Konuya cevap cer

Cevap: Açıklamalı Risale Dersleri 52 - Din ve İlimle Meşgul Olanların Hediye Almaları





İstiğna: Cenab-ı  Hak’tan başka kimsenin minneti altına girmemek anlamına geliyor. Diğer  bir manası da gönül tokluğu ve elindekini kâfi bulmak demektir ki, güzel  ve övülmüş bir haslettir.


İstiğna prensibi hem  Üstad Hazretlerinin hem de Nur talebelerinin önemli bir kaide-i  hizmetidir. İstiğnanın en önemli sebebi;  ilmin ve iman hizmetinin  haysiyet ve kıymetini muhafaza etmektir. Üstad Hazretleri bu prensibin  hikmet ve gerekçelerini bahsin geçtiği yerde kafi derecede izah ediyor.

 

Özellikle memur ve zenginlere dikkat çekmesinin hikmetine Üstad Hazretleri kendisi şu şekilde işaret ediyor:


Ve  ehl-i ibadet ve salâhat dahi, ekser insanların aç kaldığı bu zamanda ve  çok karışmış ve haram ve helâl fark edilmeyecek bir tarzda gelmiş ve  şüpheli mal hükmünde ve mânen müşterek olan erzak-ı umumiyeden helâl  olmak için miktar-ı zaruret derecesine kanaat ediyorum diye bu mecburî  belâya bir riyazet-i şer’iye nazarıyla bakmaktır. Kader-i İlâhiyeye  karşı şekvayla değil, rızayla karşılamaktır.(2)





Bence  memuriyete veya imarete giren, yalnız hamiyet ve hizmet için  girmelidir. Yoksa, yalnız maişet ve menfaat için girse, bir nevi  çingenelik eder.(3)





Memurluk kamu hizmeti olduğu için,  sorumluluk ve veballeri çoktur. Az bir hata veya kusur çok büyük  veballeri ve sorumlulukları insanın üzerine yükler. Zira kamu hizmeti  denince, bütün milletin hak ve hukuku devreye girer. Suistimal, bütün  milletin hakkına ve hukukuna bir tecavüz sayılır. Bu yüzden memurluğa  giren birisin niyetinde ve aleminde hizmet ve millet için gayret  duygusunun hakim olması gerekir. Yoksa sadece geçimi ve menfaati için  memur olan adamda hizmet ve millet için çabalamak manası oluşmaz.  Memurluk vazifesi kişi üzerinde bir yük olması gerekirken, kişi memurluk  ve kamu üzerinde bir yük olur.


Halk arasında denildiği gibi “Devlete  arkanı  yasla, ondan sonra salla başı al maaşı…” mantığına Üstad  Hazretleri bu ibareler ile işaret ediyor. Kamu malını savsaklayıp,  peşkeş çekmek, suistimal edip rüşvet yemek ve verimsiz bir şekilde maaş  gününü beklemek gibi şartlardan dolayı memur maaşları şüpheli konumuna  giriyor.

 

Zenginlerin bir çoğu da zekatı tam  vermemesi ve faize direk ya da dolaylı olarak bulaşması sebebi ile helal  ticaretlerine haram karıştırıyorlar. İşte azimet ile hareket eden Üstad  Hazretlerinin özellikle memur ve zenginlerden hediyeyi kabul  etmemesinin sebebi bu gibi şeylerdir.

 

O hediyelerin Üstad Hazretlerine  dokunması ise, hastalanmak sureti iledir. Yani Üstad Hazretleri ne zaman  hediyeyi kabul edip ondan istifade etse şiddetli bir hastalığa  tutuluyor ki, kader ona hediyeyi almamasını bu suretle ihtar ediyor,  demektir.

 

 (2) bk. Kastamonıu Lâhikası, (95. Mektup)

 (3) bk. Münazarat, Sualler ve cevaplar.



Sorularla Risale | İkinci Mektub'un Beşinci Maddesinde Üstad; "Halkların malını, hususan zenginlerin ve memurların hediyelerini almaya mezun değilim. Bazıları bana dokunuyor." diyor, bunun sebebini açıklar mısınız?


Peygamber Efendimiz a.s.v.'ın kabri nerededir? (Sadece şehir adını küçük harfler ile giriniz)
Üst