Konuya cevap cer


"Cennet Çiçekleri"nin Terbiyesi



Şebnem - Efendim, bu sohbetimizin mevzuu,                 anne-baba ve çocuk ilişkileri üzerine olsun istiyoruz. Arzu ederseniz                 önce çocuklardan başlayalım… Bir ana-baba olarak çocuğa bakışımız                 nasıl olmalı?

Osman Nuri Topbaş - Evvelâ                 şunu ifade etmelidir ki, çocuklar, bizlere ilâhî birer emanet                 ve öz varlığımızdan teşekkül etmiş kıymet filizleridir. Duygulu                 gönüllere göre; evlerin ilk seâdet mûsikîsi, doğan çocukların                 gönüllere huzur veren sadâları ile başlar.
                    Hadîs-i şerîflerde beyan buyurulduğu vechile                 çocuklar, "cennet çiçekleri", "kalb meyveleri",                 "ilâhî ihsân ve rızıklar"dır.
                    Bu itibarla çocuklar, Rabbimizin ne güzel lutuf                 ve ihsânıdır. İlk çocuğumuz dünyaya geldiğinde ana-baba olmanın                 taze hatırası hiç unutulur mu?
                    Onların gülüşlerindeki zevk ü safâ ışıkları                 cennet parıltılarına benzer. Bir anne için en güzel meşgale onu                 yetiştirmek ve terbiye etmek, topluma armağan etmektir. Emek verilip                 yetiştirilen sâlih evlâtlar, âhırette anne - baba ile cehennem                 arasında perde olacaktır.
                    Hülâsa çocuklar, âilenin seâdet meyvesi, zevc                 ve zevce arasında en köklü râbıtadır.
 
 
 
 Şebnem - Çocuk terbiyesine nereden başlamak                 lâzım? Dayak bir terbiye çeşidi midir? Âilenin çocuk terbiyesindeki                 rolü ve dikkat etmesi gereken hususlar nelerdir?
 
 
                    Osman Nuri Topbaş
- Çocuk terbiyesine,                 evvelâ ana-babanın terbiyesinden başlamalıdır. Zîrâ bu yüce terbiye,                 mürebbî sıfatını kazanabilen olgun anne ve babaların gerçekleştirebileceği                 bir eğitimdir. Şâirin:
                    Kendisi muhtâc-ı himmet bir dede,
                    Nerede kaldı gayriye himmet ede!..
                 diye tavsif ettiği sınıfa giren anne ve babaların evlâtlarına                 verebileceği terbiye ne olabilir ki?!.
                    Hele bugün bazı âilelerde görüldüğü gibi rahatı                 için çocuk istememek; bundan daha vahimi, masumları ana karnında                 iken hayatî bir zarûret olmadan aldırmak, asrımızın bir cinâyetidir.                 Bir yılan bile yumurtalarını emin bir şekilde saklar, onları muhâfaza                 eder. Nesillerini koruma duygusu içinde çırpınan hayvanlar karşısında,                 kâinâtın en yüksek varlığı olan insanın bu şefkat ve merhamet                 hislerinden mahrûmiyeti pek acıdır…
 Kısacası çocuk terbiyesi, evvelâ anne-babanın                 yüreğindeki çocuk sevgisinden başlamalıdır. Onları Allâh'ın bir                 emaneti olarak sevmeli; bu sevgiyi de, dünya ve âhiret seâdetini                 kazanmaya vesile kılmalıdır. Bilhassa çocuklar ile daha yakından                 alâka fırsatına sahip olan anneler, göz nûru yavrularını terbiye                 hususta sahabî hanımlarını misâl almalıdır. Şöyle ki:
                    Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in                 terbiyesinde nümûne anneler hâline gelen sahabî hanımlar, Rasûlullâh                 -sallâllâhu aleyhi ve sellem-'i görmekte geciken ve uzun zaman                 görüşmeyen evladlarını îkâz ederlerdi. Nitekim Huzeyfe -radıyallâhu                 anh- birkaç gün Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-'i görmediği                 için annesi onu azarlamıştır. Kendisi bunu şöyle anlatır:

   Annem bana sordu:
                    "- Peygamber Efendimiz'le en son ne zaman                 görüştün?"
                    Ben de:
                    "- Birkaç günden beri onunla görüşemedim."                 dedim.
                    Bana çok kızdı ve fenâ bir şekilde azarladı.                 Ben de:
                    "- Dur kızma! Hemen Rasûlullâh -sallâllâhu                 aleyhi ve sellem- Efendimiz'in yanına gideyim, onunla beraber                 akşam namazını kılayım, sonra da hem bana, hem de sana istiğfâr                 etmesini ondan taleb edeyim." dedim. (Tirmizî, Menâkıb, 30;                 Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 391-2)
                    Bu terbiye istikametinde çocuklarımızı havaîliklerden,                 haşarılıklardan, israftan korumamız gerekir. Onlara güzel isim                 koymalı, Kur'ân'la tanıştırmalı, küçük yaşta kendilerine Rabbe                 kul olabilmenin, bilhassa namaz kılmanın zevkini; minicik, tozlanmamış                 ve kirlenmemiş yüreğine muhtaca infak etmenin sevincini tattırmalıyız.                 Bu hususlarda yanlış davranışlardan, yâni bencilliği palazlandıracak                 menfîliklerden âzamî derecede kaçınmalıyız. Çünkü çocuklar, birer                 video kaseti gibi anne ve babalarındaki bütün davranışları hiç                 süzmeden olduğu gibi taklit ederler. Meselâ infakla alâkalı bir                 kötü davranışın çocuğun saf dimağını nasıl kuşatacağını tasavvur                 etmek için şöyle bir hâdise üzerinde düşünelim:
                    Bir baba, kapıya gelen yaşlı, hasta ve perîşan                 durumdaki bir muhtacı küçük kızının yanında azarlıyordu. Kızı                 da yaşının saflığı içerisinde:
                    "- Babacığım, niye bu zavallının kalbini                 incitiyorsun?" diye sordu.
                 Katı kalbli baba:
                    "- Bakma sen bunlara kızım! Böyleleri başkalarına                 yük olmaktan utanmazlar! Ellerine geçince de har vurup harman                 savururlar. Bunlar bizden daha zengindirler." dedi.
                    Kapıya gelen kişi, çok fazla ihtiyaç sahibi                 olduğundan olacak:
                    "- Allâh rızâsı için…" diye istemeye                 devam edince baba iyice öfkelendi ve:
                    "- Defol artık utanmaz!" diye bağırdı…
 Bu hâdise karşısında küçük kız, ilk zamanlar                 acıma hissi ile dolu olsa da babasının bu tavır ve sözlerine şâhid                 ola ola yetiştiği için büyüdüğünde hiçbir muhtaca yardım etmeyen,                 üstelik onları duymayan, hissetmeyen, onların ızdırapları karşısında                 ürpermeyen bir kimse hâline gelmez mi?
                    Bu itibarla merhum pederim Musa Efendi -kuddise                 sirruh-, bir muhtaca bir şey takdim edeceklerinde bazen küçük                 çocukların eliyle verir, onların infaka alışmasını temin ederlerdi.                 Bir defasında mühim bir hizmet için bağış toplanırken gözlerini                 hemen yanı başında duran yedi-sekiz yaşlarındaki bir çocuğa tevcih                 etmiş bakıyordu. Bu bakışlardan habersiz çocuk, büyüklerindeki                 infak seferberliği heyecanını hissetmiş olacak ki, küçük kalbinin                 büyük edâsı ile elindeki az miktardaki bozuk parayı yardım sandığına                 uzattı. Bunu gören Musa Efendi -kuddise sirruh-, o çocuğu yanına                 çağırdı, başını okşadı, güzel iltifatlarda bulunduktan sonra latîfeli                 bir şekilde:
                    "- Âferin evlâdım, deminden beri seni gözledim.                 Eğer bir şey vermeseydin bu dedeni üzmüş olacaktın!.." dedi.

   Bunlar, çocukların büyüklerinin tavır, davranış                 ve ahlâklarını nasıl pürüzsüz bir ayna gibi yansıttıklarını ne                 güzel anlatıyor.
                    Diğer taraftan hadîs-i şerîflerde kız çocukları                 daha çok hizmet ve itinaya muhtaç oldukları için erkek çocuklarından                 farklı olarak tavsıye olunmuştur.
                    Hadîs-i şerîfte buyurulur:
                    "Bir kimse üç kız çocuğunu yetiştirip terbiye                 eder de onları evlendirirse ve onlara iyilikte devam ederse, o                 kimseye cennet vardır." (Sünen-i Ebî Dâvûd)
                    Bu hadîs-i şerîf, çocuklara ve hâssaten kız                 çocuklarına nasıl muâmele edileceğini bildiren mübârek bir beyandır.
                    Çocuk eğitiminde bilhassa dikkat edilmesi gereken                 husus ise, dayak meselesidir. Bu, aslâ kabul edilemeyecek yanlış                 bir davranıştır. Kötü alışkanlıklar kazanmasın diye çocuğa caydırıcı                 usuller uygulanabilir, ancak bunların arasında dayak aslâ olmamalıdır.                 Çünkü o, istikbâlin gencini korkak ve ürkek, yahut da arsız ve                 yüzsüz bir hâle getirir. Kaldı ki Hazret-i Peygamber -sallâllâhü                 aleyhi ve sellem-, değil bir insanın, hayvanın bile sertlik ve                 dayakla terbiyesini yasaklamıştır. Nitekim henüz binmeye alıştırılmamış                 bir deveyi Hazret-i Âişe'ye hediye olarak verdiğinde binmeye sertlikle                 alıştırılmaması için şu îkazda bulunmuştur:
                    "Ey Âişe! Yumuşak huyluluk bir şeye girdi                 mi, onu mutlaka tezyin eder; eğer bir şeyden de çıkarıldı mı,                 onu da mutlaka kusurlu kılar."
 
 
 
Şebnem - Efendim, Hazret-i Peygamber                 -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in çocuklara muâmelesinden sizi                 etkileyen bazı örnekler alabilir miyiz?
 
                    Osman Nuri Topbaş
- Hazret-i Peygamber                 -sallâllâhü aleyhi ve sellem-, çocuklara daima derin bir muhabbet                 gösterir; onları öper, okşar; mübârek parmaklarını tarak yaparak                 onların saçlarını düzeltirdi. Çocuklara muhabbet göstermeyenlerden                 hoşlanmaz; onları kabalık ve katılıkla tavsîf buyururdu.
                    Hazret-i Âişe -radıyallâhu anhâ-'nın rivâyet                 ettiğine göre bir defâsında Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi                 ve sellem-, torunlarını severken ziyâretine İslâm'ın merhamet,                 şefkat, nezâket ve inceliğinden uzak bir bedevî geldi. Rasûlullâh                 -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in çocukları ziyade sevmesine hayret                 ederek:
                    "-Yâ Rasûlallâh! Siz çocuklarınızı öper                 (sever) misiniz? Biz çocuklarımızı öpüp okşamayız" dedi.
                    (Allâh'ın evlât nîmetine karşı bedevînin duygusuz                 ve duyarsızlığı, Allâh Rasûlü -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'i                 müteessir etti.) Bedevîye:
                    "Allâh senin gönlünden merhamet ve şefkati                 çekip çıkarmışsa ben ne yapabilirim!.." (Buhârî, Edeb, 22)                 dedi.
                    Hadîs-i şerîfin muktezâsınca bir Müslüman gönlü,                 Allâh'ın emânetleri karşısında muhabbet, şefkat ve merhametle                 dolu olarak şefkat ve muhabbeti nasıl ve nereye tevzî edeceğinin                 idrâki içinde olmalı ve yaşamalıdır.

   Bir defasında da Hazret-i Peygamber -sallâllâhü                 aleyhi ve sellem-, üzerine küçük abdestini yapan torununu:
                    "- Sen nasıl Rasûlullâh'ın üzerine küçük                 abdest yaparsın?" diye pataklamaya kalkan Ümmü Fadl'a:
                    "- Çocuk bu, yapar!" diyerek yumuşak                 bir üslûpla mânî olmuştur.
                    O, mübârek kucağında torunları olduğu hâlde                 namaza durur, secdede iken torununun mübârek sırtına çıkması üzerine                 secdesini uzatırdı. Çocuğa müdahale etmek isteyenlere:
                    "- Bırakın, çocuk hevesini almış olsun!"                 buyururdu.
                    Yine o Varlık Nûru, Hazret-i Peygamber -sallâllâhü                 aleyhi ve sellem-, bir çocuk ağlaması duyduğunda namazı kısa keserdi.                 Bir defasında evinde namaz esnasındayken çocuk ağlaması üzerine                 namazını kısa tutmuş ve ev halkına:
                    "- Onların ağlamalarının beni üzdüğünü                 bilmiyor musunuz?" buyurmuştu.
                    On yaşından itibaren on yılını Hazret-i Peygamber                 -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in hizmetinde geçiren Enes -radıyallâhu                 anh- anlatır:
                    "Rasûlullah'a tam on sene hizmet ettim.                 Bana bir defa bile: "Öf!" demedi. Yaptığım bir şeyden                 dolayı: "Niye böyle yaptın?" diye azarlamadığı gibi,                 yapmadığım bir şey sebebiyle: "Şöyle yapsan olmaz mıydı?"                 da demedi."
                    Bu itibarla Rasûlullâh -sallâllâhü aleyhi ve                 sellem-'in yüce huzurunda yetişen çocuklar bambaşka güzellik ve                 firâset ile müzeyyen olmuşlardır. Buna bir misâl kabîlinden Sehl                 bin Sa'd -radıyallâhu anh-'ın şu rivâyeti pek ibretlidir:
                    Rasûlullâh -sallâllâhu aleyhi ve sellem- Efendimiz'e                 bir içecek getirilmişti. Ondan bir miktar içtiler. Bu esnâda sağ                 tarafında bir çocuk, sol tarafında ise ashâbın büyüklerinden yaşlı                 kimseler oturuyorlardı. Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem-                 sağındaki çocuğa kâbına varılmaz bir incelik ve nezâketle:
                    "- Müsâade eder misin, bu içeceği evvelâ                 şu büyüklerine vereyim?" buyurdular. O akıllı çocuk da herkesi                 şaşırtan ve âleme ibret olmaya lâyık şu büyük cevâbı verdi:
                    "- Yâ Rasûlallâh! Senden bana ikrâm olunan                 nasîbimi hiç kimseye vermem!"
                    Bunun üzerine Sevgili Peygamberimiz -sallâllâhu                 aleyhi ve sellem- mübârek ellerindeki içeceği o çocuğa verdiler.                 (Buhârî, Eşribe, 19)
                    Bu hâdise, Hazret-i Peygamber -sallâllâhü aleyhi                 ve sellem-'in çocuklara verdiği değeri göstermesi ve karşılıklı                 muhabbet akışları bakımından pek mühimdir.
 
 
 
Şebnem - Hazret-i Enes gibi çocukluğunu                 Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem- Efendimiz'in terbiyesinde                 geçiren başka sahâbîler de mevcut mudur? Onlardan da birkaç örnek                 verir misiniz?
 
 
                    Osman Nuri Topbaş
- Tabiî, böyle birçok                 sahabî var. Bunların başında daha çocuk yaşlarda îmân eden Hazret-i                 Ali geliyor elbette. Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in                 amcazâdesi olan Hazret-i Ali, Efendimiz'in mübârek terbiyelerinde                 sadrını irfanla doldurdu. İlmin kapısı oldu. Kıyamete kadar devam                 edecek bir tasavvuf silsilesinin başlangıcını teşkil etti.

   Kardeşi Cafer Tayyar da, Peygamber muhabbetinin                 bambaşka bir misâli idi.
                    Rasûlullâh -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in                 Kızı Fatıma, ümmetin seyyidesi oldu. Daha küçük yaşlarda iken                 gösterdiği yüksek davranış ve mübârek babasını sahiplenişi dolayısıyla                 "babasının annesi" vasfını aldı. Oğlu Hazret-i Hasan,                 şerîflerin, Hazret-i Hüseyin de seyyidlerin sertâcı oldu.
                    Mus'ab bin Umeyr, âilesinin bütün servetini                 reddederek Allâh Rasûlü -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in yanını                 tercih etti. İslâm yolunda fedâkârlık ve diğergâmlığın eşsiz bir                 numûnesi hâline geldi. Allâh Rasûlü -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'e                 olan muhabbeti, onu bu uğurda can vermeye kadar götürdü.
                    Üsame bin Zeyd, yirmi yaşlarında iken Peygamber                 -sallâllâhü aleyhi ve sellem- tarafından İslâm ordusunun kumandanı                 tayin edildi.
                    Peygamber -sallâllâhü aleyhi ve sellem-'in dizi                 dibinde yetişen çocuklardan sayabileceğimiz daha pek çokları var,                 ancak bu anlattıklarımız birer misâl kabîlinden kâfîdir herhâlde…
 
 
 Şebnem - Efendim izin verirseniz biraz                 da zât-ı âlînizin çocukluk yıllarından konuşmak isteriz. Meselâ                 o yıllardan kalan unutamadığınız hâtıralar var mı?
 
 Osman Nûri Topbaş
- Her insanın çocukluğundan                 pek çok hâtırası vardır. Bunlardan bazıları insanda derin izler                 bırakmıştır. Ben de üzerimde pek çok tesir bırakan birtakım hatıralarımdan                 bahsetmek isterim.
                    Erenköy'de geçti çocukluğum. O zamanlar evlerin                 etrafı bahçelikti. Ayrıca alt katlarda bir misafir salonu bulunur                 ve samîmî, canlı ziyaretler olurdu. Hususiyle Ramazanlarda verilen                 iftarlarla dolup taşardı.
 İftara ayrı ayrı günlerde ve farklı meslek ve                 gruptan insanlar çağılırdı: Birgün arabacılar, birgün işçiler,                 birgün çöpçüler, birgün esnaf, birgün hocaefendiler vesaire davet                 edilirdi. İftardan sonra kendilerine "diş kirası" diye                 yaygınlaşmış olan bir hediye takdim edilirdi. Bu hediye, bazen                 elbiselik bir kumaş, bazen de muhatapların durumuna göre bir miktar                 para olurdu. Teravih namazından sonra çaylar içilir, her grup                 kendi dünyası üzere sohbet ederdi. O demler, kalblerin kaynaştığı                 ve birbirleriyle te'lif olduğu en güzel vakitlerdi.
                    Çocukluğumda dikkatimi çeken hususlardan biri                 de komşular arasındaki güzel münâsebetlerdi. Komşu, komşuya akrabâ                 muâmelesi yapardı. Biz çocuk olarak komşularımızı akrabâlarımızla                 karıştırırdık. Varlıklı komşular, muhtaçlara bir muhabbet ve şefkat                 kucağı hâlindeydi. Mahalle sâkinleri, elbirliği ile muhtaçların,                 gariplerin ihtiyaçlarını giderir ve yetim kızların çeyizlerini                 hazırlardı.
 O zamanlarda verem salgın hâldeydi. Antibiyotikler                 yoktu. Verem hastaları daha ziyâde çamlık yerlerde tedavi görürlerdi.                 Mahalleli, bu veremli gençlere büyük bir şefkat gösterirdi. Çünkü                 veremli gençlerin tedâvîsi, ancak çamlık yerlerde, çamları teneffüs                 ettirerek olurdu. Erken yaşta vefatlara çok rastlanırdı. Merhametli                 komşu ve mahalle sâkinleri, onlara kan yapacak gıdalar götürürdü.
                    Hasta ziyaretleri, her âilenin birinci işiydi.                 Ziyârete maddî duruma göre, çorba, muhallebi gibi ikramlarla gidilirdi.                 Ziyaretler kısa tutulur, hastanın gönlüne sürûr verilirdi.

   Cenâzeler de öyleydi. Hatimler, duâlar, hep                 birlikte yapılırdı. Üç gün cenaze evine yemek taşınırdı.
 Elli sene evvel buzdolabı çok nâdir bulunurdu.                 Soğutma için bahçelerdeki kuyulara testiler salınırdı. Buzdolabı                 olan âileler de akşamüstü komşularına buz ikrâm ederlerdi. Bu                 ve benzeri ikrâmları da bilhassa çocuklarla gönderirler, onlara                 küçük yaşta diğergâmlık, yardımlaşma ve hizmet eğitiminin zemini                 hazırlanırdı.
 Çocukluğumda Erenköy sâhili boştu. Denizle karanın                 birleştiği yerlerde yaklaşık iki metre kadar kumsallık saha olurdu.                 Orada çocuklarla kumdan evler yapardık. Bir müddet sonra da aramızda                 anlaşmazlık çıkar ve birbirimize: "- Sen benim yerime geçtin!                 - Hayır, asıl sen benim sınırıma girdin!" diye çekişirdik.                 Sonra bir dalga gelir ve paylaşamadığımız o kumdan evlerimizi                 dümdüz edip giderdi.
                    Bu hâtıralar, bugün şunu düşündürüyor ki, küçüklükle                 büyüklük arasında ancak bir derece fark vardır. Yaş ilerledikçe                 insanı, farklı ve akıl almaz ihtiraslar, boş telâşeler kaplıyor.                 Ancak neticede hepsi de bir son nefes depremi yahut dalgası ile                 son buluyor…
 Çok ibretlidir ki, bu kadar ilâhî tanzîme âmâ                 olanlar için hayatın sonu, ne fecî bir aldanıştır.
                    Çocukluk zamanımızda mahallemizin en çok heyecan                 duyduğu ân da, ezân-ı Muhammedî'nin aslî şeklinde okunmasına müsâade                 edildiği gün oldu. Herkes o gece erkenden kalkarak sabah ezanını                 bekledi. O gece sanki bir bayram sabahına hazırlık gecesiydi.                 Hattâ annem de akşamdan bize:
                    "-Bu sabah ezan okunacak; erkenden kalkalım                 da o ânı kaçırmayalım!" diye tembihlemiş, ev halkı değişik                 bir heyecan iklîmine girmişti.
                    Sanki o sabah, Hazret-i Bilâl'in Kâbe'de ilk                 ezanı okuyuşundaki mânevî hissiyat ve heyecan bürümüştü gönülleri.                 Bâd-ı sabâ, onun Medîne'deki ezan sedâlarını da aksettiriyor gibiydi.                 Çünkü ezan, milletimiz için bambaşka bir şevk ve hasretti… Nitekim                 bazen, Türkiye dışına çıkınca da bu hasreti hep yaşıyoruz. Vatana                 dönerken de insanın yüreği apayrı bir sürur ve heyecana garkoluyor.                 Allâh; Kur'ân, ezan ve bayrağımızı, vatanımızı ve milletimizi                 her türlü tehlikelerden korusun. Şerirlerden muhâfaza eylesin…                 Âmîn!..
 
 
 
Şebnem - Çocukluğunuzda sizi derinden                 etkileyen şahsiyetler oldu mu?
 
                    Osman Nuri Topbaş 
- Beni çocukluk yıllarımda                 en çok etkileyen bilhassa iki kıymetli şahsiyet vardır: Annem                 ve babam... Buna ilâveten de elbette güzel bir çevre…
 Annem, ufak yaşlardan itibaren bizlerin gönül âlemine çok               kıymetli hazîneler yığan melek ruhlu ve mübârek bir şahsiyet idi.               Bize her vesileyle Allâh dostlarının muhabbetini telkin eder ve               firâseti ile gönül bahçelerimizde nûrânî güzellikler yeşertirdi.               Onun, kardeşimi dünyaya getirdikten sonra, yâni iki evlâdının               hizmetine ve diğer meşgalelerine rağmen hâfız olması, bana hak               yolunda gayret ve Kur'ân aşkı bakımından çok te'sir etmiştir.

   Babam ise; Allâh aşkı, vecdi, îmân, ihlâs, takvâ,                 güzel ahlâk, vakar vesâir hasletleriyle her bakımdan benim için                 âbide bir şahsiyetti. Duygu derinliğine sahipti. Yüksek ufukların                 insanıydı. Meselâ o zaman İmam-Hatipler yeni açılmıştı ve mezun                 olanlar için hiçbir dünyevî istikbal yoktu. Fakat babam, büyük                 bir sevinçle bizi İmam-Hatip Lisesi'ne kaydettirdi. Son sınıfı                 da yatılı okuttu. Tatil günlerinde bize câmîleri, Topkapı Sarayı'nı                 ve diğer tarihî yerleri gezdirir; seviyemize göre ecdadımızın,                 dîne, îmâna, vatana ve millete yaptıkları hizmet ve fedâkârlıkları                 anlatırdı. Bizlere, onlara lâyık bir nesil olmayı telkin ederdi.                 Zaman zaman büyük hocaefendileri ziyâret ettirir; onlardaki nezâket,                 hassâsiyet ve terbiyeyi dimağımıza işlerdi. Numûne gönül insanlarını                 tanıtırdı.
 Babamın fakir-fukarâya olan sevgisi ise, engin                 bir deryâ gibiydi. Onlara yapacağı bir hizmeti, kabul ettikleri                 zaman bir teşekkür edası içinde olurdu. Maddî bir hediye vereceğinde                 onu zarif zarflar içerisinde takdim ederdi. Hattâ zarfların üzerine:                 "Kabul buyurduğunuz için teşekkür ederim!" ibaresini                 yazardı. Bu hâl, Yaratan'dan ötürü yaratılanları severek onlara                 nezâket ve zerâfetle davranmanın tabiî bir neticesiydi. Annemle                 birlikte hastalara yemek yapıp hastahanelere götürürlerdi. O çocuk                 yaşta bu merhamet tezâhürleri, rûhumu ben farkında olmadan bir                 nakış gibi işliyordu. Velhasıl annem ve babam benim için büyük                 bir rahmet ve bereket olmuşlardı.
 Çocukluğuma âid bana ayrıca tesir eden birçok                 hâdise ve hatıradan en mühimleri daha ziyade İmam-Hatip Lisesi'nde                 okuduğum yıllara rastlar. Hele derslerimize gelen hocaefendiler                 açısından çok talihli idik. Çok değerli ve unutulmayacak sîmâlar                 tanıdık. Bunlardan:
                    Celâleddin Öktem hoca, yetmiş yaşında, felçli                 bir kimse idi. Buna rağmen bir arkadaşımızın kolunda sınıfa gelir;                 25'lik bir delikanlı heyecanıyla ders anlatırdı…
 "Yaman Dede" mahlası ile mârûf Abdülkadir                 Keçeoğlu, on dakîka Farsça gramer anlattıktan sonra iki mesnevî                 beyti okur ve bütün ders ağlaya ağlaya onları şerh ederdi. Gözlerinin                 altı havuz gibi çukurlaşmıştı. Gözyaşlarını oraya döküp oradan                 da yüzünden aşağı sızdırırken ayrı bir rûhâniyet tevzî ederdi.                 Gönlü Peygamber muhabbetiyle bambaşka doluydu. O günden bugüne                 bir çok şey geldi, geçti. Ama onun bizim rûhumuzda askseden vecdinin                 izi kaldı. Yazdığı meşhur na'tinden: "Cemâlinle ferah-nâk                 et ki yandım yâ Rasûlallâh!" derken bir sonbahar gazeli gibi                 titreyip bahar şebnemleri gibi ağlaması, hâlâ gözlerimin önündedir…                
 Diğer bir hocamız, sabah 07:00'de gelir, çorbalarımızı                 koyardı. Başka bir hocamız, sofrada kalmış bir ekmek parçası görse                 kimseyi azarlamadan: "Bak evlâdım, bu nîmeti bulamayan nice                 muhtaçlar var. Nîmete hürmet eder ve şükredersek, Allâh daha çok                 artırır. Ancak onun kadrini bilmezsek, elimizden alınır."                 diye tatlı tatlı nasîhatler ederdi.
                    Diğer bir hocamız, hüsn-i hat dersi verirdi.                 Ancak talebelerin kamış ve mürekkebini kendisi getirirdi.
                    Bir diğeri, yatakhanede geceleyin dolaşır, üstü                 açık olanların üzerlerini örterdi.

   Bazı hocalarımız da, son dersi müteâkib, derslerde                 geride kalan talebelerin eksiklerini telâfî için ilâve ders yaparlar                 ve her talebenin daha iyi yetişmesi için bitmez bir heyecanla                 emek sarfederlerdi.
                    Hocalarımızın bize en çok öğretmeye çalıştığı                 husus ise, cânı ve malı kullanmayı bilebilmenin dersi idi. Bu                 dersi, fiilî davranışları ile sergilerlerdi.
                    O günlerden bugüne aradan kırk yıl geçti. Ancak                 o günlerin güzel insanlarından bize aksedenler hâlâ silinmedi.                 Lâhûtî ve bereketli izleri, akıl ve gönlümüzde hâlâ canlı ve müessir…                 Dolayısıyla o demleri güzelleştirenlere her vakit duâ hâlindeyim…                 Cenâb-ı Hak hepsinden râzı olsun!.. Lâkin sıra şimdi bugünleri                 ve yarınları güzelleştirmekte… Bu da bizlere düşüyor. Allâh Teâlâ                 cümlemizi buna muvaffak kılsın!..
 
 
 
Şebnem - Efendim, bir de bugünlere gelirsek,                 acaba bugün çocuklarımızı ne gibi tehlikeler beklemektedir? Bu                 tehlikelere karşı anne-babaların mes'ûliyeti nedir?
 
 
                    Osman Nuri Topbaş 
- Bugün çocuklarımızı                 bekleyen tehlikelerin başında onların mâneviyattan uzak yetiştirilmeleri                 gelmektedir. Yâni sadece dünyaya dönük bir eğitim neticesinde                 uhrevî pencerenin kapalı kalması... Yâni kalbî hayatın zaafa dûçâr                 olması… Bilmek gerekir ki, uhrevî haslet ve güzelliklerle yeşermeyen                 bir nesil huzur bulamaz; çantası diploma tomarları ile dolsa bile...                 Toplumda nesil enkâzının sayısız hazin misâlleri vardır. Bugün                 pek çok kötü alışkanlıklar var. Bilhassa narkotiğin pençesinde                 can verenler, kadınlık haysiyetinin korunmayıp gittikçe küçük                 yaşlara doğru zehrini akıtan iffet zedelenmesi… Bunlar evlâtlarımızı                 hangi tehlikelerin beklediğini daha iyi gösteriyor. Bunu görürsek,                 çözümün de, sînelere îmân ve onun yüce ahlâkını yerleştirmekle                 mümkün olduğunu daha iyi anlarız. Vahyin nûru ile tanışmayan kalbler                 hakîkî seâdeti nasıl bulabilir? Bu hususta İstiklâl şairi M. Âkif'in                 şu yüksek hassâsiyeti içinde olmalıyız:
                    Îmândır o cevher ki ilâhî ne büyüktür,
                    Îmânsız olan paslı yürek sînede yüktür…
 Dînî mevzularda cehâlet, pek korkunç bir karanlıktır.                 Zîrâ kişi bilmediğinin düşmanı olur. Dinden uzaklaşmak rûhânî                 duygulardan mahrûmiyete sebep olur ve vicdan ufkunu daraltır.                 İç ve dış nûrları söndürür. Kitap ve sünnetin ince hikmetlerinden,                 rûhânî aydınlığından mahrûm eder. İnsana, Hâlık tarafından lutfedilen                 cevherleri kaybettirip kişiyi et ve kemik doldurulmuş bir deri                 torbaya döndürür ki, bu da, insanı yalnız menfaatini düşünür hâle                 getirir.
                    Dînî terbiyenin ihmâli, maddeyi putlaştırma                 illetini doğurur ki, o da dinden uzaklaşmanın temel sebeplerindendir.
                    Maddeyi putlaştırma, bir felsefe değil, zavallılıktır.                 Hikmet değil, illet ve zulmettir. Mânevî duyguların uyuşturulması,                 ölmeden evvel taş ve toprak altına gömülmesidir.
                    Beşeriyetin insan olma haysiyetine kavuşabilmesi                 için Kur'ân-ı Kerîm'in îkâzlarına gönül vermek îcâb eder.
                  Allâh -celle celâlühû- bizlere en büyük nîmetini               şu şekilde bildirmektedir:
                  "O Rahmân ki, Kur'ân'ı öğretti. İnsanı yarattı.               Ona beyânı da tâlim etti. (…) Göğü yükseltti ve dengeyi koydu. (Sen               bu dengeyi bozma!)" (er-Rahmân, 1-4,7)
                  Cihânı, ilâhî ölçüler ve mîzanlarla donatan Rabbimiz,               kâinât ölçü ve nizâmından başka, Kur'ânî mîzanlar ile de bildiriyor               ki; dünyada olduğu gibi ölüm ötesinde de mîzanlar vardır. Dünya               ve âhiret, hep mîzanlarla doludur. Hayat ve ölüm, ayrı ayrı, hassas               ve şaşmaz mîzanlardır. Her hâlimizin ölçüler içinde olması, gelecek               nesle de ibâdet, hâl, davranış ve bir ahlâk numûnesi olması zarûridir.               Âyet-i kerîmede buyurulur:
                  "Kim zerre miktarı hayır yapmışsa onu görür.               Kim de zerre miktarı şer işlemişse onu görür." (Zilzâl Sûresi,               7-8)
                  Cihan, ilâhî ölçü ve mîzanlarla donatılırken,               Kur'ân bize mîzanlar sergilerken, gelişigüzel yaşayıp bu ilâhî ölçülerin               dışında bulunanların hâli ne müthiş ve hazin bir gaflettir.
                  Rahmân sûresindeki bu âyetin ışığında, evlâtlarımıza               yaratılış sırrını, Kur'ân'ı ve kulluğu en güzel şekilde anlatmak               ve öğretmek zarûrîdir.
                  Kısacası çocuklarımız, âyette buyurulan kâinattaki               ilâhî denge ve âhengi bozmayan güzel ve şerefli mevkilerini koruyacak               bir kıvamda eğitilmelidirler. Hiç şüphesiz bu da; âile ocağında,               anne ve babanın mahâretli gönüllerinden tecellî edecektir.
                  Böyle bir tecellî ise, çocuğunun istikbâlini ciddî               olarak düşünen anne ve babaların mahsûlüdür. Tabiî sadece bugüne               ayarlı bir istikbal değil, aynı zamanda sonsuz seâdete uzanan ebedî               bir istikbâli kastediyoruz. Maâlesef bugün adına istikbal denilerek               yalnız günü kurtarma yolunda evlâtlarımızın yarınları tehlikeye               atılıyor. Nice yanlış işler, hep: "Ne yapalım; yavrumuzun istikbâli               daha önemli!" bahâneleriyle evlâtlarımızı Hak katında günâha               ve isyana sürüklüyor. Oysa:
                  Biz yavrumuzu ne kadar mânevî duygularla yetiştirirsek               o nisbette Cenâb-ı Hak onun istikbâlini parlak eyler. Osmanlı'nın               yirmi dört milyon kilometrekare genişlemesinin sırrı, bu keyfiyetten               kaynaklanmaktadır. Yine zor zamanlarda Allâh'ın yardım etmesi de,               buna bağlıdır. Çanakkale ve İstiklâl Savaşı zaferleri de bu hakîkatin               bir bereket ve tecellîsidir.
                  O hâlde çocuklarımızı alabildiğine Kur'ân ahlâkı,               tefekkürü, istikâmeti üzere eğitmek sûretiyle kendisine, âilesine,               daha önemlisi vatanına ve milletine sahip olacak hayırlı evlât olarak               yetiştirmek mecburiyetindeyiz. M. Âkif, mısralarında bu hâli ne               güzel îzâh eder:
                  Sahipsiz olan memleketin batması haktır,
                  Sen sahip olursan bu vatan batmayacaktır…
 Bu da, ifade ettiğimiz gibi herkesten önce anne               ve babaların birinci vazîfesidir. Bilmelidir ki, Çanakkale ve İstiklâl               harbi gibi nice büyük zaferler, zâhirde o zaferlerde rol oynayan               kumandan, gâzî ve şühedânın eseri olduğu gibi diğer bir yönden de               onları yetiştirip kınalayarak vatan müdafaasına gönderen anne ve               babaların zaferleridir.
 
 
Şebnem - Efendim, bu güzel hasbihâlinizden               dolayı candan teşekkürlerimizi arz ederiz.

Osman Nuri Topbaş - Ben de teşekkür               ederim.


Şebnem Dergisinden alinti..



Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst