Normal
Soru 7: Bir hadis-i şerifte bildirildiğine göre Muzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam, Efendimiz'e şöyle bir soru sorar: "Ya Rasullallah! Biz, hangi işi yapıyoruz? Olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi, yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi?" Efendimiz "Olup biten işi" diye cevap verir. Mecliste bulunan bir başkası kalkar ve "Öyleyse niye çalışılsın ki?" sorusunu ilave eder. Efendimiz'in bu soruya cevabı şu olur: "Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır." Bu cevaba göre insanın iradesi elinden alınmış değil midir? Cevap 7: Hadis-i şerifte insan iradesinin elinden alındığına delil olabilecek bir şey yok. Hadiseye bir bütün olarak baktığımızda anlatılan asıl mevzu ilm-i İlahi'nin takdiri, müsbet veya menfi bir ameli yapmaya niyet, kasd ve azim edenlerin sebeplerine uydukları takdirde muvaffak olacakları ve Allah'ın onların tercihleri istikametinde kolaylıklar ihsan edeceğidir. Çünkü İlahi irade, kulunun cüz'î irade ve ihtiyariyle murad ettiği şeyi yaratmayı murad buyurmuş ve kâinatta sistem bu esas üzerine kurulmuştur. Dünyanın imtihan meydanı olması da, ahirette hesap ve sorgunun bulunması da, cennet ve cehennemin, ceza ve mükâfatın varlığı da zaten bu sistemle izah edilebilir. (ahmet kurucan)
Soru 7: Bir hadis-i şerifte bildirildiğine göre Muzeyne veya Cüheyne kabilesinden bir adam, Efendimiz'e şöyle bir soru sorar: "Ya Rasullallah! Biz, hangi işi yapıyoruz? Olup bitmiş (levh-i mahfuza kaydı geçmiş) bir işi mi, yoksa (henüz levh-i mahfuza geçmemiş) şu anda yeni başlanacak olan bir işi mi?" Efendimiz "Olup biten işi" diye cevap verir. Mecliste bulunan bir başkası kalkar ve "Öyleyse niye çalışılsın ki?" sorusunu ilave eder. Efendimiz'in bu soruya cevabı şu olur: "Cennet ehli olanlara cennetliklerin ameli müyesser kılınır, ateş ehli olanlara da cehennemliklerin ameli müyesser kılınır." Bu cevaba göre insanın iradesi elinden alınmış değil midir?
Cevap 7: Hadis-i şerifte insan iradesinin elinden alındığına delil olabilecek bir şey yok. Hadiseye bir bütün olarak baktığımızda anlatılan asıl mevzu ilm-i İlahi'nin takdiri, müsbet veya menfi bir ameli yapmaya niyet, kasd ve azim edenlerin sebeplerine uydukları takdirde muvaffak olacakları ve Allah'ın onların tercihleri istikametinde kolaylıklar ihsan edeceğidir. Çünkü İlahi irade, kulunun cüz'î irade ve ihtiyariyle murad ettiği şeyi yaratmayı murad buyurmuş ve kâinatta sistem bu esas üzerine kurulmuştur. Dünyanın imtihan meydanı olması da, ahirette hesap ve sorgunun bulunması da, cennet ve cehennemin, ceza ve mükâfatın varlığı da zaten bu sistemle izah edilebilir. (ahmet kurucan)