Kıymet binden bire nasıl düşüyor?
"Üçüncü hasâret: Bütün o kıymetdar cihâzât-ı insâniyeyi
hayvanlıktan çok aşağı bir derekeye düşürüp hikmet-i İlâhiyyeye iftira ve zulmettin." 6. söz den alıntı..
Yeteri kadar anlayamayan kardeşlerimiz olmuş umarım açıklayabiliriz..bütün o kıymettar cihazatın değerlerinin düşürülmesine bir örnek:
İnsan üzerinde kullanılması için hassas yapılmış ince ve keskin bir alettir neşter.. insan üzerinde kullanılacağından dolayı kullanan kişiye ve hastaya fazla zorluk ve zarar vermemesi için çok keskindir, neresi isteniyorsa o bölgeyi rahatça keser.. ve bu neşter kıymetlidir..
Şimdi siz bu hassas aleti alır bununla kömür ocağına girer kömür çıkarmaya çalışırsanız o kıymetli bıcağı kara kömüre vurursanız o neşteri amacı dışında kullanmış olursunuz ve o kıymetli alet tasarımına uygun olmayan işte çarçabuk yıpranır ve kıymeti de düşer..bu şekilde o ince hassas neşteri kaba kazma niyetine kullandınız..
İşte siz binler kıymeti olan bir aleti yapılış (yaratılış) amacı dışında kullandnız ve ali gayelerle üretilmiş(yaratılmış) aletleri adi işlerde zayi edip kıymetini binden bire düşürdünüz...
Mesela gözlerimiz Allah ın yeryuzundeki sanatlarını esmasını temaşa etmek için ve bizi bu şekilde Allah a yaklaştırması ve imanımızı katlaması için verilmişken biz onları harama bakma işinde kullanıyoruz ve bize veriliş gayesi ali bir gaye iken biz o kıymetli gözleri kendimize ahirette de dunya da da zarar verecek adi bir işte kullanıyoruz.. bu şekilde bizim gözümüzle bir hayvanın gözü arasında fark kalmamış oluyor.. alayı illiyundan taaa hayvan mertebesinden de aşağı esfeli safiline düşürmüş oluyoruz.. neden hayvandan da şağı şu yüzden; havanlara imtihan ve gunah yoktur yani haram yoktur dolayısıyla harama nazar da söz konusu değildir, hayvanlar gözlerini sadece hayatlarını idame ettirmek için kullanırlar.. biz insanlar gözlerimizi esma ı ilahiyeyi temaşa için kullanmaz sadece hayatımızı idame ettirmek için kullansak o zaman hayvan ın derecesine indirmiş oluruz bizim gözlerimiz ile hayvanların gözleri arasında fark kalmaz, eğer birde harama bakıyorsak o zaman hayvandan da aşağı indirmiş oluruz..
işte bize verilen bir cihazın yaratılış gayesine uygun kullanılmadığında kıymetinin alayı illiyundan esfeli safiline düştüğünü gördük.. yeryuzunde Allah ın sanatlarını görüp bizi tefekküre sevkeden imanımızın katlanmasına sebeb olan gözler nerde?? bunu yapmayıp harama bakmada kullanılan bize dunyada ve ahirette cürmler yükleyen bizi cehenneme yaklaştıran gözler nerde?
aynı şekilde bunu tüm azalara kıyas edebilirz.. dil ile ilgili de üstadın dediği gibi bu helaldir yiyebilrisin, bu haramdır yememelsin diyen matbahı ilahiyenin ali bir memuru nerde..? bu acıdır yeme bu tatlıdır ye diyen işkembenin adi bir bekçisi nerde?
işte biz ilki gibi dilimizi yaratılış amacına uygun kullanırsak kıymeti pek yüksektir
eğer yaratılış amacı dışında kullanırsak haram helal her şeyi dilimizle tadarsak o zaman eşşeğin dilinden farkı kalmaz çünkü eşşekte haram helal ayırmaz temiz necis ayırmaz ...... böylece dilimizin kıymeti ona yaptırdığımız iş nispetindedir... vesselam..
Bilal Fındıkçı
..
"Üçüncü hasâret: Bütün o kıymetdar cihâzât-ı insâniyeyi
hayvanlıktan çok aşağı bir derekeye düşürüp hikmet-i İlâhiyyeye iftira ve zulmettin." 6. söz den alıntı..
Yeteri kadar anlayamayan kardeşlerimiz olmuş umarım açıklayabiliriz..bütün o kıymettar cihazatın değerlerinin düşürülmesine bir örnek:
İnsan üzerinde kullanılması için hassas yapılmış ince ve keskin bir alettir neşter.. insan üzerinde kullanılacağından dolayı kullanan kişiye ve hastaya fazla zorluk ve zarar vermemesi için çok keskindir, neresi isteniyorsa o bölgeyi rahatça keser.. ve bu neşter kıymetlidir..
Şimdi siz bu hassas aleti alır bununla kömür ocağına girer kömür çıkarmaya çalışırsanız o kıymetli bıcağı kara kömüre vurursanız o neşteri amacı dışında kullanmış olursunuz ve o kıymetli alet tasarımına uygun olmayan işte çarçabuk yıpranır ve kıymeti de düşer..bu şekilde o ince hassas neşteri kaba kazma niyetine kullandınız..
İşte siz binler kıymeti olan bir aleti yapılış (yaratılış) amacı dışında kullandnız ve ali gayelerle üretilmiş(yaratılmış) aletleri adi işlerde zayi edip kıymetini binden bire düşürdünüz...
Mesela gözlerimiz Allah ın yeryuzundeki sanatlarını esmasını temaşa etmek için ve bizi bu şekilde Allah a yaklaştırması ve imanımızı katlaması için verilmişken biz onları harama bakma işinde kullanıyoruz ve bize veriliş gayesi ali bir gaye iken biz o kıymetli gözleri kendimize ahirette de dunya da da zarar verecek adi bir işte kullanıyoruz.. bu şekilde bizim gözümüzle bir hayvanın gözü arasında fark kalmamış oluyor.. alayı illiyundan taaa hayvan mertebesinden de aşağı esfeli safiline düşürmüş oluyoruz.. neden hayvandan da şağı şu yüzden; havanlara imtihan ve gunah yoktur yani haram yoktur dolayısıyla harama nazar da söz konusu değildir, hayvanlar gözlerini sadece hayatlarını idame ettirmek için kullanırlar.. biz insanlar gözlerimizi esma ı ilahiyeyi temaşa için kullanmaz sadece hayatımızı idame ettirmek için kullansak o zaman hayvan ın derecesine indirmiş oluruz bizim gözlerimiz ile hayvanların gözleri arasında fark kalmaz, eğer birde harama bakıyorsak o zaman hayvandan da aşağı indirmiş oluruz..
işte bize verilen bir cihazın yaratılış gayesine uygun kullanılmadığında kıymetinin alayı illiyundan esfeli safiline düştüğünü gördük.. yeryuzunde Allah ın sanatlarını görüp bizi tefekküre sevkeden imanımızın katlanmasına sebeb olan gözler nerde?? bunu yapmayıp harama bakmada kullanılan bize dunyada ve ahirette cürmler yükleyen bizi cehenneme yaklaştıran gözler nerde?
aynı şekilde bunu tüm azalara kıyas edebilirz.. dil ile ilgili de üstadın dediği gibi bu helaldir yiyebilrisin, bu haramdır yememelsin diyen matbahı ilahiyenin ali bir memuru nerde..? bu acıdır yeme bu tatlıdır ye diyen işkembenin adi bir bekçisi nerde?
işte biz ilki gibi dilimizi yaratılış amacına uygun kullanırsak kıymeti pek yüksektir
eğer yaratılış amacı dışında kullanırsak haram helal her şeyi dilimizle tadarsak o zaman eşşeğin dilinden farkı kalmaz çünkü eşşekte haram helal ayırmaz temiz necis ayırmaz ...... böylece dilimizin kıymeti ona yaptırdığımız iş nispetindedir... vesselam..
Bilal Fındıkçı
..