GÖNÜLSIZIM
Well-known member

Her şey Allah için malumdur, ama insanlar için belli değildir. Öyle ise insan açısından başı ve sonu belli olmayan bir alemin içindeyiz. İnsan, kaderin iradeye bakan boyutunu kendi çizer. Bu çizilen boyutu Allah’ın önceden bilmesi bu boyutu değersizleştirmiyor, sürprizini bozmuyor. Öyle ise insan canibinden belli bir durum yoktur ki, varlık manasız olsun.
Allah canibinden meseleye bakacak olursak, Allah bu mahlukatı kendi isim ve sıfatlarını görmek ve göstermek için yaratmıştır. Allah’ın isim ve sıfatları içinde sadece ilim sıfatı yok, diğer binlerce isim ve sıfatları da kendi mana ve hükmünü gerçek ve mevcut bir alemde sergilemek istiyor. Öyle ise Allah’ın her bir isim ve sıfatı kendini ilan ve izhar etmek için bu alemin yaratılmasını gerektiriyor.
Diğer bir husus; nasıl ki, insanın mahiyetinde her bir duygunun ayrı bir lezzeti ve ayrı bir keyfi varsa, -tabirde hata olmasın- Allah’ın şuunat denilen bir çok İlahi keyfiyetleri ve sıfatları vardır ki bunların da kendi şanına ve münezzehiyetine layık ve münasip bir şekilde lezzeti kudsiyeleri vardır.
İşte bu keyfiyet ve sıfatlar kainatın ve mahlukatın yaratılmasını iktiza ediyorlar ve kainat içinde değişimi ve hareketi lüzumlu kılıyorlar, her şeye sonsuz bir mana ve hikmet takıyorlar.
Nasıl ki, bir ressam, kendi resimlerini sergilemek için bir sergi açar. Bu sergide önce kendi aşina bakışı ile bir lezzet alması var, sonra başkaların takdir ve tahsin etmesinde de ayrı bir lezzet var. Her iki lezzet bu serginin açılmasını gerekli kılıyor. Aynı şekilde Allah, şu kainat sergisini kendi mukaddes nazarına ve sonra da başka nazarlara takdim etmek için ihzar ediyor, yaratıyor.
İnsan, küçük hevası ve basit duygularını şu kainatın yaratılış sebebi sayarsa ve öyle bakmaya çalışırsa elbette abes ve hikmetsizlik karmaşasına saplanır. Kainatın yaratılmasında insana bakmayan ve insanı ilgilendirmeyen milyarlarca sebepler ve hikmetler vardır. Biz bunları nazara almadan, sadece kendi basit hevamız eşliğinde mevcudatın yaratılmasına bakacak olursak, her şey çok abes ve saçma bir hale gelir.