Haydarpaşa garı

Kýrýk Testi

Well-known member
Anadolu-Bağdat Demiryolu başlangıcında bulunan Haydarpaşa Garı, bir kenarı kısa olmak üzere “U” şeklindedir. Şimdiki gar binası Haydarpaşa-İzmit Demiryolu hattının işletmeye açılmasından çok sonra inşâ olunmuştur. Haydarpaşa-İzmit hattı ise, 4 Ağustos 1871’de yapımına başlanmıştır.

22 Eylül 1872 tarihinde Haydarpaşa’dan başlayarak Anadolu yakasında ilk demiryolu yapımına Haydarpaşa-Pendik arasında başlandı. Bu işletme ertesi yıl İzmit’e kadar uzatıldı ve 9 Ağustos 1873’te İzmit’e varıldı.

27 Eylül ve 4 Ekim 1888 tarihli iki ferman ile hattın işletmesi Deutsche Bank’a verildi. 23 Mart 1889’da Haydarpaşa Garı yapımı için Almanlara imtiyaz verilmişti. Otto Ritter ve Helmuth Conu isimli iki Alman mühendis mimar tarafından, Haydarpaşa Garının plan-projesi ve kontrol mühendisliği yürütüldü.

Yaklaşık 11 sene sonra, 19 Ağustos 1908 tarihinde işletmeye açılan gar binasının bütün tesisleriyle tamamlanması 4 Kasım 1909 tarihinde gerçekleştirildi.

Bugünkü görkemli gar binası, 21 metre uzunluğunda 1700 adet meşe kazık üzerine oturtulmuştur. Denize çakılan kazıklar aracılığıyla denizle aynı seviyeye getirildikten sonra üzerine beton dökülmüş ve düz bir zemin elde edilmiştir. Bugün kapalı kısımlarla birlikte toplam arazi 3836 m2’dir. Temeline Hereke’den getirilen pembe granit, cephesine de Lefke civarından getirilen açık neftî, işlemesi kolay, hava tesirlerine dayanıklı bir taş kullanılmıştır.

Gar, Birinci Dünya Savaşı sırasında, 6 Eylül 1917 günü büyük bir sabotaja uğradı. Yedi saniye ara ile meydana gelen iki büyük patlama sonucunda, garda bulunan tamamen dolu bir banliyö treni ve bir tabur asker, feci suretle yanarak can verdi. Bu korkunç olay sonunda gar binasının büyük bir bölümü yandı. Patlama sonunda kısmen veya tamamen harap olan ambarlar, silolar, liman binaları ve gar daha sonra onarıldı.

Demiryolu hattının kullanıma açılmasından 10 yıl sonra, 1899 yılında, Haydarpaşa Limanı inşa ve işletme imtiyazı Anadolu Şimendiferler Kumpanyasına verildi. Bir sene sonra başlanan yapımı 1904 tarihinde tamamlandı.

Haydarpaşa Garı günümüzde de demiryolu ulaşımının en önemli hareket noktalarından birisidir.
 
Üst