmesine katkıda bulunulmalı.
Davranış notları da önemli
Karnede ders notlarının yanı sıra çocuğun davranış gelişimi notları da yer alır. Ancak genellikle davranış gelişimi notları hem veliler hem de öğrenciler tarafından ihmal edilir. Oysa, bilgi deposu olan, ancak davranışsal açıdan yeterli olgunluğa ulaşamamış çocuğu hiçbirimiz istemeyiz. Günümüzde gelişen zekâ ve öğrenmeye ilişkin yeni kuramlara göre, davranış gelişimi, duygusal zekâ, sosyal gelişim, temel evrensel değerler vb. birçok yeni kavram ders notları kadar önemli hale gelmiştir.
Geleceğe ilişkin planlar yapın
Elbette karne, geçmişin değerlendirilmesi demektir. Bu değerlendirme sırasında geçmişteki hatalardan, harcanan çabanın ne ölçüde yeterli olduğundan, sorumlulukların yerine getirilip getirilmediğinden ve tüm bunların nedenlerinden söz etmek doğaldır. Aynı zamanda ailenin ve çocuğun, geleceğe ilişkin kararları birlikte oluşturma, planlar yapma, yeni hedefler belirleme gibi bir çaba içinde olmaları da son derece önemli.
Güven verin
Anne-baba, geleceğe ilişkin değerlendirme ve öngörülerinde çocuklarının karşılaşacağı güçlüklerde yalnız olmadığını hissettirmeli. Çocuk, kötü karneye rağmen, koşulsuz sevildiğini, değer verildiğini ve kendisine güvenildiğini bilmeli.
Kıyaslama hatasına düşmeyin
Çocuğunuzun dönem boyunca sergilediği performansı diğer çocuklarla karşılaştırılıp kıyaslamayın. Yetenek, ilgi ve beceri olarak bakıldığında her çocuğun kendine özgü özellikleri olduğunu unutmayın. Çocuğun not durumunun bir başkasıyla kıyaslanması, ona "anne-babası tarafından yeterince güvenilmediği ve değerli bulunmadığı" mesajı verir.
Başarılı karneyi ödüllendirin
Çocuğunuzun başarılı karnesini sadece maddi olarak değil içten bir takdir, sıcacık bir dokunuş ve öpücükle de ödüllendirmeyi ihmal etmeyin. Manevi takdir, her tür maddi değer içeren ödülün üstündedir.
İyi notları takdir edin
Karnedeki bir iyi notu görüp takdir etmek yerine, direkt olarak düşük nota odaklanmak ve sanki çocuğun hiç iyi notu yokmuş gibi onu eleştirmek, çocuğun kendine güveninin azalmasına neden olur. Bunun için, başarı hangi derste olursa olsun mutlaka takdir edilmeli. Bu tutum çocukta, anne-babasının önyargısız bir yaklaşım içinde olduğu inancını pekiştirir.
Akrabaları unutmayın
Tatilde ders çalışmak ve kitap okumaktan ziyade zihni ve bedeni dinlendirecek etkinliklere daha çok zaman ayrılmalı. Eğlenceli faaliyetler; sevilen ve zararsız televizyon programlarını izleme, tarihi, kültürel ve turistik yerlere seyahat, yaz okuluna gitme, akraba ziyareti, arkadaşlarla ortak aktiviteler yapma, hobilere daha çok yoğunlaşma şeklinde sıralanabilir.
Kitapların eğlenceli dünyasını ziyaret edin
Öğrenci için tatil, kendisini geliştirmek adına çok iyi bir fırsattır. Bireyin kendini geliştirmesini sağlayacak en önemli etkinlik ise kitap okumak. Kitap okumayı sevmeyen öğrencilerin kalıcı başarıları yakalaması çok zor. Birçok çocuk, tatilde kitap okuyarak bunu alışkanlık haline getirebilir.
ANNE, BABA VE ÇOCUK İÇİN TATİL ÖNERİLERİ
- Okul zamanında belli rutinlere (kalkış saati, çalışma saati vb.) alışmış çocuklar için tatil, sıkıcı geçen 'boş zamanlar' halini alabiliyor. Bu nedenle tatilde de kalkış ve yatış saatlerinin düzenli olmasına çalışın. Yeni uğraş ve aktiviteler bularak çocuğunuzun vaktini eğlendirici ve eğitici geçirmesine yardımcı olun.
- Tatil, ebeveynlerin çocuklarıyla birlikte vakit geçirmeleri için çok iyi bir fırsat. Bu zaman diliminde mümkün olduğu kadar çocuğunuzla birlikte zaman geçirin.
- Birlikte mektup yazın. Eski dergileri veya fotoğraf albümlerini karıştırın.
- Tatil boyunca alınan besinlere dikkat edin. Çocuğunuzun sağlıklı beslenmesini ve öğünlerini düzenli yemesini sağlayın.
- Bilgisayar ve internet kullanımı konusunda sözleşme yapabilirsiniz. Televizyon ve bilgisayar başında günlük 2 saatten fazla kalınmamalı.
- Evde internet varsa internete bağlanmak için sadece ailenin bildiği bir şifre kullanın.
- Bilgisayar veya televizyonu, çocuk odası yerine herkesin kullandığı bir odaya koyun.
- İnternette 'geçmiş' bölümünden çocuğunuzun bağlandığı siteleri kontrol edin ve filtre programları kullanmayı ihmal etmeyin.
- Anlamsız, önemsiz, şiddet içeren ve uygun olmayan televizyon programlarını izlemeyin.
- Eve misafir davet edin ve televizyonsuz bir ziyafet verin.
- İmkânınız varsa tatil beldelerine gidin. Tarihi ve kültürel yerleri ziyaret edin.
- Hobilerinize daha çok zaman ayırın. Yeni bir el becerisi veya hobi başlatın.
- Piknik yapma, bisiklete binme, uçurtma uçurma, top oynama, yürüyüş yapma, balık tutma, yüzme, gezi gibi eğlenceli aktiviteleri deneyin. Ama riskli faaliyetlerden sakının.
- Ailenizi, okumanın heyecan dolu dünyası ile tanıştırın. Bunun için bir kütüphane ya da kitapçıları ziyaret edebilirsiniz.
Zaman