Konuya cevap cer

AK Parti 3. defa seçimden zaferle çıktı ve fevkalade büyük bir başarıya  imza attı.  Seçmenin Ak Parti’den çözümünü beklediği fakat bir türlü  adım atılamayan bir dizi sorun var. Eğitimdeki sorunlar sivil iradenin  iradesini bekliyor.

    Eğitim alanındaki en önemli sorunlar 28 Şubat sürecinin mirası. Ak  Parti, “derin devlet” maskeli derin çete ile iktidar olduğu günden bu  yana yaman bir kavga verdi. Çok şükür bu kavga, Ergenekoncuların  Silivri’de mahkeme önüne çıkmaları sonucunu sağladı. 2005’te astsubaylar  Ali Kaya ve Özcan İldeniz’i yargılayamayan sivil irade, bugün darbeci  generallerden hesap soruyor. Kavga henüz kesin olarak sonuçlanmadı ama  kavganın galibi sivil irade ve demokrasi taraftarları.

      Sivil eğitimciler ve Ak Parti’ye oy veren vatandaş aşağıdaki problemlerin öncelikle çözülmünü bekliyor:

    1.    Yüz yılın pedagojik yanlışı “karma eğitime” son verilmeli.

    2.    Kalkınmış hiçbir ülkede olmayan kesintisiz eğitim bitmeli.

    3.    Demokratik eğitim ve özellikle askerî okullardaki eğitim demokratikleşmeli.

    4.    Kur’an kurslarına gitmek için konulan 12 yaş sınırı kalkmalı.

    5.    Din kültürü ve ahlak bilgisi dersi, Almanya’da olduğu gibi,  ilkokul 1. sınıftan lise sona kadar en az iki saat olmalı ve değerler  eğitimine önem verilmeli. 

      İktidarı bekleyen en önemli gündem maddesi sivil anayasa. Meclis,  mutlaka sivil bir anayasa yapmalı. Bunun için Meclis’teki partiler  aralarında anlaşma sağlamalı.

      Eğitimdeki problemlerin çözümü Anayasa konusu kadar zor değil. Ak  Parti, Meclis’te kanun çıkarma gücünü sahip. Kaldı ki eğitim alanındaki  problemlerin bazılarının çözümü için yönetmelik değiştirmek bile  yeterli.

    Mesela yüz yılın pedagojik yanlışı karma eğitim konusu.  Özel okullar  ve dersanelere karma eğitim mecburiyeti 2000 yılında Metin Bostancıoğlu  döneminden yönetmelik değişikliği ile getirildi. Bu yönetmelik iptal  edilse özel okul ve dersaneldeki karma eğitim mecburiyeti biter.

      1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu, eğitimin karma olmasını ön  görür. Bu kanunun acilen değiştirilmeli. Karma eğitim, Avrupa ve  Amerika’da sorgulandı. Kız ve erkeklere verdiği zararlar ortaya kondu.  Almanya devlet okullarındaki karma eğitim mecburiyetini kaldırdı. Özel  okullarda zaten karma eğitim mecburiyeti yoktu. 

    Karma eğitimin mecburi olmaktan çıkarılması, yıllardır sürdürülen  “haydi kızlar okula” kampanyasından daha fazla kız çocuğunun okula  gitmesini sağlayacağından kimsenin şüphesi olmasın.

    Almanya’da eğitim, yerel hükümetlere bırakılmış. Eyaletlerde sosyal  demokrat, Hıristiyan demokrat, Yeşiller,  hürriyetçi demokrat partilere  ait hükümetler ve bu partilere mensup “eğitim ve kültür” bakanları var.  Hepsi de karma eğitimin “pedagojik bir ham ölü”(1), “yüz yılın pedagojik  yanlışı” (2) olduğundan eminler.  90’lı yıllarda karma eğitim  sorgulandı; kız ve erkeklere verdiği zararlar tespit edildi, gerekli  önlemler alındı. 

    Bayern Kültür Bakanlığı’nın isteği üzerine karma eğitim üzerine araştırmalar yapan ve “Schule im Patriarrchat- Schulung fürs

      Patriarchat” isimli bir kitap yazan Doç. Dr. Ilse Brehmer,  karma eğitimin yanlışlarını uzun uzun anlattıktan sonra şu çözüm  önerilerinde bulunur:

    

      1.Tekrar tekrar yapılan araştırmalar gösteriyor ki radikal çözüm kız okullarının çoğaltılmasıdır.

    2. Stratejik olarak mevcut kız okulları korunmalı, geleneklere sahip kız okullarına mutlaka sahip çıkılmalı.

    3. Kız okulu açmak isteyen sivil inisiyatif engellenmemeli. (s.101)

    Karma eğitim tartışmalarından sonra Almanya’da karma eğitim  mecburiyetine son verildi. Devlet okullarında isteyen veliye çocuğunu  ayrı okula gönderme şansı verildi.

    Karma eğitim yapan okullarda fizik, matematik, kimya, bilgisayar, el  işi, spor gibi derslerin ayrı yapılması için okullara talimat  gönderildi. Çünkü yapılan araştırmalar yukarıda sayılan derslerde  kızların erkeklerle yarışamadığını gösterdi. Dil, tarih, coğrafya,  sosyoloji, felsefe, biyoloji gibi sosyal derslerde de erkeklerin  kızlarla yarışamadığı ortaya çıktı. Dolayısıyla bu derslerin ayrı  yapılması, kız ve erkeklerin başarısını artırıyor.

    Karma eğitimin cinsel tacizlere zemin hazırladığı yapılan araştırmalarda ortaya çıktı. (3)

    Eğitimciler olarak yeni milli eğitim bakanından önemli ve sivil adımlar atmasını bekliyoruz. 

      Kaynaklar:

    1. Schul-Report, Eylül 1997, Bayern Kültür Bakanlığı dergisi.

    2. Prof. Thomas Schaefer, Schule Aktuel, Eylül 1997, Salvatorstr. 2. 80333 München

    3. Yüz Yılın Pedagojik Yanlışı Karma Eğitim, s.180, Nesil yayınları,  İstanbul 2001 (Yüz Yılın Pedagojik Yanlışı Karma Eğitim konusunda daha  fazla bilgi edinmek isteyenler 0212 444 2 4 14’ten kitabı temin  edebilirler. Kitabı özellikle eğitimcilere ve okullarda kızı olan  ailelere tavsiye ederim.)


                                                                                          Ali Erkan Kavaklı


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst