Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Eğitim ve Kültür
Aile ve Yaşam
Kişisel Gelişim
"Ben değişmem, ben buyum!"
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="müdavim" data-source="post: 177328" data-attributes="member: 5987"><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: purple"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>"Ben değişmem, ben buyum!"</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: teal"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Abdurrahman Cerrahoğlu</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><strong><span style="font-family: 'Times New Roman'"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple">"Ben değişmem, ben buyum" diyen kimse hiç değişmez. Çünkü değişmeye niyeti yoktur. "Ben değişmem, ben buyum." sözü bir bakıma doğrudur. İnsanlar hiçbir zaman bütün bütün değişmezler.</span></span></span></span></strong></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"></span></strong></span> </span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Çok ciddi presten geçseler bile kendi hususiyetlerini hâlâ üzerlerinde barındırırlar. Yani üzümün şırası üzüm şırası olur.. kayısınınki kayısı şırası. Arpanınki de boza olur. Hepsi de sıvıdır, hepsinin ekşi, az buruksu tatları vardır. Birbirine benzerler ama yine de kendilerine ait bazı hususiyetleri vardır. İşte bu söz "herkes kendidir" manasına bir bakıma doğrudur. O kastediliyorsa, bu, insanın ruh haletiyle, psikolojik durumuyla alakalıdır.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Fakat, insanlar bütün bütün değişmez de değildir. "Hiç değişmez" derseniz peygamber göndermenin bir anlamı olmadığını da iddia etmiş olursunuz. Çünkü onlar, potansiyel insanı mükemmel insan haline getirmek için gönderilmiştir. İnsanın içindeki bir kısım istidatları ateşleme, fitilleme maksadına matuf gönderilmişlerdir. Onlar, insanları terbiyeye tabi tutarlar. Rehabilite ederler. Böylece sadece dış görünüş itibariyle, zahiren insan görünen fertler hakiki insan haline gelir. Ama herkes kendi istidadı çerçevesinde kalır; kendi kemâlât arşına ulaşır; daha ötesine gidemez. Herkes bir ölçüde yine eskilerin heyüla dedikleri kaderî programa -kaderî çerçeve, kaderî kalıp demek daha uygun- göre şekillenir, ona göre kalır, değişmez ama belli ölçüde işe yarayacak hale gelebilir.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Evet, her fert terbiye ile işe yarayacak hale, cennete ehil hale gelebilir. Her insan cehennemden kurtulabilecek seviyeye yükselebilir. Herkes insanlara faydalı olabilecek dereceye çıkabilir. Enbiyanın gönderilmesi buna delalet eder. Allah'ın Kur'an-ı Kerim'de değişik yerlerdeki emirleri, fermanları onu gösteriyor. İnsan potansiyel olarak ahsen-i takvim (en güzel suret) üzere yaratılıyor. </strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Fakat âlâ-yı illiyyîn ile esfel-i sâfilîn arasında mahiyet-i insaniye ibresinin oynaması söz konusu. O arada bir yerde durabilir. İşte o durma meselesi insanda şart-ı âdî mahiyetinde kabul edilen insan iradesine bağlanmıştır.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Meşiet-i Sübhâniye esas olsa bile -Matüridi'ce bir mülahazayla yaklaşıyoruz meseleye- insan iradesine Allah o kadar değer veriyor ki, bu kainatları var eden o müthiş, o muhteşem, baş döndüren kudret ve iradesini bir yönüyle ona göre hareket ettiriyor. </strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>İnsan iradesine değer verme.. İster siz ona Üstad'ın Kader risalesindeki yaklaşımıyla bir meyelân deyin, isterseniz meyelândaki tasarruf deyin (iki tarafı eşit olan iki noktadan bir tanesi hakkında seçiminizi kullanma şeklinde bir tasarruf) onu o küllî iradesinin tecellisine ve illet-i tamme diyebileceğimiz şeyin tezahürüne vesile yapmış. Onunla insan ala-yı illiyyîn-i kemâlâta çıkar. Ahsen-i takvime hakikî mazhariyetini gösterir. Bu şekilde, potansiyel olarak ahsen-i takvîme mazhar olan insan realite planında da ahsen-i takvîme mazhar olur.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Benim üstümde daha çok mesafe var</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Bu durumda yukarıdaki sözü, onu söyleyen insanın durumuna, karakterine, haline göre değerlendirmek lazım. Fakat genel manada "Ben değişmem, mahiyetim bu, Allah beni böyle yaratmış" diyen insan kendine mazeret arıyor demektir ve bu söz katiyen doğru değildir. Ama "herkes kendi karakterinin gereğini ortaya koyar" şeklinde bir anlayışı seslendiriyorsa, bu doğrudur.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Şâh-ı Geylani de büyüktür, Muhyiddin ibn-i Arabî de. Hasan Şazeli de büyüktür, İbn Beşiş de. Diğer aktab-ı kiram efendilerimizin hepsi de çok büyüktür. </strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Fakat herkesin mahiyeti bir yere kadar o kimseye yer verir. O şahıs da kendi arş-ı kemâlâtına kadar; kendi varış ipini göğüslediğinden daha ilerisinin olmadığını zannederek, "dahası yok" diyebileceği noktaya kadar yükselir ve öyle der. Ve artık sanır ki onun yükseldiği noktadan daha ileri giden olmamıştır.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Dava-yı nübüvvetin vârisleri belli ölçüde payelerini bilirler; çünkü onlar pek çoğu itibariyle, mahviyete kilitlendiklerinden dolayı "Benim üstümde daha çok mesafe var." derler. Onlar hakkında ikram-ı ilahî ve ihsan-ı ilahî, Allah'ın nasip ettiği pek çok lütfu gizli tutması, ikramları ketmetmesi şeklinde tecelli ettiğinden; şu zamanda yaşayan bir arkadaşımızı Şah-ı Geylanî'nin yanına koysalar, Efendimiz'in huzurunda aynı rahle-i tedriste oturtsalar, yine o der ki "Benim önümde çok yol var; ben yolun başındayım." O hep mebdei (başlangıcı) görür. Allah onu Münteha' (neticede varılan son nokta) ya muttalî kılmaz. Hatta bazen öyle bir ittila olsa bile o "Bu galiba benim için bir imtihandır." der. Mesleğimiz itibarıyla böyle olması da gereklidir.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Bu "hiçbir mazhariyetleri yoktur." demek değildir. Belki mazhariyetlerin aldatmayanı vardır. Hele hususiyle günümüzde pek çok insanın öyle rüyalarla, yakazalarla aldandığı bir dönemde bence en büyük ihsan-ı ilahî odur; insanın kendini sürekli mebdede görmesi. İnsanın kendini yolun başında, başlangıçta görmesi onda sürekli gerilim hasıl eder; tırmanma azmini coşturur, şahlandırır. Aynı zamanda onu fahirden, kendini beğenmeden, bir şey olma mülahazasından da uzak tutar. Böylece o başka şeylere de talib olmaz.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Allah onu müşir (general) yapar da fakat o hiç farkında değildir; kendini nefer olarak görür. Önüne bazen ekstradan çerezler saçılan bir nefer gibi görür. Halis olduğu zamanlar da "ben bunları istemiyorum" der. İnsan her zaman ihlasa bağlı olabilse bile bazen çok hâlisâne zamanlar yakalayabilir. Öyle ki, insan, dünyada verilebilecek en büyük payelere karşı dahi kapanır ve "O'nun rızası dışında hiçbir şey istemiyorum, hiçbir şey" der. Cennetin kapılarını açsalar, hurileri gösterseler de "istemiyorum" der. Bunu bizim gibi mübtedîler bile bazen hissedebilir. Çünkü vicdan bunları hissedebilecek mahiyette yaratılmıştır.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: darkorchid"><span style="color: #5f5f5f"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>Ben halimden memnunum. Mübtedîlik hoşunuza gidiyorsa siz de dilekçe verir orada kalırsınız. Dualarınız birer dilekçe olsun, "Allahım mebde'de, müntehadakilere mahsus halisane amele bizi muvaffak eyle; fakat, -bahtına düştük- bizleri kalben hep mebde'de tut."</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: blue"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>ÖZETLE</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p> <span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: #990000"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>1- İnsanlar bütün bütün değişmez de değildir. "Hiç değişmez" derseniz peygamber göndermenin bir anlamı olmadığını da iddia etmiş olursunuz.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: #990000"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>2- Genel manada "Ben değişmem, mahiyetim bu, Allah beni böyle yaratmış" diyen insan kendine mazeret arıyor demektir ve bu söz katiyen doğru değildir.</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"><span style="font-family: 'Times New Roman'"><strong><span style="font-family: 'Verdana'"><span style="font-size: 15px"><span style="color: purple"><span style="color: #990000"><span style="font-family: 'Verdana'"><strong>3- İrşad erleri belli ölçüde payelerini bilirler; çünkü onlar pek çoğu itibariyle, mahviyete kilitlendiklerinden dolayı "Benim üstümde daha çok mesafe var." derler</strong></span></span></span></span></span></strong></span></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="color: #444444"><span style="font-family: 'Tahoma'"></span></span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="müdavim, post: 177328, member: 5987"] [COLOR=#000000][COLOR=#444444][FONT=Tahoma][FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=purple][FONT=Verdana][B]"Ben değişmem, ben buyum!"[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=teal][FONT=Verdana][B]Abdurrahman Cerrahoğlu[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana] [B][FONT=Times New Roman][COLOR=#5f5f5f][SIZE=4][COLOR=purple]"Ben değişmem, ben buyum" diyen kimse hiç değişmez. Çünkü değişmeye niyeti yoktur. "Ben değişmem, ben buyum." sözü bir bakıma doğrudur. İnsanlar hiçbir zaman bütün bütün değişmezler.[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][SIZE=4][COLOR=#800080][/COLOR][/SIZE][/FONT] [FONT=Times New Roman][SIZE=4][COLOR=#800080][/COLOR][/SIZE][/FONT][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Çok ciddi presten geçseler bile kendi hususiyetlerini hâlâ üzerlerinde barındırırlar. Yani üzümün şırası üzüm şırası olur.. kayısınınki kayısı şırası. Arpanınki de boza olur. Hepsi de sıvıdır, hepsinin ekşi, az buruksu tatları vardır. Birbirine benzerler ama yine de kendilerine ait bazı hususiyetleri vardır. İşte bu söz "herkes kendidir" manasına bir bakıma doğrudur. O kastediliyorsa, bu, insanın ruh haletiyle, psikolojik durumuyla alakalıdır.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Fakat, insanlar bütün bütün değişmez de değildir. "Hiç değişmez" derseniz peygamber göndermenin bir anlamı olmadığını da iddia etmiş olursunuz. Çünkü onlar, potansiyel insanı mükemmel insan haline getirmek için gönderilmiştir. İnsanın içindeki bir kısım istidatları ateşleme, fitilleme maksadına matuf gönderilmişlerdir. Onlar, insanları terbiyeye tabi tutarlar. Rehabilite ederler. Böylece sadece dış görünüş itibariyle, zahiren insan görünen fertler hakiki insan haline gelir. Ama herkes kendi istidadı çerçevesinde kalır; kendi kemâlât arşına ulaşır; daha ötesine gidemez. Herkes bir ölçüde yine eskilerin heyüla dedikleri kaderî programa -kaderî çerçeve, kaderî kalıp demek daha uygun- göre şekillenir, ona göre kalır, değişmez ama belli ölçüde işe yarayacak hale gelebilir.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Evet, her fert terbiye ile işe yarayacak hale, cennete ehil hale gelebilir. Her insan cehennemden kurtulabilecek seviyeye yükselebilir. Herkes insanlara faydalı olabilecek dereceye çıkabilir. Enbiyanın gönderilmesi buna delalet eder. Allah'ın Kur'an-ı Kerim'de değişik yerlerdeki emirleri, fermanları onu gösteriyor. İnsan potansiyel olarak ahsen-i takvim (en güzel suret) üzere yaratılıyor. [/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Fakat âlâ-yı illiyyîn ile esfel-i sâfilîn arasında mahiyet-i insaniye ibresinin oynaması söz konusu. O arada bir yerde durabilir. İşte o durma meselesi insanda şart-ı âdî mahiyetinde kabul edilen insan iradesine bağlanmıştır.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Meşiet-i Sübhâniye esas olsa bile -Matüridi'ce bir mülahazayla yaklaşıyoruz meseleye- insan iradesine Allah o kadar değer veriyor ki, bu kainatları var eden o müthiş, o muhteşem, baş döndüren kudret ve iradesini bir yönüyle ona göre hareket ettiriyor. [/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]İnsan iradesine değer verme.. İster siz ona Üstad'ın Kader risalesindeki yaklaşımıyla bir meyelân deyin, isterseniz meyelândaki tasarruf deyin (iki tarafı eşit olan iki noktadan bir tanesi hakkında seçiminizi kullanma şeklinde bir tasarruf) onu o küllî iradesinin tecellisine ve illet-i tamme diyebileceğimiz şeyin tezahürüne vesile yapmış. Onunla insan ala-yı illiyyîn-i kemâlâta çıkar. Ahsen-i takvime hakikî mazhariyetini gösterir. Bu şekilde, potansiyel olarak ahsen-i takvîme mazhar olan insan realite planında da ahsen-i takvîme mazhar olur.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Benim üstümde daha çok mesafe var[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Bu durumda yukarıdaki sözü, onu söyleyen insanın durumuna, karakterine, haline göre değerlendirmek lazım. Fakat genel manada "Ben değişmem, mahiyetim bu, Allah beni böyle yaratmış" diyen insan kendine mazeret arıyor demektir ve bu söz katiyen doğru değildir. Ama "herkes kendi karakterinin gereğini ortaya koyar" şeklinde bir anlayışı seslendiriyorsa, bu doğrudur.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Şâh-ı Geylani de büyüktür, Muhyiddin ibn-i Arabî de. Hasan Şazeli de büyüktür, İbn Beşiş de. Diğer aktab-ı kiram efendilerimizin hepsi de çok büyüktür. [/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Fakat herkesin mahiyeti bir yere kadar o kimseye yer verir. O şahıs da kendi arş-ı kemâlâtına kadar; kendi varış ipini göğüslediğinden daha ilerisinin olmadığını zannederek, "dahası yok" diyebileceği noktaya kadar yükselir ve öyle der. Ve artık sanır ki onun yükseldiği noktadan daha ileri giden olmamıştır.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Dava-yı nübüvvetin vârisleri belli ölçüde payelerini bilirler; çünkü onlar pek çoğu itibariyle, mahviyete kilitlendiklerinden dolayı "Benim üstümde daha çok mesafe var." derler. Onlar hakkında ikram-ı ilahî ve ihsan-ı ilahî, Allah'ın nasip ettiği pek çok lütfu gizli tutması, ikramları ketmetmesi şeklinde tecelli ettiğinden; şu zamanda yaşayan bir arkadaşımızı Şah-ı Geylanî'nin yanına koysalar, Efendimiz'in huzurunda aynı rahle-i tedriste oturtsalar, yine o der ki "Benim önümde çok yol var; ben yolun başındayım." O hep mebdei (başlangıcı) görür. Allah onu Münteha' (neticede varılan son nokta) ya muttalî kılmaz. Hatta bazen öyle bir ittila olsa bile o "Bu galiba benim için bir imtihandır." der. Mesleğimiz itibarıyla böyle olması da gereklidir.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Bu "hiçbir mazhariyetleri yoktur." demek değildir. Belki mazhariyetlerin aldatmayanı vardır. Hele hususiyle günümüzde pek çok insanın öyle rüyalarla, yakazalarla aldandığı bir dönemde bence en büyük ihsan-ı ilahî odur; insanın kendini sürekli mebdede görmesi. İnsanın kendini yolun başında, başlangıçta görmesi onda sürekli gerilim hasıl eder; tırmanma azmini coşturur, şahlandırır. Aynı zamanda onu fahirden, kendini beğenmeden, bir şey olma mülahazasından da uzak tutar. Böylece o başka şeylere de talib olmaz.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Allah onu müşir (general) yapar da fakat o hiç farkında değildir; kendini nefer olarak görür. Önüne bazen ekstradan çerezler saçılan bir nefer gibi görür. Halis olduğu zamanlar da "ben bunları istemiyorum" der. İnsan her zaman ihlasa bağlı olabilse bile bazen çok hâlisâne zamanlar yakalayabilir. Öyle ki, insan, dünyada verilebilecek en büyük payelere karşı dahi kapanır ve "O'nun rızası dışında hiçbir şey istemiyorum, hiçbir şey" der. Cennetin kapılarını açsalar, hurileri gösterseler de "istemiyorum" der. Bunu bizim gibi mübtedîler bile bazen hissedebilir. Çünkü vicdan bunları hissedebilecek mahiyette yaratılmıştır.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=darkorchid][COLOR=#5f5f5f][FONT=Verdana][B]Ben halimden memnunum. Mübtedîlik hoşunuza gidiyorsa siz de dilekçe verir orada kalırsınız. Dualarınız birer dilekçe olsun, "Allahım mebde'de, müntehadakilere mahsus halisane amele bizi muvaffak eyle; fakat, -bahtına düştük- bizleri kalben hep mebde'de tut."[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=#5f5f5f][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=blue][FONT=Verdana][B]ÖZETLE[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=#990000][FONT=Verdana][B]1- İnsanlar bütün bütün değişmez de değildir. "Hiç değişmez" derseniz peygamber göndermenin bir anlamı olmadığını da iddia etmiş olursunuz.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=#990000][FONT=Verdana][B]2- Genel manada "Ben değişmem, mahiyetim bu, Allah beni böyle yaratmış" diyen insan kendine mazeret arıyor demektir ve bu söz katiyen doğru değildir.[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [FONT=Times New Roman][B][FONT=Verdana][SIZE=4][COLOR=purple][COLOR=#990000][FONT=Verdana][B]3- İrşad erleri belli ölçüde payelerini bilirler; çünkü onlar pek çoğu itibariyle, mahviyete kilitlendiklerinden dolayı "Benim üstümde daha çok mesafe var." derler[/B][/FONT][/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/B][/FONT] [/FONT][/COLOR][/COLOR] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Eğitim ve Kültür
Aile ve Yaşam
Kişisel Gelişim
"Ben değişmem, ben buyum!"
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst