T
Tevhid_Nur
Misafir
HİLAFET NEDİR?
Müslümanların din ve dünyâya âit işlerini İslâm dininin emir ve yasaklarına uygun bir şekilde yapabilmelerini te’min ve kontrol eden siyâsi teşekküle ‘’devlet’’denir.O teşkilatın başındaki idâreci şahsa da ’’halife’’ ünvânı verilmiştir.İslâm fukahâsı,devlet ve hılâfetle ilgili bütün hükümleri Kitap ve Sünnetten tesbit etmişlerdir.
Bu müctehid ulemâ,’’Ümmet için aynı anda iki halife olamaz’’demet sûretiyle,İslâm âleminde iki ayrı idâreci ve dolayısıyla da iki ayrı devlet olamayacağında ittifak etmişlerdir.
Bu fikre muhâlefet eden din âlimi de çıkmamıştır.
Bu hükümlerden anlaşılıyor ki:İslâm âleminde şeriat-ı garrânın hâkim olduğu yerde ’’tek devlet’’ vardır,ve onun başında da şer’i şartları taşıyan ve bütün ümmetin
kendisine itaat etmesi farz olan’’tek hâlife’’bulunur.
Târifi yapılan bu İslâm devletinin hâkimiyet sahasında coğrafi hudut olamayacağından,her Müslüman o devletin her yerine serbestçe gidebilir.Devlet içinde eyâlet vâlilerinin idâresine verilen ’’eyâlet hudutları’’ bulunmakla beraber,bunlar ümmetin işlerinin daha rahat görülebilmesi için konulmuş idâri ve şekli taksimattan ibârettir.
HALÎFE OLMA ŞARTLARI NELERDİR ?
Adına “halîfe’’ veyâ “imâm-ı âzam’’ da denilen devlet reisinin o makâma gelebilmesi için aşadaki şartları hâiz olması gerekir. Bu şartları fukahâ şöyle tesbît etmiştir:
“1- Tam bir velâyete sâhip olmak (Müslüman,hür,erkek,âkil ve bâliğ olmak).
“2- Adalet (kebâiri işlememek,sağaire de devâm etmemek).
“3- İlim (vazîfesine giren bütün işleri şer’î kaynaklardan çıkarabilecek bir müctehit olmak).
“4- Âzâ ve havasta selâmet (Devlet işlerini görmeye mâni maddî sakatlığı olmamak).
“5- Re’y sâhibi (Devlet idâresini yürütecek fikir ve tecrübe sâhibi olmak).
“6- Şecaat (Düşmanla harb ve ümmeti muhâfaza hususunda cesârete mâlik olmak).
“7- Kureyşî olmak (Neseb bakımından Kureyş soyundan olmak).’’ “El-Eimmetü mim kureyş…’’ hadîs-i şerîfî ile bu sâbittir
Kaynak:Tahşiye yayınları;Münâzarat risâlesi ve şerhi
HALÎFENİN VAZİFELERİ NELERDİR ?
“1- İcmâ-i ümmete uygun olarak dîni muhâfaza etmek. Dinde şüphesi olanlara ve bid’at ehline dinin hakîkatını delillerle açıklamak; yanlışta devâm edenlere gerekli şer’î cezâları tatbîk etmek.
“2- İhtilâflarda ve nizâlarda zulmü önlemek için dinin ahkâmını tatbîk etmek.
“3- İslâm devletinin sınırları içindeki raiyetin mal, can, nâmus ve her türlü yol emniyetini te’mîn etmek.
“4- Şerîatın katl, zina, içki, yol kesme v.b. suçlara verdiği had cezaların uygulanmasında titizlik göstermek.
“5- Müslümanların ve himâyelerindeki zimmîlerin mallarına ve canlarına kasdederek dini ortadan kaldırmaya teşebbüste bulunan düşmanlara karşı harb hazırlığı yapmak,kaleler ve engeller inşâ ettirmek.
“6- İslâmiyetin hakkâniyetini yeryüzünde hâkim kılmak için dâvette bulunarak, o kimselerle Müslüman olana veyâ haraç vermeyi kabûl edene kadar cihâd etmek.
“7- Zulüm ve tahakküm yapmadan Müslüman zenginlerden zekâtı, zimmîlerden cizyeyi, harbî kâfirlerden de ganîmeti toplamak,
“8- İhtiyâcı olanlara devlet hazinesinden âdilane vermek.
“9- Devlet işlerine emin ve ehliyetli kişileri tâyin etmek.
“10- Üzerine düşen devlet işlerini bizzat görmek.
Kaynak:Tahşiye yayınları;Münâzarat risâlesi ve şerhi
Müslümanların din ve dünyâya âit işlerini İslâm dininin emir ve yasaklarına uygun bir şekilde yapabilmelerini te’min ve kontrol eden siyâsi teşekküle ‘’devlet’’denir.O teşkilatın başındaki idâreci şahsa da ’’halife’’ ünvânı verilmiştir.İslâm fukahâsı,devlet ve hılâfetle ilgili bütün hükümleri Kitap ve Sünnetten tesbit etmişlerdir.
Bu müctehid ulemâ,’’Ümmet için aynı anda iki halife olamaz’’demet sûretiyle,İslâm âleminde iki ayrı idâreci ve dolayısıyla da iki ayrı devlet olamayacağında ittifak etmişlerdir.
Bu fikre muhâlefet eden din âlimi de çıkmamıştır.
Bu hükümlerden anlaşılıyor ki:İslâm âleminde şeriat-ı garrânın hâkim olduğu yerde ’’tek devlet’’ vardır,ve onun başında da şer’i şartları taşıyan ve bütün ümmetin
kendisine itaat etmesi farz olan’’tek hâlife’’bulunur.
Târifi yapılan bu İslâm devletinin hâkimiyet sahasında coğrafi hudut olamayacağından,her Müslüman o devletin her yerine serbestçe gidebilir.Devlet içinde eyâlet vâlilerinin idâresine verilen ’’eyâlet hudutları’’ bulunmakla beraber,bunlar ümmetin işlerinin daha rahat görülebilmesi için konulmuş idâri ve şekli taksimattan ibârettir.
HALÎFE OLMA ŞARTLARI NELERDİR ?
Adına “halîfe’’ veyâ “imâm-ı âzam’’ da denilen devlet reisinin o makâma gelebilmesi için aşadaki şartları hâiz olması gerekir. Bu şartları fukahâ şöyle tesbît etmiştir:
“1- Tam bir velâyete sâhip olmak (Müslüman,hür,erkek,âkil ve bâliğ olmak).
“2- Adalet (kebâiri işlememek,sağaire de devâm etmemek).
“3- İlim (vazîfesine giren bütün işleri şer’î kaynaklardan çıkarabilecek bir müctehit olmak).
“4- Âzâ ve havasta selâmet (Devlet işlerini görmeye mâni maddî sakatlığı olmamak).
“5- Re’y sâhibi (Devlet idâresini yürütecek fikir ve tecrübe sâhibi olmak).
“6- Şecaat (Düşmanla harb ve ümmeti muhâfaza hususunda cesârete mâlik olmak).
“7- Kureyşî olmak (Neseb bakımından Kureyş soyundan olmak).’’ “El-Eimmetü mim kureyş…’’ hadîs-i şerîfî ile bu sâbittir
Kaynak:Tahşiye yayınları;Münâzarat risâlesi ve şerhi
HALÎFENİN VAZİFELERİ NELERDİR ?
“1- İcmâ-i ümmete uygun olarak dîni muhâfaza etmek. Dinde şüphesi olanlara ve bid’at ehline dinin hakîkatını delillerle açıklamak; yanlışta devâm edenlere gerekli şer’î cezâları tatbîk etmek.
“2- İhtilâflarda ve nizâlarda zulmü önlemek için dinin ahkâmını tatbîk etmek.
“3- İslâm devletinin sınırları içindeki raiyetin mal, can, nâmus ve her türlü yol emniyetini te’mîn etmek.
“4- Şerîatın katl, zina, içki, yol kesme v.b. suçlara verdiği had cezaların uygulanmasında titizlik göstermek.
“5- Müslümanların ve himâyelerindeki zimmîlerin mallarına ve canlarına kasdederek dini ortadan kaldırmaya teşebbüste bulunan düşmanlara karşı harb hazırlığı yapmak,kaleler ve engeller inşâ ettirmek.
“6- İslâmiyetin hakkâniyetini yeryüzünde hâkim kılmak için dâvette bulunarak, o kimselerle Müslüman olana veyâ haraç vermeyi kabûl edene kadar cihâd etmek.
“7- Zulüm ve tahakküm yapmadan Müslüman zenginlerden zekâtı, zimmîlerden cizyeyi, harbî kâfirlerden de ganîmeti toplamak,
“8- İhtiyâcı olanlara devlet hazinesinden âdilane vermek.
“9- Devlet işlerine emin ve ehliyetli kişileri tâyin etmek.
“10- Üzerine düşen devlet işlerini bizzat görmek.
Kaynak:Tahşiye yayınları;Münâzarat risâlesi ve şerhi