Normal
Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...benim anladıgım da bir kanunu tatbik eden yoksa o kanun ortaya çıkmaz. ilmi bir vücudda kalır. bu yüzden kanun hakimsiz olmaz. yani kanunla hükmeden bir kuvvet olmazsa kanunun varlığı da bilinemez..bu kaideye göre kainatta hükümferma olan kanunların esasında bir tatbik eden vardır. yoksa o kanunlar kendileri harice çıkıp bir icraat ifa edemezler. bi iş yapamazlar. kanunun varlığı için bir hakim gereklidir. üstad bir kanun hakimsiz olmaz kaidesini allah ın varlığının zarureti vücubu için kullanmıştır.diğer taraftan o kanunla hükmeden kuvvet herhangi başıboş bir kuvvet olamaz. bilen ilim sahibi vaziyete hakim birisi ancak hükmeder. mesela bir ilçeyi mevcut kanunlarla yönetecek şahıs rastgele bir adam olamaz. emrinde ne kadar asker ve polis de olsa o kuvvet başıboş serseri bir kuvvettir. o kanunları bilen onlara vukufiyeti olan bir şahıs ancak hükmeder ki ona kaymakam denir. bu durum daire daire gider. ülkeyi yöneten hakim de daha alim ve vaziyete daha hakim bir zattir. işte kainatte hükmeden zat ne derece muktedir alim bir zat olmalıdır burdan anlaşılabilr.
Cevap: Hikmetteki Desâtir, Hükümette Nevâmis...
benim anladıgım da bir kanunu tatbik eden yoksa o kanun ortaya çıkmaz. ilmi bir vücudda kalır. bu yüzden kanun hakimsiz olmaz. yani kanunla hükmeden bir kuvvet olmazsa kanunun varlığı da bilinemez..
bu kaideye göre kainatta hükümferma olan kanunların esasında bir tatbik eden vardır. yoksa o kanunlar kendileri harice çıkıp bir icraat ifa edemezler. bi iş yapamazlar. kanunun varlığı için bir hakim gereklidir. üstad bir kanun hakimsiz olmaz kaidesini allah ın varlığının zarureti vücubu için kullanmıştır.
diğer taraftan o kanunla hükmeden kuvvet herhangi başıboş bir kuvvet olamaz. bilen ilim sahibi vaziyete hakim birisi ancak hükmeder. mesela bir ilçeyi mevcut kanunlarla yönetecek şahıs rastgele bir adam olamaz. emrinde ne kadar asker ve polis de olsa o kuvvet başıboş serseri bir kuvvettir. o kanunları bilen onlara vukufiyeti olan bir şahıs ancak hükmeder ki ona kaymakam denir. bu durum daire daire gider. ülkeyi yöneten hakim de daha alim ve vaziyete daha hakim bir zattir. işte kainatte hükmeden zat ne derece muktedir alim bir zat olmalıdır burdan anlaşılabilr.