HÂDÎS-İ ŞERİFLERDE ZİKREDİLEN "-HABBETÜ'S SEVDÂ"NIN NE OLDUĞU
Çörek otuna "Şevnîz", "Şûnîz" ve "Şînîz" de denilir. Bâzı âlimlere göre; hardal, bâzısına göre de çitlenbik olduğu söylenmiştir.
Kurtubî (Rahimehuiiâh)a göre "el-Habbe-tü's-sevdâ"yı çörek otu diye tefsir etmek iki yönden daha evlâdır:
Birincisi hadîs-i şerîfte zikredilmiş olmasıdır.
İkincisi ise faydasının hardal ve çitlenbikten daha çok olmasıdır. (Kurtubî, et-m/him. 5/605-606)
Nitekim Ubeydüllâh ibni Büreyde (Radyallâhu Anh)dan rivâyet edilen bir hadîs-i şerîfte Rasûlüllâh (SaUâllâhu Aleyhi ve Sellem):
"Şüphesiz şu siyah tâne var ya; onda şifâ vardır." buyurmuştur.
Bir lafza göre: "O siyah tâne nedir?" diye sorulduğunda: "Şûnîzdir" buyurmuştur, (ibni Hacer el-Askaldnî, Fethu'l-Bârî, Tıbb:7, no:5687-5688, 10/150-152)
Görüldüğü üzere Rasûlüllâh (SaUâllâhu Aleyhi ve Sellem) kendisine siyah tânenin ne olduğunu sorana: "Şûnîz" diye vevap vermiştir ki, bunun da çörek otu olduğu sâbittir.
Artık bu hususta: "Siyah tâne za'terdir, Araplar yeşile siyak derler" gibi laflar edenlere itibar edilmemelidir. Çünkü Arapçanın en fasih lügatinin metni olan Kur'ân- Kerîm'de "Siyah" ve "Beyaz"tâbirleri geçen yerlerde "Burada siyah kastedilmemiştir." diyemeyeceğimiz gibi burada da diyemeyiz.