Ana sayfa
Forumlar
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Blog
Neler yeni
Yeni mesajlar
Son aktiviteler
Giriş yap
Kayıt ol
Neler yeni
Ara
Ara
Sadece başlıkları ara
Kullanıcı:
Yeni mesajlar
Forumlarda ara
Menü
Giriş yap
Kayıt ol
Install the app
Yükle
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
İşaratü'l İcâz
Işarat-ül İ'caz
JavaScript devre dışı. Daha iyi bir deneyim için, önce lütfen tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
Çok eski bir web tarayıcısı kullanıyorsunuz. Bu veya diğer siteleri görüntülemekte sorunlar yaşayabilirsiniz..
Tarayıcınızı güncellemeli veya
alternatif bir tarayıcı
kullanmalısınız.
Konuya cevap cer
Mesaj
<blockquote data-quote="Ahmet.1" data-source="post: 567786" data-attributes="member: 1040028"><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'arial'"><span style="font-size: 12px"><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px">ﺷُﻬَﺪَٓﺍﺀَﻛُﻢْ </span></span><em>: İhtisası ifade eden şu izafe, </em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px">ﺷُﻬَﺪَٓﺍﺀَ </span></span><em>kelimesinin her üç manasına da bakar. Şöyle ki:</em></span></span></span></p><p><span style="color: #000000"><span style="font-family: 'arial'"><span style="font-size: 12px"><em></em></span></span></span><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">1- Madem ki büyük edib ve hocalarınız vardır, tabiî aranızda irtibat, hürmet ve muhabbet vardır ve yanınızda hazır olup, gaib de değillerdir. Eğer onların bu dehşetli muarazaya kudretleri olsaydı, herhalde yardım edeceklerdi. Demek onlar da sizler gibi âcizdirler, kusurlarına bakmayınız.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">2- Muarazada sizleri destekleyecek, şehadet edecek her kim olursa olsun kabul ederiz, çağırınız. Amma onlar böyle bedih-ül butlan bir davada yalan şehadete cesaret edemezler.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">3- Mabud ittihaz ettiğiniz âliheleriniz nasıl size yardım etmiyorlar? Onları da çağırınız bakalım. Fakat onlarda can yok, şuurları da olmadığı gibi, hiçbir şeye de kàdir değillerdir. Onları da mazur görünüz.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">Yani: Allah'tan maada. Bu kayıd, şühedanın birinci manasına göre tamimi ifade eder. Yani: "Allah'tan maada, dünyada ne kadar erbab-ı fesahat varsa çağırınız." Şühedanın ikinci manasına nazaran, aczlerine işarettir. Çünki bir mes'elede âciz ve mağlub olan, yemin eder, şahidleri gösterir. Bu, âcizler için bir usûldür. Şühedanın üçüncü manasına göre, onların Resul-ü Ekrem ile muarazaları, âdeta şirk ile tevhid veya cemadat ile Hâlık-ı Arz ve Semavat arasında bir muaraza olduğuna işarettir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Bu cümle, "Biz istersek Kur'anın mislini yaparız" diye evvelce sarfettikleri sözlerine işarettir. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Ve keza onların yalancı olduklarına bir ta'rizdir. Yani: Sıdk erbabı değilsiniz, ancak safsatacı adamlarsınız. Evet siz hakkı taleb ederken rayb, şübhe kuyusuna düşmediniz; ancak rayb, şekk ve şübhelere koşarken içine düşmüş kafasız adamlarsınız.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><strong><span style="font-family: 'arial'">İhtar: </span></strong></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesinin ceza-üş şartı, mâkablinin hülâsasıdır. Takdir-i kelâm: </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">Yani: "Sözünüzde sadık olsaydınız, yapacaktınız."</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ ﻭَﻟَﻦْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ</span></span></span><em></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span><span style="font-family: 'arial'">Arkadaş! </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesi, onların aleyhine bir kıyas-ı istisnaîyi tazammun etmiştir. O kıyasın suret-i teşekkülü: "Eğer sadık olsaydınız yapacaktınız; lâkin yapamadınız, öyle ise sadık değilsiniz." Fakat Kur'an-ı Kerim, mukaddeme-i istisnaiye yerinde, yani "Lâkin yapamadığınız"a bedel,</span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ilââhir cümlesini, şekki ifade eden </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ile söylemiştir. Bunun esbabı ise, onların "yapacağız" diye ettikleri zannı bir derece okşamak içindir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Ve keza o kıyasın neticesi olan "sadık değilsiniz" yerine de, o neticenin üçüncü derecede lâzımının illeti olan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">söylemiştir. Takdir-i kelâm: "Eğer sadık olsaydınız yapacaktınız, lâkin yapamadınız. Öyle ise sadık değilsiniz. Öyle ise hasmınız olan Resul-ü Ekrem sadıktır. Öyle ise Kur'an, mu'cizdir. Öyle ise iman ve tasdikiniz lâzımdır ki, ateşe düşmeyesiniz." </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> Bu emr-i İlahî, onlara yapılan tehdidleri dehşetlendiriyor.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesindeki </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">kelimesi, fiil-i muzaridir. Bu fiil zaman-ı hal ile istikbal arasında müşterektir. Huruf-u şartiyeden olan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">zaman-ı halden istikbal dağlarına atıyor. Huruf-u câzimeden olan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟَﻢْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">istikbalden mazi derelerine fırlatıyor. Zavallı </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">her iki edatın ellerinde top gibi oyuncak olmuştur. Bu edatların bu vaziyetleri zihinleri hem maziye, hem istikbale gönderiyor ki; maziyi süslendiren belig hitabeleri, altun ile yazılan muallakatları, Kur'anın yakınına bile gelemediklerini görsünler. O sahifeyi gördükten sonra, istikbal sahifesini de ona kıyas etsinler. </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">nun </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺗَﺎْﺗُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">kelimesine tercihinde, iki nükte vardır:</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Birisi: Kur'anın i'cazı, onların aczindendir. Aczleri ise, eserden olmayıp fiilden olduğuna işarettir. Yani aczlerinin menşei; Kur'anın misli değildir, o misli yapmaktandır.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">İkincisi ise: İlm-i Sarf'ta </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻑ ﻉ ﻝ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">bütün fiillerin terazisi olduğu gibi; üslûblarda da uzun hikâyeleri, işleri, vakıaları, kıssaları bir lafız ile ifade eden bir fezlekedir. Sanki kinaye kabîlinden cümleleri tabir eden bir zamirdir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَﻟَﻦْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">daki </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟَﻦْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">huruf-u nâsibeden olup, dâhil olduğu fiili istikbale nakleder, müekked veya müebbed olarak istikbalde nefyeder. Demek bu cümlenin kaili, pek büyük bir itminan ve ciddiyet ile, şekk ve şübhe etmeyerek bu hükmü vermiştir. Bundan anlaşılır ki, o zâtın işlerinde hile yoktur. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">S- </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">İttika ile tecennüb, ikisi de bir manayı ifade ederler. İttikanın tecennübe cihet-i tercihi nedir?</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">C- Evet ittika, imana tâbidir. Yani ittika, iman olduktan sonra husule gelir. Tecennübde bu tebaiyet yoktur. Binaenaleyh ittika kelimesi imanı andırır ve ittika lafzıyla, imana îma ve işaret edilebilir. Fakat tecennüb kelimesi bu işi göremez. Bunun içindir ki, </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">nun hakikî cezası olan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍَﻣَﻨُﻮ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ﺍ nun yerinde </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺗَﺠَﻨَّﺒُﻮﺍ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> ya tercihan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ihtiyar ve ikame edilmiştir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Nârın </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍﻝ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ile tarifi, nârın ma'hudiyet ve malûmiyetine işarettir. Çünki enbiya-i izamdan işitilmek suretiyle, zihinlerde malûmiyeti takarrur etmiştir.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"><strong>S- </strong></span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍَﻟَّﺘِﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">esma-i mevsuledendir. "Sıla" dâhil olduğu cümlenin evvelce malûm olduğunu iktiza eder. Halbuki sılası olan </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ</span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'"> evvelce muhatablara malûm değilmiş?</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"><strong>C-</strong> </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻧَﺎﺭًﺍ ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">âyeti bu âyetten evvel nâzil olduğuna nazaran muhatablar ondan kesb-i malûmat ettiklerine binaen, burada </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">ile </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍَﻟَّﺘِﻰ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">arasında tavsif muamelesi yapılmıştır.</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">: Bu kayıdlardan maksad, tehdiddir. Tehdidlerin te'kid ve teşdid edildiğine binaen, burada </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍﻟﻨَّﺎﺱ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">kelimesiyle te'kid edilmiştir; </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺣِﺠَﺎﺭَﺓ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">lafzıyla da teşdid ve tevbih edilmiştir. Şöyle ki:</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">"Menfaat, necat ümidiyle taştan mamul mabud ittihaz ettiğiniz sanemler, size tazib âleti, yani sizi yandırıp yakan ateşe odun olmuşlardır. Zavallılar! Ne için bunu düşünmüyorsunuz?"</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"><strong>S-</strong> </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">Cümlede makamın iktizası hilafına </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟَﻜُﻢْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">yerine </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">denilmesi neye binaendir?</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">C- Evet Kur'an-ı Kerim'in takib ettiği usûl, alelekser âyetlerin sonunda küllî kaideleri, fezlekeleri söylediğine göre, Kur'an-ı Kerim onların Cehennemlik olduklarını isbat eden delilin ikinci mukaddemesine işaret etmek üzere, ism-i zahiri zamir yerine, yani </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">cümlesini </span></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﻟَﻜُﻢْ </span></span></span><em><span style="font-family: 'arial'">yerine ikame ile tamim yapmıştır. </span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'">Takdir-i kelâm:</span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em></em><span style="color: #a52a2a"><span style="font-size: 18px"><span style="font-family: 'arial'">ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟَﻜُﻢْ ﻟِﺎَﻧَّﻜُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﻭَﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ</span></span></span><em></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span></em></span></span></p><p><span style="font-size: 12px"><span style="color: #000000"><em><span style="font-family: 'arial'"></span><span style="font-family: 'arial'">Yani: "Siz Cehennemliksiniz, zira kâfirlerdensiniz. Cehennem de kâfirler içindir."</span></em></span></span></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ahmet.1, post: 567786, member: 1040028"] [COLOR=#000000][FONT=arial][SIZE=3][COLOR=#a52a2a][SIZE=5]ﺷُﻬَﺪَٓﺍﺀَﻛُﻢْ [/SIZE][/COLOR][I]: İhtisası ifade eden şu izafe, [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5]ﺷُﻬَﺪَٓﺍﺀَ [/SIZE][/COLOR][I]kelimesinin her üç manasına da bakar. Şöyle ki: [/I][/SIZE][/FONT][/COLOR][SIZE=3][COLOR=#000000][I] [FONT=arial]1- Madem ki büyük edib ve hocalarınız vardır, tabiî aranızda irtibat, hürmet ve muhabbet vardır ve yanınızda hazır olup, gaib de değillerdir. Eğer onların bu dehşetli muarazaya kudretleri olsaydı, herhalde yardım edeceklerdi. Demek onlar da sizler gibi âcizdirler, kusurlarına bakmayınız. [/FONT] [FONT=arial]2- Muarazada sizleri destekleyecek, şehadet edecek her kim olursa olsun kabul ederiz, çağırınız. Amma onlar böyle bedih-ül butlan bir davada yalan şehadete cesaret edemezler. [/FONT] [FONT=arial]3- Mabud ittihaz ettiğiniz âliheleriniz nasıl size yardım etmiyorlar? Onları da çağırınız bakalım. Fakat onlarda can yok, şuurları da olmadığı gibi, hiçbir şeye de kàdir değillerdir. Onları da mazur görünüz. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻣِﻦْ ﺩُﻭﻥِ ﺍﻟﻠَّﻪِ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]Yani: Allah'tan maada. Bu kayıd, şühedanın birinci manasına göre tamimi ifade eder. Yani: "Allah'tan maada, dünyada ne kadar erbab-ı fesahat varsa çağırınız." Şühedanın ikinci manasına nazaran, aczlerine işarettir. Çünki bir mes'elede âciz ve mağlub olan, yemin eder, şahidleri gösterir. Bu, âcizler için bir usûldür. Şühedanın üçüncü manasına göre, onların Resul-ü Ekrem ile muarazaları, âdeta şirk ile tevhid veya cemadat ile Hâlık-ı Arz ve Semavat arasında bir muaraza olduğuna işarettir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Bu cümle, "Biz istersek Kur'anın mislini yaparız" diye evvelce sarfettikleri sözlerine işarettir. Ve keza onların yalancı olduklarına bir ta'rizdir. Yani: Sıdk erbabı değilsiniz, ancak safsatacı adamlarsınız. Evet siz hakkı taleb ederken rayb, şübhe kuyusuna düşmediniz; ancak rayb, şekk ve şübhelere koşarken içine düşmüş kafasız adamlarsınız. [/FONT] [B][FONT=arial]İhtar: [/FONT][/B][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesinin ceza-üş şartı, mâkablinin hülâsasıdır. Takdir-i kelâm: [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]Yani: "Sözünüzde sadık olsaydınız, yapacaktınız." [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ ﻭَﻟَﻦْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I] [FONT=arial] [/FONT][FONT=arial]Arkadaş! [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻛُﻨْﺘُﻢْ ﺻَﺎﺩِﻗِﻴﻦَ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesi, onların aleyhine bir kıyas-ı istisnaîyi tazammun etmiştir. O kıyasın suret-i teşekkülü: "Eğer sadık olsaydınız yapacaktınız; lâkin yapamadınız, öyle ise sadık değilsiniz." Fakat Kur'an-ı Kerim, mukaddeme-i istisnaiye yerinde, yani "Lâkin yapamadığınız"a bedel,[/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ilââhir cümlesini, şekki ifade eden [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ile söylemiştir. Bunun esbabı ise, onların "yapacağız" diye ettikleri zannı bir derece okşamak içindir. Ve keza o kıyasın neticesi olan "sadık değilsiniz" yerine de, o neticenin üçüncü derecede lâzımının illeti olan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]söylemiştir. Takdir-i kelâm: "Eğer sadık olsaydınız yapacaktınız, lâkin yapamadınız. Öyle ise sadık değilsiniz. Öyle ise hasmınız olan Resul-ü Ekrem sadıktır. Öyle ise Kur'an, mu'cizdir. Öyle ise iman ve tasdikiniz lâzımdır ki, ateşe düşmeyesiniz." [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] Bu emr-i İlahî, onlara yapılan tehdidleri dehşetlendiriyor. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesindeki [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]kelimesi, fiil-i muzaridir. Bu fiil zaman-ı hal ile istikbal arasında müşterektir. Huruf-u şartiyeden olan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]zaman-ı halden istikbal dağlarına atıyor. Huruf-u câzimeden olan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟَﻢْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]istikbalden mazi derelerine fırlatıyor. Zavallı [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]her iki edatın ellerinde top gibi oyuncak olmuştur. Bu edatların bu vaziyetleri zihinleri hem maziye, hem istikbale gönderiyor ki; maziyi süslendiren belig hitabeleri, altun ile yazılan muallakatları, Kur'anın yakınına bile gelemediklerini görsünler. O sahifeyi gördükten sonra, istikbal sahifesini de ona kıyas etsinler. [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]nun [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺗَﺎْﺗُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]kelimesine tercihinde, iki nükte vardır: [/FONT] [FONT=arial]Birisi: Kur'anın i'cazı, onların aczindendir. Aczleri ise, eserden olmayıp fiilden olduğuna işarettir. Yani aczlerinin menşei; Kur'anın misli değildir, o misli yapmaktandır. [/FONT] [FONT=arial]İkincisi ise: İlm-i Sarf'ta [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻑ ﻉ ﻝ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]bütün fiillerin terazisi olduğu gibi; üslûblarda da uzun hikâyeleri, işleri, vakıaları, kıssaları bir lafız ile ifade eden bir fezlekedir. Sanki kinaye kabîlinden cümleleri tabir eden bir zamirdir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَﻟَﻦْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]daki [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟَﻦْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]huruf-u nâsibeden olup, dâhil olduğu fiili istikbale nakleder, müekked veya müebbed olarak istikbalde nefyeder. Demek bu cümlenin kaili, pek büyük bir itminan ve ciddiyet ile, şekk ve şübhe etmeyerek bu hükmü vermiştir. Bundan anlaşılır ki, o zâtın işlerinde hile yoktur. S- [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]İttika ile tecennüb, ikisi de bir manayı ifade ederler. İttikanın tecennübe cihet-i tercihi nedir? [/FONT] [FONT=arial]C- Evet ittika, imana tâbidir. Yani ittika, iman olduktan sonra husule gelir. Tecennübde bu tebaiyet yoktur. Binaenaleyh ittika kelimesi imanı andırır ve ittika lafzıyla, imana îma ve işaret edilebilir. Fakat tecennüb kelimesi bu işi göremez. Bunun içindir ki, [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍِﻥْ ﻟَﻢْ ﺗَﻔْﻌَﻠُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]nun hakikî cezası olan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍَﻣَﻨُﻮ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ﺍ nun yerinde [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺗَﺠَﻨَّﺒُﻮﺍ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] ya tercihan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻓَﺎﺗَّﻘُﻮﺍ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ihtiyar ve ikame edilmiştir. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Nârın [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍﻝ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ile tarifi, nârın ma'hudiyet ve malûmiyetine işarettir. Çünki enbiya-i izamdan işitilmek suretiyle, zihinlerde malûmiyeti takarrur etmiştir. [/FONT] [FONT=arial][B]S- [/B][/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍَﻟَّﺘِﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]esma-i mevsuledendir. "Sıla" dâhil olduğu cümlenin evvelce malûm olduğunu iktiza eder. Halbuki sılası olan [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial] evvelce muhatablara malûm değilmiş? [/FONT] [FONT=arial][B]C-[/B] [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻧَﺎﺭًﺍ ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]âyeti bu âyetten evvel nâzil olduğuna nazaran muhatablar ondan kesb-i malûmat ettiklerine binaen, burada [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍﻟﻨَّﺎﺭَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]ile [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍَﻟَّﺘِﻰ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]arasında tavsif muamelesi yapılmıştır. [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻭَﻗُﻮﺩُﻫَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ ﻭَﺍﻟْﺤِﺠَﺎﺭَﺓُ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]: Bu kayıdlardan maksad, tehdiddir. Tehdidlerin te'kid ve teşdid edildiğine binaen, burada [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍﻟﻨَّﺎﺱ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]kelimesiyle te'kid edilmiştir; [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺣِﺠَﺎﺭَﺓ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]lafzıyla da teşdid ve tevbih edilmiştir. Şöyle ki: "Menfaat, necat ümidiyle taştan mamul mabud ittihaz ettiğiniz sanemler, size tazib âleti, yani sizi yandırıp yakan ateşe odun olmuşlardır. Zavallılar! Ne için bunu düşünmüyorsunuz?" [/FONT] [FONT=arial][B]S-[/B] [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]Cümlede makamın iktizası hilafına [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟَﻜُﻢْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]yerine [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]denilmesi neye binaendir? [/FONT] [FONT=arial]C- Evet Kur'an-ı Kerim'in takib ettiği usûl, alelekser âyetlerin sonunda küllî kaideleri, fezlekeleri söylediğine göre, Kur'an-ı Kerim onların Cehennemlik olduklarını isbat eden delilin ikinci mukaddemesine işaret etmek üzere, ism-i zahiri zamir yerine, yani [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]cümlesini [/FONT][/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﻟَﻜُﻢْ [/FONT][/SIZE][/COLOR][I][FONT=arial]yerine ikame ile tamim yapmıştır. Takdir-i kelâm: [/FONT] [/I][COLOR=#a52a2a][SIZE=5][FONT=arial]ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟَﻜُﻢْ ﻟِﺎَﻧَّﻜُﻢْ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ ﻭَﺍﻟﻨَّﺎﺭُ ﺍُﻋِﺪَّﺕْ ﻟِﻠْﻜَﺎﻓِﺮِﻳﻦَ[/FONT][/SIZE][/COLOR][I] [FONT=arial] [/FONT][FONT=arial]Yani: "Siz Cehennemliksiniz, zira kâfirlerdensiniz. Cehennem de kâfirler içindir."[/FONT][/I][/COLOR][/SIZE] [/QUOTE]
Adı
İnsan doğrulaması
Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Cevap yaz
Forumlar
Risale-i Nur Okuma ve Anlama
Risale-i Nur Külliyatı
İşaratü'l İcâz
Işarat-ül İ'caz
Bu site çerezler kullanır. Bu siteyi kullanmaya devam ederek çerez kullanımımızı kabul etmiş olursunuz.
Accept
Daha fazla bilgi edin.…
Üst