Cevabı bul- Suâli sor..

age

Active member
Suâl:[/B] İhtiyaç akçesi nedir? Nerde lâzımdır?

Cevap; Elhasıl: Ey nefis! Bil ki dünkü gün senin elinden çıktı. Yarın ise senin elinde sened yok ki, ona mâliksin. Öyle ise hakikî ömrünü, bulunduğun gün bil. Lâakal günün bir saatini, ihtiyat akçesi gibi, hakikî istikbal için teşkil olunan bir sandukça-i uhreviye olan bir mescide veya bir seccadeye at. Hem bil ki: Her yeni gün, sana hem herkese, bir yeni âlemin kapısıdır. Eğer namaz kılmazsan, senin o günkü âlemin zulümatlı ve perişan bir halde gider, senin aleyhinde âlem-i misalde şehadet eder.
(Sözler - 273)
İhtiyat akçesi nedir;
İhtiyat akçesi namazdır.Abdestle beraber günün bir saatini alır.

Nerede lazım;
Yol uzun inşaallah cennete kadar gidiyor.Yolda lazım olacak.

O iki hizmetkâr yolcu ise; biri mütedeyyin, namazını şevk ile kılar. Diğeri gafil, namazsız insanlardır. O yirmidört altun ise, yirmidört saat her gündeki ömürdür. O has çiftlik ise, Cennet'tir. O istasyon ise, kabirdir. O seyahat ise kabre, haşre, ebede gidecek beşer yolculuğudur. Amele göre, takva kuvvetine göre, o uzun yolu mütefavit derecede kat'ederler. Bir kısım ehl-i takva, berk gibi bin senelik yolu, bir günde keser. Bir kısmı da, hayal gibi ellibin senelik bir mesafeyi bir günde kat'eder. Kur'an-ı Azîmüşşan, şu hakikata iki âyetiyle işaret eder. O bilet ise, namazdır. Birtek saat, beş vakit namaza abdestle kâfi gelir. Acaba yirmiüç saatini şu kısacık hayat-ı dünyeviyeye sarfeden ve o uzun hayat-ı ebediyeye birtek saatini sarfetmeyen; ne kadar zarar eder, ne kadar nefsine zulmeder, ne kadar hilaf-ı akıl hareket eder.
(Sözler - 21)


sual;Bize böyle nimet eden zat kabirde hiç bir şey olmamış gibi yatmamıza izin verirmi?
Nasıl anlarız işareti nedir?
 

Sirac

Well-known member
Suâl; Bize böyle nimet eden zat kabirde hiç bir şey olmamış gibi yatmamıza izin verirmi?

El-cevab:

Hem, Cenâb-ı Hak insana karşı ettiği ihsanât-ı azîmeyi

b475.gif
-2-

kelimesiyle işaret edip, der:

"Size böyle nimet eden Zât, sizi başıboş bırakmaz ki, kabre girip kalkmamak üzere yatasınız."

Suâl: Nasıl anlarız işareti nedir?

El-cevab: Hem, remzen der:

"Ölmüş ağaçların dirilip yeşillenmesini görüyorsunuz.

Odun gibi kemiklerin hayat bulmasını kıyas edemeyip, istib'âd ediyorsunuz.

Hem, semâvât ve arzı halk eden, semâvât ve arzın meyvesi olan insanın hayat ve memâtından âciz kalır mı?

Koca ağacı idare eden, o ağacın meyvesine ehemmiyet vermeyip başkasına mâl eder mi?

Bütün ağacın neticesini terk etmekle,

bütün eczâsıyla hikmetle yoğrulmuş hilkat şeceresini abes ve beyhûde yapar mı zannedersiniz?"

25. Söz | 389
 

Sirac

Well-known member
Suâl: Yalnız olarak gidilen zulümât nedir?

Kim, neden yalnız gider?

(Her ihtimâle karşı suâli yazıp çıkalım..Essalah..)
 

age

Active member
Suâl: Yalnız olarak gidilen zulümât nedir?

Kim, neden yalnız gider?

(Her ihtimâle karşı suâli yazıp çıkalım..Essalah..)

zulumat kabirdir.


kim neden yalnız gider;

Çünki insan, Cenab-ı Hakk'ı tanımazsa ve Ona tevekkül etmezse, o vakit insan, gayet derecede âciz ve zaîf, nihayet derecede muhtaç, fakir, hadsiz musibetlere maruz, elemli, kederli bir fâni hayvan hükmünde olup, bütün sevdiği ve alâka peyda ettiği bütün eşyadan mütemadiyen firak elemini çeke çeke, nihayette, bâki kalan bütün ahbabını bir firak-ı elîm içinde bırakıp, kabrin zulümatına yalnız olarak gider.
(Sözler - 632)

sual;Bu lezzetli dünyevi saadetten daha cazibedarı varmıdır varsa nerededir?
 

Sirac

Well-known member
sual; Bu lezzetli dünyevi saadetten daha cazibedarı varmıdır varsa nerededir?

Demek, o dünyevî lezzetli saadetten

daha cazibedar bir saadet

ve ferahlı bir vaziyet,

kabrin arkasında vardır ki,

Hazret-i Yusuf Aleyhisselâm gibi hakikatbîn bir zat,

o gayet lezzetli dünyevî vaziyet içinde,

gayet acı olan mevti istedi, öteki saadete mazhar olsun.

23. Mektub | 274
________

Suâl:
İtibârî taksime ihtiyacı olmayanlar kimlerdir?

Nedir bu taksimler?
 

age

Active member
Suâl: [/COLOR][/B]İtibârî taksime ihtiyacı olmayanlar kimlerdir?

Nedir bu taksimler?



Cevap; Sâniyen: Mektubat'ın küçüklerinden on üçünü hâvi hususî mektublar mecmuasını aldım. Bu vesile ile de maziyi hâl yerine koyarak, derin manalı, şirin sohbetinizi bir kerre daha şevkle dinlemiş oldum. Zâten ben o vakitlerin mazide kalmasına razı değilim. Her vakit hâl gibi mütalaa ediyorum.
Mazi, hâl, müstakbel bunlar da itibarî birer taksim değil mi? Ehl-i zevk için bu taksime ihtiyaç kalmıyor.
(Barla Lahikası - 60)
Güzel bir yermiş ilk defa dikkatimi çekti.Teşekkürler

sual;Cahil biri ile üzüm paylaşmak istermisiniz?
 

Sirac

Well-known member
sual;Cahil biri ile üzüm paylaşmak istermisiniz?


Cahille zebib..(= Olmaz olsun..



Sual
: Nasıl anlayacağız? Biz câhiliz, sizin gibi ehl-i ilmi taklit ederiz.

Cevab:
Çendan cahilsiniz, fakat âkılsınız.

Hanginizle zebib, yani üzümü paylaşsam,

zekâvetiyle bana hile edebilir.

Demek cehliniz özür değil...

İşte, müştebih ağaçları gösteren semereleridir.

Öyleyse, benim ve onların fikirlerimizin neticelerine bakınız.

İşte birisinde istirahat ve itaattir.

Ötekisinde ihtilâf ve zarar saklanmıştır.


Münazarat - 50
_______

Suâl:
Sahibine satılmadığında tavla kapıcılığına düşen nedir?
 

TaLHa

Nur-u Aynım
Yönetici


Suâl:
Sahibine satılmadığında tavla kapıcılığına düşen nedir?

Cevab :

Altıncı Sözde beyan edildiği gibi, lisandaki kuvve-i zâika, Cenâb-ı Hak hesabına, yani mânevî vazife-i şükraniye ile rızka müteveccih olduğu vakit, o dildeki kuvve-i zâika, rahmet-i bînihaye-i İlâhiyenin hadsiz matbahlarına şâkir bir müfettiş, hâmid bir nâzır-ı âlikadr hükmündedir. Eğer nefis hesabına olsa, yani rızkı in'âm edenin şükrünü düşünmeyerek müteveccih olsa, o dildeki kuvve-i zâika, bir nâzır-ı âlikadr makamından, batn fabrikasının yasakçısı ve mide tavlasının bir kapıcısı derecesine sukut eder. (Yirmisekizinci Mektup)

Sual : İçtihad kapısı açıktır. Fakat şu zamanda oraya girmeye engel olan altı mâni nedir ?
 

hulusi

Well-known member
Cevab :

Altıncı Sözde beyan edildiği gibi, lisandaki kuvve-i zâika, Cenâb-ı Hak hesabına, yani mânevî vazife-i şükraniye ile rızka müteveccih olduğu vakit, o dildeki kuvve-i zâika, rahmet-i bînihaye-i İlâhiyenin hadsiz matbahlarına şâkir bir müfettiş, hâmid bir nâzır-ı âlikadr hükmündedir. Eğer nefis hesabına olsa, yani rızkı in'âm edenin şükrünü düşünmeyerek müteveccih olsa, o dildeki kuvve-i zâika, bir nâzır-ı âlikadr makamından, batn fabrikasının yasakçısı ve mide tavlasının bir kapıcısı derecesine sukut eder. (Yirmisekizinci Mektup)

Sual : İçtihad kapısı açıktır. Fakat şu zamanda oraya girmeye engel olan altı mâni nedir ?


Cevab :

Birincisi: Bu zamanın şartları karşısında yeni içtihadların sakıncaları.
İkincisi: İçtihada konu teşkil eden nazariyattan önce, içtihad gerektirmeyen ve kesinlik ifade eden dinin temel konuları üzerinde yoğunlaşmanın gerekliliği.
Üçüncüsü: İçtihad yeteneğini geliştiren koşullar açısından, Peygamberimizin zamanı ile günümüz arasında bir karşılaştırma.
Dördüncüsü: İçtihadda hakim olması gereken bakış açısı: dünya mı, âhiret mi?
Beşincisi: "Arzî" ve "semavî" içtihad nedir? Bu zamanın içtihadını "arzî" yapan üç sebep.

  • Birincisi: Hükümlerde illet ve hikmetin farkı.
  • İkincisi: Bakış açısında âhiret mutluluğu yerine dünya mutluluğunun öncelik kazanmış olması.
  • Üçüncüsü: Zamanımızda bağımlılık derecesine varan bazı kötü alışkanlıkların, dinin bazı kesin yasaklarına yaklaşma tarzını etkilemesi.
Altıncısı: Doğruluk ve yalan açısından Peygamberimizin zamanı ile günümüzün karşılaştırması.

  • Hatime: Farklı mezheplerin varoluşundaki nedenler. Hakikat birden fazla olabilir mi?
 

Sirac

Well-known member
Sual: Farklı mezheplerin varoluşundaki nedenler.

âhirzaman Peygamberinin gelmesiyle, insanlar, güyâ iptidâî derecesinden idâdiye derecesine terakkî ettiğinden,

çok inkılâbât ve ihtilâtât ile,

akvâm-ı beşeriye bir tek ders alacak, bir tek muallimi dinleyecek,

bir tek şeriatla amel edecek vaziyete geldiğinden,

ayrı ayrı şeriata ihtiyaç kalmamıştır, ayrı ayrı muallime de lüzum görülmemiştir.

Fakat, tamamen bir seviyeye gelmediğinden

ve bir tarz-ı hayat-ı içtimâiyede gitmediğinden,

mezhebler taaddüd etmiştir.

Eğer beşerin ekseriyet-i mutlakası bir mekteb-i âlînin talebesi gibi,

bir tarz-ı hayat-ı içtimâiyeyi giyse, bir seviyeye girse,

o vakit
mezhebler tevhid edilebilir.

Fakat, bu hal-i âlem, o hale müsaade etmediği gibi, mezâh
ib de bir olmaz.

Sözler | 27. Söz | 447
 

Sirac

Well-known member
  • Hakikat birden fazla olabilir mi?



Eğer desen
: "Hak bir olur. Nasıl böyle dört ve on iki mezhebin muhtelif ahkâmları hak olabilir?"


Elcevap: Bir su, beş muhtelif mîzaçlı hastalara göre nasıl beş hüküm alır, şöyle ki:

Birisine, hastalığının mîzâcına göre, su, ilâçtır; tıbben vâcibdir.

Diğer birisine, hastalığı için zehir gibi muzırdır; tıbben ona haramdır.

Diğer birisine, az zarar verir; tıbben ona mekruhtur.

Diğer birisine, zararsız menfaat verir; tıbben ona sünnettir.

Diğer birisine, ne zarardır, ne menfaattir, âfiyetle içsin; tıbben ona mübahtır.

İşte hak burada taaddüd etti. Beşi de haktır.

Sen diyebilir misin ki, "Su yalnız ilâçtır, yalnız vâcibdir, başka hükmü yoktur"?

27. Söz | 447
 

age

Active member
Madem Cenab-ı Hakk'ın elektrik gibi bir mahluku ve bir misafirhanesinde bir hizmetkârı ve bir mumdarı, Hâlıkından aldığı terbiye ve intizam dersiyle bu keyfiyete mazhar oluyor.
(Sözler - 112)

sual: hangi remizde (ne denmiş ki)ehl-i dalaletin vekili, işitmemek için kulağını kapayıp kaçmağa mecburdur.
 

Sirac

Well-known member
Bu remizde beş hüccet tâdad edilmiş..Tabii ki bu hüccetlerden kaçacak menfez bulamayan dalâletin vekili, kulağını tıkayacaktır..Başka da çâresi yok zaten.. :)


ÜÇÜNCÜ REMİZ: Umum kâinattaki umum kemâlât, bir Zât-ı Zülcelâlin kemâlinin âyâtıdır ve cemâlinin işârâtıdır;
belki hakiki kemâline nisbeten, bütün kâinattaki hüsün ve kemâl ve cemâl, zayıf bir gölgedir.
...

İşte bunların icmâı, sarsılmaz bir hüccet-i kâtıadır.
Tahmin ederim ki, şu Remizde, ehl-i dalâletin vekili işitmemek için kulağını kapayıp kaçmaya mecburdur.
Zâten zulmetli kafaları, huffâş misillü, bu nurları görmeye tahammül edemezler.

32. Söz
 

Sirac

Well-known member


Suâl;
Sahabe-i Kirâm'ın r.a.e. ekserisinin husûsiyetleri nelerdi..?


(Cevab yazılınca maille bildirilmesi güzel bir tatbik doğrusu. Profilden ayarlanıyor.)


 
Üst