ÇÖREK OTUNUN HER DERDE DEVÂ OLDUĞU
"Buhârî Şerhi"nde zikredildiğine göre bâzı âlimler: "Bitkilerden hiçbirinin tabiatında bütün tabiatlara uygun düşecek tüm özellikleri toplama kabiliyeti bulunmadığı için: "Çörek otu her derde devadır" kavl-i nebevisi, "Kendisinden husûsî mânâ kastedilen umûmî ifâde" olarak değerlendirilebilir.
Buna göre çörek otu rutûbetten meydana gelen dertlerin tümüne devâ olarak görülebilir" demişlerse de, Şeyh Ebû Muhammed ibni Ebî Cemre (Rahimehullâh) bu görüşü reddederek:
"İnsanlar bu hadîs-i şerîf hakkında çok söz söylemiş ve bu hadîs-i şerifte geçen umûmî ifâdeyi özelleştirerek bu konudaki hükmü tıp ve tecrübe ehlinin görüşüne havâle etmişlerdir, fakat bu fikrinyanlışlığı gizli değildir.
Çünkü biz ilimlerinin geneli, zann-ı gâli-be (ağır basan düşünceye) mebnî olan tecrübeye dayalı tıp ehlinin sözünü doğru kabul edeceğimize, nefsinin arzusundan konuşmayan Rasûlüllâh (SaUâllâhu Aleyhi ve Sellem)İ tasdik etsek daha uygun olmaz mı?!" demiştir.
İbni Ebî Cemre (RASULULLAH)ın bu görüşü yerindedir, nitekim çörek otunun tek başına kullanılması, her derde devâ olmasa bile, başka şeylere katılarak kullanılması hâlinde her derde devâolacağı kesindir ki, bu durumda hem hadîs-i şerîfın umûmî mânâsı korunmuş, hem de hadîs-i şerîfın zâhirî ifâdesinden dışarı çıkılmamış OİUr. (İbni Hacer el-Askalânî, Fethu'l-Bârî, Tıbb: 7, no:5687-5688, 10/152)
Çörek otu hakkında inceleme yapan bir çok âlim ve yazar, çörek otunun bedenin kendi kendini tedâvi etmesini sağlayan bağışıklık sistemini güçlendirdiğini, vücuttaki iltihabı giderdiğini ve çörekotu ihtivâ eden bir ortamda mikropların gelişme imkânı bulamadığını açıklamışlardır ki, böylece çörek otunun her derde devâ Olduğu İlmen de kanıtlanmıştır. (Hassan Şemsî Paşa, eş-Şifâ bi'l habbeti's-sevdâ, sh:18)