Allah (cc) için Tanrı ifadesi kullanmak caiz mi

NuruAhsen

Sonsuz Temâþâ
Bir âyet-i kerimede "En güzel isimler Allah'ındır. Allah'a bu isimlerle dua ediniz"1 buyurulur. Bu âyet, Cenab-ı Hakkın birçok isimlerinin bulunduğuna işaret etmektedir. Her birisi güzel ve ulvî mânâlar ihtiva eden bu yüce isimlere "güzel isimler" mânâsında "Esmâü'1-Hüsnâ" denilmektedir. Bu İlâhî isimlerden bazıları şunlardır: "Vâhid, Evvel, Âhir, Zahir, Bari, Musavvir, Rahman, Rahîm, Hayy, Kayyum, Halım, Kerîm, Tevvâb, Rezzâk, Muhyî, Mümît."

Cenab-ı Hakkın isimlerinin tamamı kesin olarak bilinmemektedir. Bazı âlimler Esmâ-i Hüsnânın bin kadar olduğunu beyan ederler. Nitekim, Peygamberimiz (a.s.m.) Cevşenü'l Kebîr isimli hususî duasında Rabbine bin bir isim ve sıfatla niyaz etmektedir. Yine bazı ulema ise bu isimlerin dört bini bulduğu kanaatindedir. Bu isimlerin ise ekserisini sadece Cenab-ı Hak bilir. Bir kısmını melekler, diğer kısmını da meleklerle birlikte peygamberler bildiği gibi; mü'minler de Peygamberimizden öğrendikleri kadarıyla malûmat sahibidirler.

îbnî Mâce ve Tirmizi gibi hadis kitaplarında Esmâ-i Hüsnâ hakkında rivayet edilen hadis-i şeriflerde Peygamberimiz bu isimleri bir bir zikretmekte ve faziletini bildirmektedir. Esmâ-i Hüsnânın sayıldığı hadis-i şerifin baş kısmının meali şöyledir:

"Şüphesiz, Allah'ın doksan dokuz, yüzden bir eksik ismi vardır. Muhakkak Allah tektir, tek olanı sever. Kim o doksan dokuz ismi sayarsa veya ezberlerse Cenab-ı Hak onu Cennetle mükâfatlandırır."2

Ancak, bu müjdeye mazhar olmak için sadece isimleri sayıp ezberlemek kâfi gelmez. Bu İlâhî isimlerin içinde bulunan ve taşımış oldukları ulvî mânâları düşünüp, kâinat yüzündeki tecellî ve akislerini müşahede etmeyi de unutmamalıdır. Meselâ, Allah'ın Rezzak olduğunu bilip düşünerek rızık için endişeye kapılmamalı. Rızkı helâlinden aramalı, kanaatkar olmalı. Cenab-ı Hakkın sadece insanın kendisini değil, en küçük mikroptan file kadar, parmak kadar balıklardan tonlarca ağırlıktaki balinalara kadar milyarlarca canlının ve bitkinin rızıklarını hiç şaşırmadan, ihmal etmeden, en güzel bir şekilde ihsan ettiğini düşünüp tefekkür etmek Rezzâk ismini okumanın bir cihetidir.
Cenab-ı Hakkın isimleri tevkîfîdir, yani semavîdir. Bu isimlerin büyük bir kısmı Kur'ân-ı Kerimde zikredildiği gibi, geriye kalanlarını Peygamberimiz bildirmektedir.

Peygamberimiz de (a.s.m.) zikretmiş oldukları isimleri Rabbinden öğrenerek bildirdiğine göre, Cenab-ı Hak için bu isimlerin dışında bir isim kullanılmaz. Yani, Allah sadece Kur'ân'ında bildirdiği ve Habibine öğrettiği isimleriyle kendisine niyaz edilmesini istemektedir. Başta mealini verdiğimiz âyet-i kerime bu mânâya işaret etmektedir.
Cenab-ı Hakkın, söylendiği zaman kalb ve gönülleri dolduran ve kâinatı mânâlandıran "Allah" ismi-i celâli ve doksan dokuz mübarek ismi ve sıfatları bulunuyorken Onu başka uydurma isimlerle anmak ne kadar yakışıksız bir hareket olduğu açıktır. Bilhassa "Allah" ismini söylememek için ısrarla "tanrı" kelimesini kullanmak iyi niyetten kaynaklanan bir düşünce değildir. Çünkü esasen "tanrı" kelimesi, bir olan Allah'ı tanımayıp başka "uydurma" mabutlara isim olarak verilmiştir. "Yer tanrısı, gök tanrısı" gibi. Halbuki Cenab-ı Hakkın böyle bir isme ihtiyacı olmadığı gibi, kendi bildirdiği isimlerin dışında çağrılmamasını, dua ve niyaz edilmemesini istemektedir.

İsmi Ahmed olan bir insanı "ağaç" diye çağırsanız size ne kadar kızacağını, hattâ darılıp küseceğini; yanlışlıkla söylemişseniz hemen "Benim ismim ağaç değil Ahmed'dir" diyeceği kesindir. Bir kul olan insan kendi ismiyle çağrılmayıp başka uydurma bir isimle çağrıldığı zaman nasıl kızıyorsa; kâinatın Rabbi olan Yüce Allah, kullarının kendisini uydurma isimlerle çağırmasına, dua etmesine hiç rıza gösterir mi? Bir insanı kendi ismiyle çağırmaya dikkat eden insan, Cenab-ı Hakkı yüce isimleriyle çağırmazsa ne kadar anlayışsızlık gösterdiğini, ne kadar hata ettiğini artık anlamalı. Bilhassa "Allah" ismi celilî Allah'tan başka hiçbir mahluka verilmediği için de ismi âzam olmuştur. Bundan dolayı Kur'ân-ı Kerimde "Allah" lafz-ı celâli, müstakil olarak iki bin sekiz yüz küsur yerde geçmektedir.

Buna göre Tanrı kelimesi Allah lafzının yerini tutmaz. Ancak kişi isterse Allah'ı niyet ederek, bir yaratıcıyı kasdederek, İlah ya da Tanrı diyebilir.

1-Araf Sûresi, 180.
2-İbni Mâce, Dua, Dua: 10. Tirmizî, Dua: 83.
Mehmed PAKSU Meseleler ve Çözümleri 1
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
 

Niçün

Member
Bilhassa "Allah" ismini söylememek için ısrarla "tanrı" kelimesini kullanmak iyi niyetten kaynaklanan bir düşünce değildir.
Bu yazıyı yazan şahısın kendi kişisel düşüncesidir, hem böyle diyen birisine sorarlar, neye göre, hangi kıstasa göre kötü niyettir? bu niyet ölçücülüğü neye göre yapmaktadır?

Tanrı ifadesini kullanmak sizler için sakıncalı olabilir ama benim açımdan bir sakıncası yoktur. Türkçe olan bu ifadeyi bir Türk olarak kullanma hakkım vardır ve bu hakkı da sonuna kadar kullanırım. Sizler inancınız gereği Allah diyebilirsiniz buna sözüm yok ama Tanrı ifadesini de kötülemeye çalışmak anlamsızdır bence. Mehmet Akif Ersoy'da ''Hüda'' ifadesini kullanıyordu. Bu ifade de farsçadır arapça değil, esmaül hüsna'da yer almamaktada. Sanırım sorun ''Tanrı''nın Türkçe ''Hüda''nın ise Farsça olmasından kaynaklanıyor. İslamda arapça ve farsça kavramlar yer edinmiştir. Türkler ise bu dine geçtikten sonra arapça kavramları aldıkları gibi farsçadan da önemli ölçüde etkilenmişler, şimdilerde ise bu nedenden dolayı kendi dillerine ait olan bu kelimeyi kullanmıyorlar. Benim için hiçbir mahsuru yoktur.
 

Satuk Buðra Han

Well-known member
bizim eski atalarımız müsliman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı
belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı
ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile tengri dedikleri zaman zatı uluhiyeti kasdediyorlardı
bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini aldı ki aslında mabud demektir ve arapcadaki ilah'ın fransızcadaki diyo'nun farscadaki huda'nın karşılığı olan bir kelimedir

Ama hiç bir zaman Cenabı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami ismi zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.

Birde şu var Esma-i Hüsna Allah cc bütün isimleriyle zikir yapılır tesbihat yapılır amma tanrı tanrı diye ne zkir sölenir nede tesbihat yapılır yani aradaki fark bu kadar açık ve net aslında


Süleyman çelebi'de şu sözü ile çok güzel özetlemiş meseleyi

''Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok''
 

Niçün

Member
bizim eski atalarımız müsliman olmadan önce yaratıcı bir zata inanıyorlardı
belki kendilerine göre değişik tanrılarıda vardı
ama onlar daha çok kendi lehçeleri ile tengri dedikleri zaman zatı uluhiyeti kasdediyorlardı
bu kelime sonra biraz daha incelik kazandı tanrı şeklini aldı ki aslında mabud demektir ve arapcadaki ilah'ın fransızcadaki diyo'nun farscadaki huda'nın karşılığı olan bir kelimedir

Ama hiç bir zaman Cenabı Hakkın bütün Esma-i Hüsnasını cami ismi zat olan Allah kelimesinin karşılığı değildir.



Süleyman çelebi şu sözü ile çok güzel özetlemiş meseleyi

''Birdir ALLAH ondan artık tanrı yok''
Evet ama ben bunu kabul etmiyorum ve kabul etmeme nedenimi de biliyorsunuz. ''Hiçbir dine tabi değilim'' demek istemiyorum ikide bir. Çünkü böyle bir sitede olmak benim açımdan çok zor. Site ve sizler bana rahatsızlık vermiyorsunuz ama benim hiçbir dine tabi olmamamı sürekli belirtmem, sanki reklam yaftası gibi gelebilir herkese. Ama yönetim benim profilimin herhangi bir yerine dinsiz yazabilir. bunu ben yapmam ama yönetim yaparsa da ses çıkarmam ve hatta iyi olur derim.

Bu yüzden benim için Tanrı ifadesinin bir sakıncası yoktur ve zaten kullanıyorum.
 

ebrar172

Well-known member
Evet ama ben bunu kabul etmiyorum ve kabul etmeme nedenimi de biliyorsunuz. ''Hiçbir dine tabi değilim'' demek istemiyorum ikide bir. Çünkü böyle bir sitede olmak benim açımdan çok zor. Site ve sizler bana rahatsızlık vermiyorsunuz ama benim hiçbir dine tabi olmamamı sürekli belirtmem, sanki reklam yaftası gibi gelebilir herkese. Ama yönetim benim profilimin herhangi bir yerine dinsiz yazabilir. bunu ben yapmam ama yönetim yaparsa da ses çıkarmam ve hatta iyi olur derim.

Bu yüzden benim için Tanrı ifadesinin bir sakıncası yoktur ve zaten kullanıyorum.


Böyle birşeye gerek yok Niçün..
Yani nasıl ki bizim profillerimizde müslüman yazmıyorsa , sizin profilinizde dinsiz yazması abesle iştigal olur ancak..

Kaldı ki buraya isteyen her insan üye olabilir , dini inancı yada inançsızlığı üyelik şartlarında bir ön koşul olarak belirtilmemiştir . Tek önem arz eden mevzu saygı çercevesinde kimsenin kimseyi rahatsız etmemesi , rencide edici uslub kullanılmamasıdır..Edeb ve edebiyat uyumu elzemdir velhasıl..

İnsanları yaftalamak niyetinde olmadık hiç.Hem sizin de söylediğiniz gibi dinsiz oluşunuzu belirtiyorsunuz zaten . Bir vakit sonra insanlar sizi tanıdıkça bunu belirtmenize gerek kalmayacak diye düşünüyorum..

Hoşgeldiniz bu arada foruma , hayırlı olsun üyeliğiniz..
Selamlar..

 

Niçün

Member
Böyle birşeye gerek yok Niçün..
Yani nasıl ki bizim profillerimizde müslüman yazmıyorsa , sizin profilinizde dinsiz yazması abesle iştigal olur ancak..

Kaldı ki buraya isteyen her insan üye olabilir , dini inancı yada inançsızlığı üyelik şartlarında bir ön koşul olarak belirtilmemiştir . Tek önem arz eden mevzu saygı çercevesinde kimsenin kimseyi rahatsız etmemesi , rencide edici uslub kullanılmamasıdır..Edeb ve edebiyat uyumu elzemdir velhasıl..

İnsanları yaftalamak niyetinde olmadık hiç.Hem sizin de söylediğiniz gibi dinsiz oluşunuzu belirtiyorsunuz zaten . Bir vakit sonra insanlar sizi tanıdıkça bunu belirtmenize gerek kalmayacak diye düşünüyorum..

Hoşgeldiniz bu arada foruma , hayırlı olsun üyeliğiniz..
Selamlar..
Sağolun, teşekkürler:)
Evet, saygı önemlidir. Saygının olmadığı bir insan topluluğunda bir adım bile ileri gidilemez. Zaten bir fıkra vardır ya: Cehennemdeki Türk kazanında bekçi yokmuş, sebep ise Türklerin biri çıkıp kaçmaya yeltense diğeri onu çekermiş aşağı. Benim burada anladığım saygı eksikliğinden toplum olarak çok gerideyiz ve bu yüzden hep yerimizden sayıyoruz. Ve sorunlarımızda hiç bitmiyor malesef.
 

Satuk Buðra Han

Well-known member
Evet ama ben bunu kabul etmiyorum ve kabul etmeme nedenimi de biliyorsunuz. ''Hiçbir dine tabi değilim'' demek istemiyorum ikide bir. Çünkü böyle bir sitede olmak benim açımdan çok zor. Site ve sizler bana rahatsızlık vermiyorsunuz ama benim hiçbir dine tabi olmamamı sürekli belirtmem, sanki reklam yaftası gibi gelebilir herkese. Ama yönetim benim profilimin herhangi bir yerine dinsiz yazabilir. bunu ben yapmam ama yönetim yaparsa da ses çıkarmam ve hatta iyi olur derim.

Bu yüzden benim için Tanrı ifadesinin bir sakıncası yoktur ve zaten kullanıyorum.


hmm hiç bir dine tabi olmadıgınızı bilmiyordum :022: daha önce bahsi olduysada ben görmemişim sizin önceki yazınızda
( Türkçe olan bu ifadeyi bir Türk olarak kullanma hakkım vardır ) yazınız beni Müslüman bir Türk olarak rahatsız etti onun için cvp yazmadan geçemedim
Yazınızda Türk oldugunuzu vurgularken müslüman olmadıgınızıda vurgulasaydınız daha iyi olurdu Neyse ALLAH CC hidayet nasip eylesin :047:
 

Niçün

Member
hmm hiç bir dine tabi olmadıgınızı bilmiyordum :022: daha önce bahsi olduysada ben görmemişim sizin önceki yazınızda
( Türkçe olan bu ifadeyi bir Türk olarak kullanma hakkım vardır ) yazınız beni Müslüman bir Türk olarak rahatsız etti onun için cvp yazmadan geçemedim
Yazınızda Türk oldugunuzu vurgularken müslüman olmadıgınızıda vurgulasaydınız daha iyi olurdu Neyse ALLAH CC hidayet nasip eylesin :047:
Ya şimdi ben Tanrı karşıtı bir insan değilim:) Foruma daha önceden sanırım bir ateistte uğramış. O da dinsiz ben de. Fakat o Tanrı inancını da reddediyor ben ise kabul ediyorum. Aramızdaki bu farkı da sizler nasıl algılarsınız bilmem. Bazı insanlar beni ''Din düşmanı'' veya ''İslam düşmanı'' olarak nitelemişlerdi zamanında. Oysa gerçek öyle değil. Ben din düşmanı değilim hele de İslam düşmanı hiç değilim. Çünkü musevilik ve hristiyanlığa karşıda hiçbir sempatim veya ilgim yoktur. Hatta düz bir mantıkla İslam dinlerin son sürümü de diyorum:)

Bu bölümdeki diğer konu olan: Allah'ın varlığının delilleri nelerdir? başlığına bakarsanız benim yorumumu görürsünüz.
 

helal21

Yeni Üye
Tanğrı için canım canı cefâ ise tapdur yeter
Senin fırâkından beter azap dahı var mı beter

Yunus şikâyet eyleme yardan cefâ gördüm diye
Cümle âşıklar hâceti ma’şûka katında biter
..
 

guftepira

Well-known member
valla bende yaratıcıya türkçe bir kelime olan "tanrı" denmesinin tükkaka edilmesinden hoşnut değilim..

hüda örneğin çok güzel.. başka bir yazımda da belirttiğim gibi farisiler islamlaştıktan sonra
dini terminolojilerini kendi öz dilleri üzerine inşa ederken, bizim islamı farslardan öğrenmemizden sebeb
dini jargonun neredeyse büyük bir çoğunluğunu farsça olarak kullanmamız
:) bilemiyorum nasıl bir akla hizmet..
hani arapça olsa orjinalidir diyeceğim ve anlayacağım :)

arapçası salah
farçası namaz
türkçesi yakarış

:) ama neden farsça ..

işte dedelerimizden miras kalan bir şekilciliğimiz var :)
daha ahengli daha yumuşak daha şiirsel bir dil olan farsça
her zaman tercih sebebi olmuş ..
e tabi farklı ve yabancı olana sempatide söz konusu..

tamam farsça güzel bir dil kabul ediyoruz .. bizde çok seviyoruz farsçayı veda arapçayı;
ama benimde bir dilim var :)
elin farsı hüda der sorun olmaz benim kardeşim tanrı diyince ver yansın..

ee amerikalılar "god" diyor ruslar "boje" diyor ibraniler "yehova" diyor
sonuçta kast edilen yaratıcıdır.

benim özelimde ise yaratıcı (tanrı) kuranda kendisini tanıtmış olan Allah'dır..

olayı niyet okumaya götürüp,
"tanrı" kelimesini kullananları "kötü niyetli" olarak itham etmek
bence ne akla ne insanlığa nede dine yakışır bir durum değildir..
 
Üst