Konuya cevap cer

İnsan cismen küçük, zaîf ve âciz olmakla beraber, hayvanattan addedildiği halde, pek yüksek bir ruhu taşıyor ve pek büyük bir istidada mâliktir ve hasredilmeyecek derecede meyilleri vardır ve gayr-ı mütenahî emeller sahibidir ve addedilemez fikirleri vardır ve gayr-ı mahdud şeheviye ve gazabiye gibi kuvveleri vardır ve öyle acaib bir yaratılışı vardır ki, sanki bütün enva' ve âlemlere fihriste olarak yaratılmıştır.


İşte böyle bir insanın o yüksek ruhunu inbisat ettiren, ibadettir; istidadlarını inkişaf ettiren, ibadettir; meyillerini temyiz ve tenzih ettiren, ibadettir; emellerini tahakkuk ettiren ibadettir; fikirlerini tevsi' ve intizam altına alan, ibadettir; şeheviye ve gazabiye kuvvelerini hadd altına alan, ibadettir; zahirî ve bâtınî uzuvlarını ve duygularını kirleten tabiat paslarını izale eden, ibadettir; insanı mukadder olan kemalâtına yetiştiren, ibadettir; abd ile Mabud arasında en yüksek ve en latif olan nisbet, ancak ibadettir. Evet kemalât-ı beşeriyenin en yükseği, şu nisbet ve münasebettir.


İhtar: 

İbadetin ruhu, ihlastır. İhlas ise, yapılan ibadetin yalnız emredildiği için yapılmasıdır. Eğer başka bir hikmet ve bir faide ibadete illet gösterilse, o ibadet bâtıldır. Faideler, hikmetler yalnız müreccih olabilirler, illet olamazlar.



Said Nursi



Şahsî: Şahsa ait, kişiyle ilgili, kişisel.

Kemalât: Kemaller, mükemmellikler, olgunluklar, üstünlükler.

Cismen: Cisim olarak.

Hayvanat: Hayvanlar.

İstidad: Kabiliyet, yetenek.

Mâlik: Sahip.

Gayr-ı mütenahî: Sonsuz, nihayet bulmaz, bitmez.

Emel: Ümit, kuvvetli istek, ummak.

Gayr-ı mahdud: Sınırsız, sonsuz, sayısız.

Şeheviye: Şehvetle ilgili.

Gazabiye: Hiddetle ilgili, öfke ile ilgili.

Enva': Nevler, türler, çeşitler.


İnbisat: Genişleme, yayılma, genleşme.

İbadet: Kulluk, Allah’ın(cc) emir ve yasaklarına uyma.

İstidad: Kabiliyet, yetenek.

İnkişaf: Açılma, meydana çıkma, gelişme, ilerleme.

Temyiz: Ayırmak, ayırt etmek, seçmek.

Tevsi': Genişletme.

Hadd: Sınır, hudud, çizgi.

Zahirî: Görünüşte olan, görünen, dış görünüşle ilgili.

Bâtınî: İçteki, görünmez içle ilgili.

İzale: Giderme, ortadan kaldırma.

Mukadder: Takdir edilmiş, belirlenmiş.


Hikmet: Gözetilen fayda ve gaye. İnsanın, mevcudatın hakikatlerini(gerçeklerini) bilip hayırlı işler yapmak sıfatı.

Faide: Fayda, yarar.

İllet: Asıl sebep, temel sebep.

Bâtıl: Asılsız, gerçek dışı, yalan ve yanlış.

Müreccih: Tercih eden, üstün tutan.


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst