faris
Well-known member
Hadisi Şerif :
Resulullah (sav) bize Mekke'de sabah namazı kıldırdı. Mü'minun süresini kıraat buyurarak namaza başladı. Hz. Musa ve Harun'un zikrine gelince -veya Hz. İsa'nın zikrine, ravi burada tereddüt etti. Resullullah (sav)'ı bir öksürük tuttu, hemen rüküya gitti." (Hadis Buhari'de muallak olmuştur)
Ravi : Hz. Abdullah İbnu Saib
Kaynak :Buhari, Ezan 106, Müslim, Salat 163, (455), Ebu Davud, Salat 89, (648, 649), Nesai, İftitah 76, (2,176)
ﻭﻋﻦ ﻋﺒﺪاﻟﻠّﻪ ﺑﻦ اﻟﺴﺎﺋﺐ ﺭَﺿِﻲَ اﻟﻠّﻪُ ﻋَﻨْﻪ ﻗﺎﻝ: ]ﺻَﻠّﻰ ﻟَﻨﺎ ﺭَﺳﻮﻝُ اﻟﻠّﻪ # اﻟﺼُّﺒْﺢَ ﺑِﻤَﻜَّﺔَ ﻓَﺎﺳْﺘَﻔْﺘَﺢَ ﺳُﻮﺭَﺓَ اﻟﻤُﺆﻣِﻨﻴﻦَ ﺣَﺘَّﻰ ﺇﺫَا ﺟَﺎءَ ﺫِﻛْﺮَ ﻣُﻮﺳﻰ ﻭَﻫﺮُﻭﻥَ ﺃﻭْ ﺫِﻛْﺮُ ﻋِﻴﺴﻰ ﺷﻚ اﻟﺮاﻭﻯ ﺃﺧَﺬَﺗْﻪُ ﺳَﻌْﻠَﺔٌ ﻓَﺮَﻛَﻊَ[. ﺃﺧﺮﺟﻪ اﻟﺨﻤﺴﺔ ﺇ اﻟﺘﺮﻣﺬﻱ، ﻭﻫﺬا ﻟﻔﻆ اﻟﺒﺨﺎﺭﻯ، ﻟﻜﻨﻪ ﺃﺧﺮﺟﻪ ﺗﻌﻠﻴﻘﺎً .
Açıklama :
1-Bu rivâyet, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın namaz esnasında sûreyi yarıda kestiğini ifade etmektedir. Bunu esas alan bir kısım âlimler: Hadiste kırâati yarıda kesmeye ve sûrenin sadece bir kısmını okumaya cevaz vardır" demiştir. İmam Mâlik'e göre bu mekruhtur. Bazı âlimler sûre içerisinde Hz. Musa ve Hz. Harun'la ilgili zikir, âyet ortasında olması sebebiyle, namazda âyetin de kesilebileceğini söylemiştir. Bunun mekruh olduğunu da söyleyenler olmuş ise de kerâhete delâlet edecek bir karîne gösterememişlerdir. Buna karşılık cevaz ifade eden deliller çoktur. Ancak şunu ada kaydedelim ki -Nevevî'nin belirttiğine göre- uzun bir sûreden yarım okumaktansa kısa bir sureyi tam okumak efdaldir. Çünkü, okuyan için müstehab olanı, birbiriyle irtibatlı olan kelâmın başından başlayıp sonunda durmasıdır. Uzun sûrelerden irtibatlı kısımları herkes bilemez. Öyle ise irtibatsız bir yerde durmaktan kaçınabilmek için kısa bir sureyi tam okumak mendubtur.
2- Hadisten, ayrıcagalebe çalması halinde- öksürüğün namazı bozmayacağı hükmü de çıkarılmıştır. İbnu Hacer: "Öksürük geldiği zaman kırâatı terketmek, öksürerek kırâate devam etmekten evlâdır, hatta uzun okunması efdal olan namazlarda kırâat hafifletilmiş bile olsa" der.
HAdisi serif aciklamali arapca turkce metin
Resulullah (sav) bize Mekke'de sabah namazı kıldırdı. Mü'minun süresini kıraat buyurarak namaza başladı. Hz. Musa ve Harun'un zikrine gelince -veya Hz. İsa'nın zikrine, ravi burada tereddüt etti. Resullullah (sav)'ı bir öksürük tuttu, hemen rüküya gitti." (Hadis Buhari'de muallak olmuştur)
Ravi : Hz. Abdullah İbnu Saib
Kaynak :Buhari, Ezan 106, Müslim, Salat 163, (455), Ebu Davud, Salat 89, (648, 649), Nesai, İftitah 76, (2,176)
ﻭﻋﻦ ﻋﺒﺪاﻟﻠّﻪ ﺑﻦ اﻟﺴﺎﺋﺐ ﺭَﺿِﻲَ اﻟﻠّﻪُ ﻋَﻨْﻪ ﻗﺎﻝ: ]ﺻَﻠّﻰ ﻟَﻨﺎ ﺭَﺳﻮﻝُ اﻟﻠّﻪ # اﻟﺼُّﺒْﺢَ ﺑِﻤَﻜَّﺔَ ﻓَﺎﺳْﺘَﻔْﺘَﺢَ ﺳُﻮﺭَﺓَ اﻟﻤُﺆﻣِﻨﻴﻦَ ﺣَﺘَّﻰ ﺇﺫَا ﺟَﺎءَ ﺫِﻛْﺮَ ﻣُﻮﺳﻰ ﻭَﻫﺮُﻭﻥَ ﺃﻭْ ﺫِﻛْﺮُ ﻋِﻴﺴﻰ ﺷﻚ اﻟﺮاﻭﻯ ﺃﺧَﺬَﺗْﻪُ ﺳَﻌْﻠَﺔٌ ﻓَﺮَﻛَﻊَ[. ﺃﺧﺮﺟﻪ اﻟﺨﻤﺴﺔ ﺇ اﻟﺘﺮﻣﺬﻱ، ﻭﻫﺬا ﻟﻔﻆ اﻟﺒﺨﺎﺭﻯ، ﻟﻜﻨﻪ ﺃﺧﺮﺟﻪ ﺗﻌﻠﻴﻘﺎً .
Açıklama :
1-Bu rivâyet, Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)'ın namaz esnasında sûreyi yarıda kestiğini ifade etmektedir. Bunu esas alan bir kısım âlimler: Hadiste kırâati yarıda kesmeye ve sûrenin sadece bir kısmını okumaya cevaz vardır" demiştir. İmam Mâlik'e göre bu mekruhtur. Bazı âlimler sûre içerisinde Hz. Musa ve Hz. Harun'la ilgili zikir, âyet ortasında olması sebebiyle, namazda âyetin de kesilebileceğini söylemiştir. Bunun mekruh olduğunu da söyleyenler olmuş ise de kerâhete delâlet edecek bir karîne gösterememişlerdir. Buna karşılık cevaz ifade eden deliller çoktur. Ancak şunu ada kaydedelim ki -Nevevî'nin belirttiğine göre- uzun bir sûreden yarım okumaktansa kısa bir sureyi tam okumak efdaldir. Çünkü, okuyan için müstehab olanı, birbiriyle irtibatlı olan kelâmın başından başlayıp sonunda durmasıdır. Uzun sûrelerden irtibatlı kısımları herkes bilemez. Öyle ise irtibatsız bir yerde durmaktan kaçınabilmek için kısa bir sureyi tam okumak mendubtur.
2- Hadisten, ayrıcagalebe çalması halinde- öksürüğün namazı bozmayacağı hükmü de çıkarılmıştır. İbnu Hacer: "Öksürük geldiği zaman kırâatı terketmek, öksürerek kırâate devam etmekten evlâdır, hatta uzun okunması efdal olan namazlarda kırâat hafifletilmiş bile olsa" der.
HAdisi serif aciklamali arapca turkce metin