Kalpten dinlemek

sevl

New member
Evliliğinde şiddetli fırtınalar ve süregelen geçimsizlik yaşayan adam, evini terk ederek annesinin evine gelmişti.Annesi ona sarıldı ve bir öğüt verdi.

"Git, eşinin söylediklerini dinle oğlum."

Adam annesinin öğüdünü tuttu;o akşam eve gittiğinde ,eşiniin söylediklerini dinlemeye başladı.
...Aradan kısa bir süre geçtikten sonra adam,yine aynı nedenle annesine geldi.Annesi bu kez oğluna şefkatle sarıldı ve onun saçlarını okşamaya başladı.sonra da kulağına, yeni bir öğüt fısıldadı:

Şimdi eve git ve eşinin sana söyleyemediği her sözcüğü dinle", dedi. "Çünkü sevgiye ulaşan yolun kapısının gerçek anahtarı, sevdiğini kulaklarından önce , kalbinle dinleyebilmektir....
 

sevl

New member
günümüzde evlenmek yok eylenmek var artık. kişilerin çok iyi seçim yapmaları lazım. oyuncak gibi olmuş. rabbim bilinçli nesil yetiştirmeyi nasip etsin. inşAllahuteala...
 

TaLHa

Nur-u Aynım
Yönetici
Bir zamanlar doğuda töre olan ve gelenek haline gelen bir dini vecibe olan görücü usulu evliliği ve başlık parasını kalkıp modern çağda olur mu böyle şeyler diyerek geriye bırakırsanız, sonra evlilik gibi kutsal bir mesele eylenmek demek elbette kaçınılmaz olacak..
 

Livza

Well-known member
Gorucu usulu artik bitme noktasinda bence erkek kardesim gorucu usulu bir evlilik istiyor siz bulun ben taniyim evleniyim diyen biri ama malesef bu zamanin sartlarina pek uymuyor.. artik umudu kesince kendi arayis icine girdi bu kezde kizlar hemen evlenmeyelim gezelim dusuncesinde oluyor, Allah yardimcilari olsun kardesimin ve bu dusuncedeki kisilerin..
 

Muvahhid1

Well-known member
Bir zamanlar doğuda töre olan ve gelenek haline gelen bir dini vecibe olan görücü usulu evliliği ve başlık parasını kalkıp modern çağda olur mu böyle şeyler diyerek geriye bırakırsanız, sonra evlilik gibi kutsal bir mesele eylenmek demek elbette kaçınılmaz olacak..


başlık parası sizce doğru birşey mıydı .. ? dini vecibelerimizde başlık parası değil mehir vardır ..
 

TaLHa

Nur-u Aynım
Yönetici
başlık parası sizce doğru birşey mıydı .. ? dini vecibelerimizde başlık parası değil mehir vardır ..

Mubarek başlık parası diye isimlendirilen mesele bizim sünneti seniyyemizde bulunan mehirdir diyebiliriz. Ancak bu dini vecibe adet ve örf haline gelmiştir, lakin bozuk zihniyetler bu meseleyi çağdışı bulmakta ve bazı ailelerin bu meseleyi ticaret haline getirmesi bu geleneğin yeni nesil tarafından yanlış anlaşılmasını sağlamaktadır. Başlık parasındaki maksad ve mana kız babası kızın çeyizini ve ihtiyaçlarını karşılaması için ve istikbalini sağlamlaştırmak adına damadın maddi durumuna uygun olan bedeldir. Yoksa parayı alıp kızını dımdızlak başından savmak değildir. Hem bu şekilde bir düşünce bizim insanımızı yanlış anlaşılmasına ve onları itham olmaz mı? Hangi baba kerimesinin boynu bükük yuvasından ayırabilir ki? İkinci bir husus ise yüksek mevlalar talep eden aileler zati dini vecibelerden ve vicdani dusturlardan bi haberler onlar için bu meseleyi karıştırmamalıyız.

İslam akaidinde mehirin çeşitleri ve şekilleri mevcuttur. Mesela geline, damatın ailesi tarafından takılan bütün takılar mehir hükmüne geçebilmektedir.

Şimdi başlık parasımı kaldı diyen modern kesimler sanki mehir mi veriyorlar.

Başlık parası erkeğe ve ailesine zor bu yüzden erkekler evlenemiyorlar diyor. Buda çok saçma ve gereksiz bir sebeb. Başlık parasını veremeyen mehiri nasıl verecek, düğünü ve diğer şeyler ve hakeza; hadi başlık almadın mehirde almadın bir sürü mesele maddiyata bağlı.

Ama diğer tarafdan bakalım başlık parasını attılar, mehir zati kıza veriliyor diye gelinde eşini bir şekilde idare ediyor. Düğün nişan geride kaldı onlarda yok, nikaha ne gerek var biz modern insanlarız de dedik. Sıra şimdi eylenmeye geldi..
 

Kýrýk Testi

Well-known member
Başlık parası mehir yerine geçer mi?

Bazı yörelerde kadının babası veya yakınları tarafından ağırlık, ana hakkı veya başlık parası adıyla erkek tarafından para alındığı ve bu paranın evlenecek kadına intikal ettirilmediği bilinmektedir.Bu mehir değildir ve bu gelenek İslama uygun değildir.Çünkü hür insan bir mal gibi satılamaz.Satılırsa alınan para helal değildir.

Diğer bir husus, evlenecek kadına intikal etmeyen bir para evliliği zorlaştıracağı gibi, kadını zor günlerinde mağdur bırakacaktır.Bu İslam dışı gelenek terk edilmelidir.

Kadın İlmihalinden alıntıdır.

Sizin dediğiniz gibi başlık parasının mehir yerine geçip kadına verildiğini şimdiye kadar duymamıştım ama eğer öyle bir gelenek varsa bunu mehir adlı altında yapmaları daha uygun ve sağlıklı olur kanaatindeyim.

Bizler gelenek ve görenekleri dinimizin emirleri ile aynı kefeye koyduktan sonra daha almamız gereken epey yol vardır demektir..
Diğer bir husus; inanın eğlenmek isteyen her türlü eğlenir zengin veya fakir dinlemez..
dua ile..
 
Son düzenleme:

TaLHa

Nur-u Aynım
Yönetici
Başlık parası ile alakalı ilhmihallerde kıssas yapılan husus hep kadının mal gibi satılamayacağı hususu. Yapılan bu kıssasın çok zararlı olacağını aklı selim mubarekler iyi anlayabilecektir.

Başlık parası mukayesesinin ehli sünnete göre çok iyi yapılması ve gelenk ve göreneklerimizi, örf ve adetlerimizin bizi yaşatacak kültürler olduğunu unutmamalıyız. Bunun için örfümüzde bulunan meselelerin tahlilleri bu kadar basit bir kıssas ile yapılamayacağını anlamamız gerekir.

Bu evlilik meselesinde bir başka boyut ise gelinin; kendi anne ve babasını eşinden daha öte görmesidir. Gelin ebeveynine gereken hürmet ve saygıda kusur etmemeli ancak bunu bahane ederek eşinede hürmetsizlik gösteremez. Yine Ebeveynler kızlarını dizlerinin başında olsun isterler ama bununda bir tahammül ve sınırını aşmamalıdır. Bu sınırların aşılması neticesinde bir çok eşlerin ayrıldığı malumdur.
 

Kýrýk Testi

Well-known member
Örf ve addetlerimizi yaşamaktan yanayız ançak islama'da pek uygun düşmeyeceğini düşündüğümüz örf ve addetleride bir kenara koymak en efdalıdır zannımca.

Hocam size saygımdan dolayı bu konuyu uzun uzadıya burda konuşmaktan yana değilim eğer sürçü lisan ettiysek affola..
Hakkınızı helal edin inşaallah..

Baki Selam ve Dua ile..
 
Son düzenleme:

yozgati

Well-known member
– Başlık, bugün oğlan tarafını yıkan kötü bir itiyat haline gelmiştir. Evlenen gençler, vermeye mecbur kaldıkları büyük yekûn tutan başlık parası yüzünden, borçla hayata başlıyorlar. Nişanlılık devresinde edilen bu borçları, evliliğin 3., hattâ 5. senesine kadar devam ettiğinden, hayatlarının en huzurlu olması gereken günlerini borç derdi içinde perişanlıkla geçiriyorlar. Bu ise, başlığın meşrûiyetini şüpheye düşürüyor; başlığı mehir’e benzetmekte isabet etmediğinizi isbat ediyor.

Bu dikkatli ve araştırıcı okuyucuma teşekkür ederim.

Bence çok hayatî bir mevzu üzerine eğilmiş, ilmî sayılacak bir muhakeme yürütmüştür. Hakikaten, bugün başlık parası yüzünden, birçok genç gurbet ellere düşmekte; büyük bir borçla hayata başlamak zorunda kalmaktadır. Bu, elbette akıl ve mantıkla izah edilecek bir davranış değildir. Hattâ buna, sadece oğlan tarafı değil, şuurlu kız tarafı da razı olamaz. Hiçbir baba, kızını, borçlu, fakir bir eve göndermek istemez. Ne var ki, Anadolu’muzun bazı yerlerinde son derece bâtıl bir âdet alıp yürümüştür:

– Falancanın kızı .............. liraya satılmış. Demek ki, çok itibarlı ve nüfuzlu bir aile kızıymış.

Yani kıza verilen parayla, itibar ve haysiyet ölçülüyor; ne kadar fazla parayla satılmışsa o kadar haysiyeti var olduğu kabûl ediliyor. Şüphesiz ki, bu anlayışın tesiri altında kalan kız babaları, istedikleri halde kızlarını, karşı tarafa daha kolay imkânla veremiyorlar. Çünkü o takdirde, kızın itibar ve kıymetsizliğinin ifadesi şeklinde bir değerlendirme meydana geliyor.

Bu yanlış takdir, elbette bir mazeret olamaz. Fiyata göre iyilik ve değerlilik ölçüsü pazarda satılan koyun ve keçide bahis mevzuu olur. İnsan için, bilhassa kadın için değer ölçüsü ise, İslâmiyet’ine bağlılığı, dindarlığı, ev işlerindeki becerikliliği ve ailesinin sosyal itibar ve şerefidir.

Şu iki maddeyi dikkatinize arzediyorum:

1 – Mehir meşrû bir karşılıktır. Bu paranın azamî veya asgarî miktarı, dinde sınırlandırılmış değildir. Daha ziyade bulunulan çevrenin tesbit ettiği örfe göre verilmektedir.

2 – Bu mehir, tamamiyle kızın hakkıdır. Kızın izni olmadan, babası da olsa harcama yapamaz. Hattâ bu paranın alınıp alınmaması, ne kadarı peşin, ne kadarı da evlendikten sonra alınması, çeyiz yapılıp yapılmaması hususlarını tamamen kız veya vekili tayin eder. Ana-baba, yani kızın velisi, kızın ricasına aykırı istekte bulunamaz.

İşte şu iki madde ile târif etmeye çalıştığım mehir, başlık mıdır, değil midir? Bu noktada ihtilâfa düşülmektedir. Şayet bugünkü başlıklar, adını değiştirmiş mehir ise; yani babanın değil, kızın, meşrû bir hakkı olduğu bilinerek, kız adına verilip alınıyorsa; bunun haram olduğunu söylemek mümkün değildir. Ancak, oğlan tarafının gücü yetmeyeceği miktarı istemenin doğru olmayacağı söylenebilir. Çünkü Resûlüllah Efendimiz:

– Mehrin en hayırlısı, ehven olanı yani ödemesi erkeğe en kolay gelenidir, buyurmuşlardır.

Kızın hakkı olan ve günümüzde başlık adı altında yanlış bir tatbikatın konusu olan mehri, tamamen ortadan kaldırmak değil, oğlan tarafını yıkan ifrat şeklinden kurtarmak şarttır. -Zaten mehir hakkının (kızın rızası olmadan) tamamen ortadan kaldırılması, şer’an da mümkün değildir.- Şayet başlık parası ortadan kalkacak olsa, Anadolumuzda nicelerinin, “Süleymaniye’de evlenir, Sultanahmet’te boşanır” sözünün tecellisine uğrayacaklarını söylemek, pek mümkündür. Başlık korkusudur ki, onları bir çatı altında yaşatmakta; yuvalarının bozulması önlenmektedir. Tarafları yıkmayacak, malî durumlarını sarsmayacak ölçüde başlık alınabilir. Tabili ki bahsettiğim bu başlık parası mehrin tarifi içine giren başlıktır. Yoksa kızın babasının veya akrabalarının kendi şahıslarına aldıkları ve kız için tek kuruşunu bile harcamadıkları başlık bedelleri, İslâmî bir âdet değildir ve mehir yerine de geçemez.
 
Üst