Konuya cevap cer

Kaynaklar


    Ahmed el-Berâ el-Emiri, İbrahim ve Davetuhu, Cidde,1986.

    Aydın, Mehmed S., Din Felsefesi, İstanbul,1992.

    el-Alusi, Rûhü'I-meâni., I-XXX, Kahire, tarihsiz.

    Bediüzzaman Said Nursi, Mektuat, İstanbul, 1977.

    Bediüzzaman Said Nursi, Sözler. İstanbul, 1976.,

    Bilgiseven, Amiran Kurtkan, Sosyal İlimler Metodolojisi,  İstanbul, 1994.

    el-Gazzali, Ebu Hamid, el-Kıstasü'l-Müstakim, Kahire,  tarihsiz.

    İyibildiren, Ahmed, Kur'an'da İbrahim, (basılmamış doktora  tezi), Konya, 1990.

    Kılavuz, M.Saim, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve Kelâm'a  Giriş, İstanbul,1987.

    Kurtubi, el-Câmi li Ahkami'I-Kur'ân, I-XXX,  Beyrut,1988I1408.

    el-Matüridi, Ebû Mansur, Kitabu't-Tevhid, İstanbul, 1979.

    Mehran, Muhammed Beyyumi, Dirasatun Tarihiyyetun  Mine'l-Kur'ani'l-Kerim, Riyad,1980/1400.

    Meydan Laurus, İstanbul,1992.

    er-Razi, Fahreddin, Mefatihu'l-Gayb, I-XXXIII, Beyrut,  tarihsiz.

    Razi, Kelâm'a Giriş (el-Muhassal), trc.Hüseyin Atay, Ankara,  1978.

    Şehristani, el-Milel ve'n-Nihal, I-II. Kahire,1968.

    Yavuz, Yusuf Şevki, Kur'ân-ı Kerim'de Tefekkür ve Tartışma  Metodu, Bursa, 1983.

    Yazır, Elmalılı Hamdi, Hak Dini Kur'ân Dili, I-X,  İstanbul,1992.

    ez-Zebidi, Tecrid-i Sarih, terc. Kamil Miras, IX,  Ankara,1982.

    ez-Zemahşeri, el-Keşşaf, I-VI, Kahire, tarihsiz.

    


    Dipnotlar


    1. İslam literatüründe Hz. İbrahim "Peygamberlerin babası"  ünvanıyla anılmaktadır. Kelime anlamı itibariyle "İbrahim", "cemaatin babası"  demektir. Kesin olmamakla birlikte bazı kaynaklara göre M.Ö. 1263'te doğmuştur.  (bk. Meydan Laurus, IX, 350, Ahmet İyibildiren, Kur'an'da İbrahim, s. 33;  Muhammet Beyyumi Mehran, Dirasatun Tarihiyyetun mine'l-Kur'an'l-Kerim, s.  121-127).

    2. el-Bakara (2), 111.

    3. el-Enbiya (21), 52.

    4. en-Nisa (4), 125.

    5. er-Razi, Mefatihu'l-gayb, XI, 57.

    6. Bakara (2), 128.

    7. Bakara (2), 129.

    8. Bakara (2), 133.

    9. En'am (6), 79.

    10. En'am (6), 74.

    11. İslam kaynaklarına göre, peygamberlerin herbiri bazı  özellikleri ile diğerlerinden farklıdır. Mesela Allah ile doğrudan konuşma  şerefine nail olduğu için Hz. Musa'ya "Kelimullah", babasız yaratıldığı için Hz.  İsa'ya "ruhullah", Hz. Muhammede (a.s.m.) "Habibullah" denildeği gibi, Hz.  İbrahim'e (a.s.) "Halilullah" denilmiştir. Bu ünvanın kendisine veriliş sebebi,  insanlara iyiliklerde bulunduğu halde karşılık beklememesidir (bk. ez-Zebidi,  Tecrid-i Sarih, terc. Kâmil Miras, IX, 107)

    12. en-Nisa (4), 125.

    13. bkz. Elmalılı Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'an Dili, III,  449; Haniflik ve Sabiilik konusunda bkz. Şehristani, el-Milel ve'n-Nihal, II,  35.

    14. Meryem (19), 42-48.

    15. krş. el-Matüridi, Kitabü't-tevhid, 102.

    16. el-Ankebut (29), 17.

    17. Razi, a.g.e., XXII, 180.

    18. Amiran Kurtkan Bilgiseven, Sosyal İlimler Metodolojisi,  s. 18; krş. el-Matüridi, Kitabu't-tevhid, 102.

    19. el-En'am (6), 74-79. (Kur'ân meâllerini yazan bazı  zatlar, Hz. İbrahim'in, başta tevhide inanmadığını, yıldızların, ayın, güneşin  zail olduğunu anlayınca inanmaya başladığını söylemiş ve ayetlere öylece meal  vermişlerdir. Bu düşünceyi doğru görmemekteyiz. Hz. İbrahim'in ömrünün en küçük  bir kısmını dahi küfürde geçirdiği kanaatinde değiliz. Burada muhataplarını ikna  etmek için edebi bir sanat kullanmaktadır. Yani sizin taptığınız "yıldız" işte  sizin de gördüğünüz gibi zaildir. "Bu beni yaratmış olabilir mi? siz söyleyin"  diyerek onları imana davet etmektedir. Onun için ilk ayetin mealini soru  işaretiyle verdik.)

    20. bkz. Bediüzzaman, Sözler, s. 89.

    21. Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, s. 44.

    22. el-En'am (6), 74 vd.

    23. Razi, Kelâm'a Giriş, trc. Hüseyin Atay, s. 137.

    24. bkz. Yusuf Şevki Yavuz, Kur'ân-ı Kerim'de Tefekkür ve  Tartışma Metodu, s. 176.

    25. Bakara (2), 260.

    26. el-Alusi, III, 27.

    27. ez-Zemahşehri, el-Keşşaf, I, 392; el-Alusi, a.g.e., III,  30-31; bunların hangi kuşlar olduğu ve niçin o kuşların tercih edildiği  hususunda bkz. Razi, a.g.e., VII, 40-41.

    28. bkz. A. Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslam Akaidi ve  Kelâm'a Giriş, s. 35.

    29. Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, s. 121.

    30. Mehmet S. Aydın, a.g.e., s. 286.

    31. Zemahşehri, el-Keşşaf, I, 392-393.

    32. Razi, a.g.e., VII, 39.

    33. ez-Zuhruf (43), 26; el-En'am (6), 74.

    34. el-Enbiya (21), 62-63.

    35. el-Enbiya (21), 66-67.

    36. es-Saffat (37), 84-100.

    37. Kurtubi, el-Câmi li ahkami'l-Kur'ân, XI, 198.

    38. Ahmed el-Berâ el-Emiri, İbrahim ve Davetuhu, s. 84.

    39. el-Alusi, Ruhu'l-Meani, III, 18-19.

    40. el-Bakara (2), 258.

    41. bkz. el-Alusi, a.g.e., III, 19.

    42. Razi, a.g.e., VII, 24-25

    43. Bediüzzaman Said Nursi, Mektubat, s. 221.

    44. Elmalılı Hamdi Yazır, a.g.e., II, 177.

    45. bkz. el-Kurtubi, III, 186.

    46. Razi, a.g.e., VII, 26.

    47. Razi, a.g.e., VII, 24; bk. Mülk (67), 2.

    48. Razi, a.g.e., VII, 24; krş. el-Alusi, a.e., III, 17.

    49. el-Gazzali, el-Kıstas, s. 30-32.

    50. bkz. el-Alusi, Ruhu'l-Meani, III, 15.



KPR - Aylk Fikir Dergisi

Kış'96 Sayısı


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst