İçten yanmalı araç motorlarının temel prensibi dikey bir hareketi döngüsel bir harekete çevirme üzerinedir..
Pistonlar krank miline bağlıdır bu mil dikey kuvveti farklı zamanlarda alarak yani.. biri aşağı indiğinde diğeri yukarı kalkar.. birinci aşağıdayken ikinci yukarıda olup aşağı basma işini tekrarlar, bu defada birincisi yukarı kalkar ve o da aşağı basma işini tekrarlar.. yani pistonalrı bizim bacaklarımıza krank milini de bisikletin pedallarına benzetebilirz ancak hareket çarka bağlı zincirle değil pedalların bağlı olduğu ortadaki mille diğer pistonlara ve daha sonra kavramanın karşısındaki volan dişlisine iletilir.. herneyse çok uzatmayayım..
Animasyonda da göreceğiniz üzre, yapılan iş basittir küçük bir yanma odasında pistonun üzerinde benzin patlatılıp pistonun aşağı itilmesi sağlanmıştır..
Bunun olabilmesi için krank miliyle eş zamanlı çalışan ve yanma odasının üzerinde bulunan subaplar açılır ve yanma odasına emme manifoldundan hava ve benzin alınır piston en üst noktaya ulaştığında buji bir kıvılcım çıkartır ve benzin patlar bu patlamanın oluşturduğu basınç ve kuvvetle piston aşağı itilmiş olur o aşağı itilirken emme subabları kapanmış ve egzos subapları açılmıştır ve yanan benzin ve hava atığı egzos manifoldundan dışarı atılır.. bunların hepsi senkronize yani eşzamanlı çalışır bujiler ne zaman ateşleme yapacağını krank milinden hareketini alan istavroz dişlisinin kontak yapmasıyla anlar, kontak kurulduğu sırada buji kıvılcım çıkartır.
bujinin çıkardığı kıvılcım doğru akımla 25 bin volttur.. ama bunu muazzam bir akım sanmayın.. bu kullandığınız ocaklardaki otomarik ateşleme nin çıkardığı çıt sesi ve kıvılcımı ile aynıdır. doğru akımın sıçrama özelliği vardır bundan faydalnılmıştır. artı güç aracın eksi yüklü şasesine atlar bu esnada o ocaklarınızın çıkardığı ince kıvılcım çıkar ve benzini de bu ateşlemiş olur..
krank milinin şekli gereği bir piston indiğinde diğeri yukarı kalkar ve aynı işi yukarı kalkan piston yapınca önce aşağı inen yukarı kalkmış olur bu hareket sürekli tekrarlanır.. bu sistem tamamen senkronize çalışır. ve anlatmaya çalıştığım bu iş saniyenin yarısından daha az bir zamanda gerçekleşir..
http://video.google.com/videoplay?docid=7098605058037579988#docid=-8400716184122639442
Pistonlar krank miline bağlıdır bu mil dikey kuvveti farklı zamanlarda alarak yani.. biri aşağı indiğinde diğeri yukarı kalkar.. birinci aşağıdayken ikinci yukarıda olup aşağı basma işini tekrarlar, bu defada birincisi yukarı kalkar ve o da aşağı basma işini tekrarlar.. yani pistonalrı bizim bacaklarımıza krank milini de bisikletin pedallarına benzetebilirz ancak hareket çarka bağlı zincirle değil pedalların bağlı olduğu ortadaki mille diğer pistonlara ve daha sonra kavramanın karşısındaki volan dişlisine iletilir.. herneyse çok uzatmayayım..
Animasyonda da göreceğiniz üzre, yapılan iş basittir küçük bir yanma odasında pistonun üzerinde benzin patlatılıp pistonun aşağı itilmesi sağlanmıştır..
Bunun olabilmesi için krank miliyle eş zamanlı çalışan ve yanma odasının üzerinde bulunan subaplar açılır ve yanma odasına emme manifoldundan hava ve benzin alınır piston en üst noktaya ulaştığında buji bir kıvılcım çıkartır ve benzin patlar bu patlamanın oluşturduğu basınç ve kuvvetle piston aşağı itilmiş olur o aşağı itilirken emme subabları kapanmış ve egzos subapları açılmıştır ve yanan benzin ve hava atığı egzos manifoldundan dışarı atılır.. bunların hepsi senkronize yani eşzamanlı çalışır bujiler ne zaman ateşleme yapacağını krank milinden hareketini alan istavroz dişlisinin kontak yapmasıyla anlar, kontak kurulduğu sırada buji kıvılcım çıkartır.
bujinin çıkardığı kıvılcım doğru akımla 25 bin volttur.. ama bunu muazzam bir akım sanmayın.. bu kullandığınız ocaklardaki otomarik ateşleme nin çıkardığı çıt sesi ve kıvılcımı ile aynıdır. doğru akımın sıçrama özelliği vardır bundan faydalnılmıştır. artı güç aracın eksi yüklü şasesine atlar bu esnada o ocaklarınızın çıkardığı ince kıvılcım çıkar ve benzini de bu ateşlemiş olur..
krank milinin şekli gereği bir piston indiğinde diğeri yukarı kalkar ve aynı işi yukarı kalkan piston yapınca önce aşağı inen yukarı kalkmış olur bu hareket sürekli tekrarlanır.. bu sistem tamamen senkronize çalışır. ve anlatmaya çalıştığım bu iş saniyenin yarısından daha az bir zamanda gerçekleşir..
http://video.google.com/videoplay?docid=7098605058037579988#docid=-8400716184122639442