ASHAB-I BEDR
Well-known member

Dünya, Âlem, Fanilik, Sûret
Sen sûrete taptıkça ikidir. Sûretten kurtulana göre ise birdir. Sûrete bakarsan gözün ikidir, sen onun nuruna bak ki, o birdir. (1/54/674-675)
Dünya nedir? Allah'tan gafil olmaktır. Kumaş, para, ölçüp tartarak ticaret etmek ve kadın; dünya değildir. (1/79/983)
Kalemler sûreti öğretmezler. Kitaplara da adamın sûretine ait vasıflar değil, " âlim, adalet sahibi" gibi zatına ait vasıflar yazılır.
Bilgi ve adalet sahibi... Hep manâdır, onları önde, artta,... bir yerde bulamazsın;
Zata ait sıfatlar, " Lâmekân elinden cana şûle vermektedir; can güneşi, göklere sığamaz" der. (1/83/1024-1026)
Akıl gizlidir, ortada bir âlem görünüp durur. Bizim şeklimiz; o denizin dalgasından yahut ıslaklığından ibarettir.
Sûret, o denize ulaşmak için neyi vesile ittihaz ederse etsin, deniz; sûreti o vesile yüzünden daha uzağa atar.
Gönül kendisine sır vereni; ok kendisini uzağa atanı görmedikçe. (1/90/1112-1115)
Şarap, coşkunlukta bizim yoksulumuzdur; felek, dönüşte aklımızın fakiridir.
Şarap bizden sarhoş oldu, biz ondan değil... Beden bizden var oldu, biz ondan değil!
Biz arı gibiyiz, bedenler mum gibi. Allah, bedenleri balmumu gibi göz göz, ev ev yapmıştır. (1/145/1811-1813)
Dünyanın lütfetmesi ve yaltaklanması, hoş bir lokmadır ama az ye.
Çünkü ateşten bir lokmadır! Ateş gizlidir, zevki meydanda. Dumanı sonunda meydana çıkar. (1/148/1855-1856)
Bu cihan tamamıyla fanidir; aradığını sebatlı, kararlı âlemde ara! Sûretin sıfırdan ibarettir; dilediğini manâ âleminde dile! (1/179/2241)
Meyve manâdır, çiçek onun sûreti. O çiçek müjdedir, meyve de nimeti!
Çiçek döküldü mü meyve meydana çıkar. O kayboldu mu bu fazlasıyla görünür.
Ekmek kırılıp yenmeyince kuvvet verir mi; salkımlar sıkılmadıkça şarap olur mu?
Helile ilaçların arasında kırılıp ezilmedikçe ilaçlar, nereden sıhhati arttıracak? (235/2930-2934)
Yokluk âlemi, pek geniş ve hudutsuz bir âlemdir. Bu hayâl ve varlık o âlemden yüzlerce gıda alır, o âlemden belirir, beslenir.
Hayâller "yokluk âlemi"ne nispetle dardır. Onun için hayâl darlık ve sıkıntıya sebep olur.
Varlık da hayâlden daha dardır O yüzden aylar, bu âlemde "hilal gibi" görünür.
"Duygu ve renk âleminin", yani bu dünyanın varlığı ise... yokluğa, hayâle ve varlığa nispetle büsbütün dardır, adeta daracık bir zindandır.
Âlemdeki terkip ve sayı, darlığa sebeptir. Fakat bizi duygularımız, "terkip âlemine" çekip durmaktadır.
Sen sûrete taptıkça ikidir. Sûretten kurtulana göre ise birdir. Sûrete bakarsan gözün ikidir, sen onun nuruna bak ki, o birdir. (1/54/674-675)
Dünya nedir? Allah'tan gafil olmaktır. Kumaş, para, ölçüp tartarak ticaret etmek ve kadın; dünya değildir. (1/79/983)
Kalemler sûreti öğretmezler. Kitaplara da adamın sûretine ait vasıflar değil, " âlim, adalet sahibi" gibi zatına ait vasıflar yazılır.
Bilgi ve adalet sahibi... Hep manâdır, onları önde, artta,... bir yerde bulamazsın;
Zata ait sıfatlar, " Lâmekân elinden cana şûle vermektedir; can güneşi, göklere sığamaz" der. (1/83/1024-1026)
Akıl gizlidir, ortada bir âlem görünüp durur. Bizim şeklimiz; o denizin dalgasından yahut ıslaklığından ibarettir.
Sûret, o denize ulaşmak için neyi vesile ittihaz ederse etsin, deniz; sûreti o vesile yüzünden daha uzağa atar.
Gönül kendisine sır vereni; ok kendisini uzağa atanı görmedikçe. (1/90/1112-1115)
Şarap, coşkunlukta bizim yoksulumuzdur; felek, dönüşte aklımızın fakiridir.
Şarap bizden sarhoş oldu, biz ondan değil... Beden bizden var oldu, biz ondan değil!
Biz arı gibiyiz, bedenler mum gibi. Allah, bedenleri balmumu gibi göz göz, ev ev yapmıştır. (1/145/1811-1813)
Dünyanın lütfetmesi ve yaltaklanması, hoş bir lokmadır ama az ye.
Çünkü ateşten bir lokmadır! Ateş gizlidir, zevki meydanda. Dumanı sonunda meydana çıkar. (1/148/1855-1856)
Bu cihan tamamıyla fanidir; aradığını sebatlı, kararlı âlemde ara! Sûretin sıfırdan ibarettir; dilediğini manâ âleminde dile! (1/179/2241)
Meyve manâdır, çiçek onun sûreti. O çiçek müjdedir, meyve de nimeti!
Çiçek döküldü mü meyve meydana çıkar. O kayboldu mu bu fazlasıyla görünür.
Ekmek kırılıp yenmeyince kuvvet verir mi; salkımlar sıkılmadıkça şarap olur mu?
Helile ilaçların arasında kırılıp ezilmedikçe ilaçlar, nereden sıhhati arttıracak? (235/2930-2934)
Yokluk âlemi, pek geniş ve hudutsuz bir âlemdir. Bu hayâl ve varlık o âlemden yüzlerce gıda alır, o âlemden belirir, beslenir.
Hayâller "yokluk âlemi"ne nispetle dardır. Onun için hayâl darlık ve sıkıntıya sebep olur.
Varlık da hayâlden daha dardır O yüzden aylar, bu âlemde "hilal gibi" görünür.
"Duygu ve renk âleminin", yani bu dünyanın varlığı ise... yokluğa, hayâle ve varlığa nispetle büsbütün dardır, adeta daracık bir zindandır.
Âlemdeki terkip ve sayı, darlığa sebeptir. Fakat bizi duygularımız, "terkip âlemine" çekip durmaktadır.